سقوط ۶۵ درصدی ارزش سهام Imagination در پی قطع همکاری اپل

سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
آیفون علاوه بر اپل، کمپانی‌های دیگری را نیز منتفع می‌کند؛ ، به‌طوری که قطع همکاری اپل با ایمیجینیشن، وضعیت را برای این کمپانی نامطلوب کرده است.
تبلیغات

تا صبح دیروز اوضاع برای Imagination بر وفق مراد بود؛ چرا که در زمره‌ی موفق‌ترین کمپانی‌های فناوری بود که با طراحی معماری برای پردازنده‌های گرافیکی و فروش گواهی استفاده از آن درآمد خوبی را از جانب کمپانی نظیر اپل به دست می‌آورد. اپل از جمله‌ی کمپانی‌هایی بود که در ازای استفاده از معماری ایمجینیشن برای استفاده در پردازنده‌های گرافیکی آیفون در تراشه‌های سری A، مبلغی در قبال فروش هر آیفون به این کمپانی پرداخت می‌کرد. هرچند معماری این کمپانی بعضا آیفون را با مشکلاتی روبه‌رو کرد؛ اما وضعیت برای ایمجینیشن بسیار مطلوب بود، تا اینکه اپل خبر از طراحی پردازنده‌ی گرافیکی به‌صورت اختصاصی داد و اعلام کرد که همکاری با Imagination را کنار می‌گذارد.

همان‌طور که اشاره کردیم، اپل در نظر دارد در نسل بعدی آیفون‌، پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی خود را به‌ کار گیرد تا از این طریق کنترل بیشتری روی طراحی داشته باشد و در نتیجه، وابستگی خود به کمپانی‌های دیگر را کاهش دهد. در اولین ساعات اعلام این خبر، ارزش هر سهم Imagination Technologies با کاهش ۶۵ درصدی روبه‌رو شد که البته در زمان نگارش این مطلب، سهام این کمپانی با افزایش ۱۱ درصدی روندی صعودی در پیش گرفته است. زمانی سقوط ارزش سهام Imagination منطقی به نظر می‌رسد که بدانیم همکاری با اپل نیمی از درآمد این کمپانی را تأمین می‌کرد. با کنار رفتن اپل، درآمدزایی از هسته‌ی اصلی پول‌ساز این کمپانی کمی چالش برانگیز شده است.

ایمجینیشن در بیانیه‌ی خود اعلام کرده که کنار گذاشتن معماری این کمپانی برای اپل بسیار سخت و در حد محال است. این کمپانی اعلام کرده که کنار گذاشتن معماری برای اپل امری ساده است، اما این موضوع که اپل از طراحی و فناوری‌های Imagination استفاده نکند، سخت و ناممکن به نظر می‌رسد؛ چرا که اپل باید از پایه، مقدمات طراحی یک پردازنده‌ی گرافیکی را پی‌ریزی کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات