بازتولید موفق خودروی افسانه‌ای E Type در جگوار

پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جگوار به‌تازگی تعداد محدودی از خودروهای کلاسیک E Type باقی‌مانده در انبار خود را بازتولید و آماده‌ی فروش کرده است.
تبلیغات

این روزها توجه زیادی به ابرخودروهای بوگاتی و کونیگزگ با قیمت‌های میلیون دلاری می‌شود، درحالی‌که مدل‌های کلاسیک هر روز ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و در حراجی‌ها به‌راحتی تا چند برابر قیمت بوگاتی شیرون، معامله می‌شوند. کشور انگلستان از دیرباز مهد عاشقان خودروهای اصیل بوده و بهترین بازار دنیا را در این بخش به خود اختصاص داده است.

شرکت‌های متعددی در جهان، در حال بازسازی خودروهای قدیمی هستند و البته خودروسازانی هم پیدا می‌شوند که مدل‌های قدیمی را با همان سبک و سیاق، بازتولید می‌کنند. مجموعه‌ی جگوار- لندروور کلاسیک، از جمله شرکت‌هایی است که هر دو عمل تولید و بازسازی خودروهای قدیمی را به‌خوبی انجام می‌دهد و پس از عرضه‌ی موفق چند مدل رنجروور کلاسیک، حالا یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ انگلستان را به تعداد محدود آماده‌ی فروش کرده است.

جگوار E TYPE

سری یک از مدل E Type که با کد XK-E نیز شناخته می‌شود، بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ در جگوار تولید شد؛ اما هدف از طراحی و ساخت این خودرو، حضور قدرتمند در بازارهای خارج از انگلستان، به خصوص آمریکا بود. پیشرانه‌ی ۳.۸ و ۴.۲ لیتری از سری XK برای این مدل در نظر گرفته شد که هر دو ۲۶۵ اسب بخار قدرت داشتند؛ ولی موتور حجیم‌تر، ۳۸۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد که حدود ۶۰ نیوتن‌متر بیشتر از نمونه‌ی ۳.۸ لیتری بود. در آن زمان، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۶.۵ ثانیه و ثبت نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت، جگوار E Type را به خودرویی مشهور در سطح جهانی تبدیل کرد.

جگوار E TYPE

تیم هنینگ، مدیر شرکت جگوار- لندروور کلاسیک درباره‌ی این پروژه می‌گوید:

مدل E Type یکی از مهم‌ترین خودروهای اسپرت تاریخ است. ما از زنده کردن تعداد محدودی از این خودرو و تحویل آن به مشتریان منتخب جگوار در سراسر دنیا، بسیار خوشحال هستیم. منابع خوبی برای بازسازی کامل این خودروها در اختیار ما قرار دارد که باعث می‌شود عملیات نوسازی به شیوه‌ای کم‌نظیر در سطح جهانی انجام شود.

مدل‌های بازسازی شده، از نوع سقف فلزی با پیشرانه‌ی ۴.۲ لیتری هستند که دقیقا مطابق نمونه‌ی اصلی بهینه‌سازی شده‌اند. این خودروها ساخت ۱۹۶۵ هستند و برای فروش در کالیفرنیا ساخته شده بودند. تک‌نمونه‌ای که فعلا آماده‌ی فروش است، از سال ۱۹۸۳ به بعد استفاده نشده و حدود ۱۲۵ هزار کیلومتر کار کرده است که برای خودرویی با بیش از ۵۰ سال قدمت، مناسب و کم‌کار ارزیابی می‌شود. بهینه‌سازی این خودرو شامل رنگ‌‌آمیزی بدنه و بازسازی کامل پیشرانه و جعبه‌دنده بوده است.

جگوار E TYPE

قیمت این جگوارهای بازسازی شده، مسلما با توجه به شرایطی که دارند، متفاوت خواهد بود؛ اما حداقل قیمت برای هرکدام از آن‌ها ۳۵۸ هزار دلار تعیین شده است. قیمت در نظر گرفته‌شده به دلیل اینکه در نهایت، تنها ۱۰ دستگاه E Type توسط شرکت جگوار- لندروور کلاسیک عرضه خواهد شد، منطقی به نظر می‌رسد و مسلما مورد استقبال مجموعه‌داران قرار خواهد گرفت؛ چرا که این خودرو سابقه‌ی حضور در حراجی‌های معتبر و عرضه به قیمت‌های بیش از ۵۰۰ هزار دلار دارد و حتی یک نمونه‌ی خاص از آن، مدتی پیش در حراجی معروف خودروهای کلاسیک برت جکسون (Barrett-Jackson) در آریزونای آمریکا، به قیمت ۷ میلیون دلار فروخته شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات