راهنمای کامل ترفیع گرفتن و افزایش حقوق در محیط کار

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر شما هم احساس می‌کنید که نسبت به تلاش‌هایتان حقوق مناسبی نمی‌گیرید، بهتر است با راه‌های مناسب برای ترفیع گرفتن آشنا شوید.
تبلیغات

هر شخصی باید با توجه به مهارت‌ها و تجربه‌های خود حقوق دریافت کند. اما بسیاری از مردم نمی‌دانند چگونه برای ترفیع گرفتن باید با مدیر خود مذاکره کنند. در این مقاله‌ی زومیت به بررسی و بیان راهنمایی‌های لازم برای افزایش حقوق می‌پردازیم.

shaking hand

۱- شرایط را به‌صورت برد برد در نظر بگیرید

بیشتر مردم دلیل افزایش حقوق خود را ارزش و اعتباری که به یک کسب‌و‌کار می‌بخشند، در نظر نمی‌گیرند. آن‌ها به ترفیع حقوق به چشم یک توقع نگاه می‌کنند و می‌گویند «من شایسته‌ی این ترفیع هستم زیرا لیاقت دریافت آن را دارم.» اما گفتن این حرف شما را یک فرد عجیب‌و‌غریب در نظر مدیرتان جلوه می‌دهد. شما باید فعالیت‌هایی را که برای شرکت انجام می‌دهید، به‌عنوان معیار افزایش حقوق در نظر بگیرید. اگر واقعا چنین باشد، مطمئن باشید که کارفرماها نیز قدر شما را می‌دانند و با درخواست افزایش حقوق شما موافقت می‌کنند.

۲- با مدیر خود در زمان و مکان مناسب صحبت کنید

زمان‌بندی یک امر ضروری است. اگر شما با مدیر خود در یک مکان نامناسب یا زمانی که او استرس دارد، صحبت کنید؛ ممکن است پاسخ او از «بله» و «شاید» به «نه» تغییر پیدا کند.

۳- در مذاکرات خود از داده‌ها استفاده کنید

برای اثبات حرف‌های خود از حقایق استفاده کنید. سعی کنید با جمع‌آوری اطلاعات صحیح به مدیر خود نشان بدهید بازار چه هزینه‌هایی برای شما دارد. از مکان، سال‌های تجربه و اندازه‌ی شرکت برای مقایسه کردن بهره ببرید و با ذکر دلیل مستند، درباره‌ی پرداخت حقوقِ عادلانه‌ با مدیرتان صحبت کنید.

money

۴- به شرکت فشار وارد کنید

یک قانون کلی برای انجام این کار وجود دارد. با خودتان صادق باشید و ببینید آیا با رفتن شما از شرکت تداخلی به کارهای آن وارد می‌شود یا خیر. اگر جواب منفی باشد، یعنی شما از هیچ طریقی نمی‌توانید شرکت را وادار به افزایش حقوق خود کنید. اما اگر پاسخ مثبت است، از این نکته در مذاکرات خود استفاده کنید. معمولا افرادی که نقش مهم و حیاتی در یک شرکت دارند، این موضوع را متوجه نمی‌شوند؛ اما افرادی که نقش کمرنگ‌‌تری دارند، احساس می‌کنند حضورشان برای بقای شرکت لازم و ضروری است.

۵- توقع بالا نداشته باشید

برای حقوق درخواستی خود بالاترین رقمی را که به ذهنتان می‌رسد، پیشنهاد ندهید. انتظارات خود را مبهم نگه دارید و اجازه بدهید شرکت اولین پیشنهاد را به شما بدهد. شاید آن‌ها بیشتر از حد انتظارتان به مهارت‌های شما بها بدهند. پس ابتدا ببینید پیشنهاد آن‌ها چیست و بعد در مورد آن مبلغ بحث کنید.

۶- از دید کارفرما نیز به قضیه نگاه کنید

هرچقدر بیشتر با نیازهای شرکت ابراز همدردی کنید، شانس بهتری برای رسیدن به اهدافتان خواهید داشت. به‌عنوان مثال اگر حقوق کمتری در مقایسه با قیمت‌های بازار به شما پرداخت می‌شود، شاید دلیل آن این است که شرکت از نظر مالی توانایی پرداخت حقوق بیشتر به شما ندارد. به جای اینکه سعی کنیدبا مذاکره کردن حقوق خود را بلافاصله افزایش دهید، به مدیر خود بگویید: «من می‌دانم در شرایط فعلی نمی‌توانم درخواست افزایش حقوق از شرکت داشته باشم؛ اما آیا اگر درآمد شرکت افزایش پیدا کرد می‌توانیم روی افزایش حقوق تا این مقدار با هم به توافق برسیم؟» در چنین شرایطی شما بلافاصله به هدف خود نخواهید رسید؛ اما همدردی کردن با شرایط شرکت می‌تواند شما را در بلند‌مدت به خواسته‌هایتان برساند.

meeting

۷- افزایش حقوق تنها راه ترفیع گرفتن نیست

 در مواقع زیادی ممکن است شرکت با افزایش حقوق شما موافقت نکند؛ اما به این معنا نیست که نمی‌توانید از مزایای دیگر بهره‌مند شوید. به‌عنوان مثال می‌توانید از مدیر خود درخواست کنیدتعداد روزهای مرخصی‌ شما را بیشتر کند، مسئولیت‌های بیشتری به شما بدهد یا عنوان بالاتر و ساعات کاری انعطاف‌پذیرتری به شما پیشنهاد دهد. در مذاکرات خود نرم و منعطف باشید.

۸- رئیستان را شگفت‌زده نکنید

ارزیابی عملکرد کارمندان معمولا به‌صورت سالیانه یا هر ۳ ماه یک‌بار انجام می‌شود. بنابراین درخواست خود مبنی بر افزایش حقوق را در این جلسات با مدیر خود در میان بگذارید. بهتر است درخواست خود را از قبل با رئیستان مطرح کنید. به‌عنوان مثال به او بگویید من در این تاریخ می‌خواهم در مورد این موضوع با شما صحبت کنم. این کار به رئیستان اجازه می‌دهد در مورد این موضوع فکر کند و بتواند تصمیم بهتری درباره‌ی مبلغ جدید قرارداد شما بگیرد.

bonus

۹- درخواست انعام یا پاداش کنید

کارفرماها می‌دانند هرچقدر تلاش کنند تا این موضوع را مخفی نگه دارند، بالاخره خبر مقدار حقوق دریافتی کارمندان در شرکت پخش خواهد شد. به همین دلیل اکثر آن‌ها با افزایش میزان پایه حقوق برخی اعضای تیم مخالفت می‌کنند تا تفاوتی میان آن‌ها قایل نشوند. اما زمانی که صحبت از پاداش و انعام می‌شود، آن‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری نشان می‌دهند. بنابراین از آن‌ها درخواست کنید که در قرارداد شما دریافت پاداش را ذکر کنند. شاید میزان پایه حقوق شما به مبلغ درخواستی‌تان نرسد؛ اما با درخواست پاداش می‌توانید آن را به مقدار موردنظر خود نزدیک کنید.

۱۰- حریص نباشید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که مردم انجام می‌دهند این است که به ‌دنبال فرصت‌هایی هستند که بتوانند بلافاصله درآمد خودشان را افزایش دهند. آن‌ها نمی‌دانند بعضی از فرصت‌ها در آینده سود بیشتری برایشان خواهد داشت. برای شخصی که ۲۳ ساله است، تفاوت زیادی ندارد که صد یا دویست هزار تومان حقوق بیشتری در ماه دریافت کند. این تفاوت‌ها در سنین بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی بیشتر خودشان را بروز می‌دهند. بنابراین به جای در نظر گرفتن منفعت‌های کوتاه‌مدت، روی مشاغلی سرمایه‌گذاری کنید که در بلندمدت موفقیت‌های بیشتری برای شما خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات