بررسی ولوو S90 T5 مدل 2017

سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
ولوو S90 یکی از خودروهای لوکس کلاس سدان در بازار محسوب می‎شود که احتمال ورود آن به ایران هم وجود دارد.
تبلیغات

صاحبان خودروهای مرسدس بنز کلاس E و بی‌ام‌و سری 5 ممکن است با دیدن فضای باز صندلی‎های عقب S90 شگفت‌زده شوند. صندلی‎‏های این خودروی لوکس سوئدی بسیار جادارتر از آن چیزی است که با واژه‌ بتوان توصیف کرد. S90 همچنان یکی از بهترین خودروهای لوکس سایز متوسط از لحاظ قیمت و کیفیت به شمار می‎آید. پس از شکست تست فنی مرسدس بنز E300 و کادیلاک CT5 دو لیتری توسط S90 با توان ۳۱۶  اسب بخار در سال‌های گذشته، می‎خواهیم بررسی بیشتری روی مدل پایه S90 با توان ۲۵۰ اسب بخار و آستانه‌ی قیمت ۵۰ هزار دلار داشته باشیم.

در این روزها، با بودجه‌ی ۵۰ هزار دلاری می‎توان خودروهای لوکس جمع و جور و مجهزی همچون بی ام و 330i یا آئودی A4 دو لیتری خرید ولی ولوو S90 T5 یک گزینه‌ی سدان با اندازه‌ی متوسط است که می‌تواند مناسب خرید با این بودجه باشد. ولوو S90 مورد بررسی در این تست دارای روکش چرم، سیستم پارک با دوربین چندگانه، مونو روف، سیستم ناوبری روی صفحه لمسی ۹ اینچی، چراغ‎های جلوی LED، پکیچ فناوری‎های ایمنی فعال و گارانتی سه ساله یا ۳۶ هزار مایل است. تجهیز S90 به امکانات فوق با قیمت ۵۰ هزار دلار، یک شروع خوب و رقابتی برای این خودروی سوئدی محسوب می‎شود.

ولوو S90 T5 2017
ولوو S90 T5 2017

سدان جدید S90 با وجود رینگ‎های ۱۸ اینچی، از طراحی ارزنده‎ای برخوردار است که این مسئله در مدل S80 فراموش شده بود. شاید وجود رقبایی همچون بی‌ام‌و سری 5 و مرسدس بنز کلاس E و همچنین تولید محدود ولوو نسبت به دو رقیب آلمانی‎اش، موجب شده است طراحی S90 ارتقاء داده شود. البته از عرضه‌ی موفق مدل XC90 نباید غافل شد. مدل T5 ارزان‎ترین تریم داخلی S90 به شمار می‌آید. پیشرانه بنزینی دو لیتری ۲۵۰ اسب بخاری با گشتاور ۳۴۹ نیوتن‌متری این سدان، بیشتر شبیه به یک رؤیا برای دیگر خودروهای چهار سیلندر است.

تزریق مستقیم سوخت، پیشرانه را پر سر و صداتر از یک خودروی لوکس جلوه می‎دهد؛ ولی S90 تمهیداتی برای این مسئله در نظر گرفته است. حرکت از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، در S90 معادل ۶.۶ ثانیه زمان می‌برد که برابر با خودروی مرسدس بنز E300 سدان ۲۰۱۷ دیفرانسیل عقب و چند صدم ثانیه بیشتر از کادیلاک CT6 دو دیفرانسیل و نیم ثانیه بیشتر از آئودی A6 دو دیفرانسیل است. مدل S90 T5 به گیربکس هشت سرعته‌ی اتوماتیک مجهز است. این گیربکس نقشی اساسی در کیفیت رانندگی این سدان لوکس بر عهده دارد.

قبل از اینکه شرکت ولوو گیربکس‌های خود را بروزرسانی کند، مدل قبلی S90 جهت پاسخ سریع به پدال گاز حتی در حالت Eco بسیار پرشتاب عمل می‎کرد؛ اما با معکوس‎های بسیار زیاد و خشن همراه بود. پس از بروزرسانی خودرو در سال جدید، عملکرد گیربکس در شهر و جاده بسیار بهبود یافته است؛ به طوری که رسیدن سرعت از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۰.۳ ثانیه بهتر شده است. کریس والتون، به عنوان کارشناس خودرو؛ در مورد بروزرسانی گیربکس در تست شتاب‌گیری می‎گوید: «تأخیر زمانی هنگام تعویض دنده از سه به چهار کاملاً رفع و عملکرد گیربکس بسیار نرم‎تر و آرام‎‏تر شده است.»

ولوو S90 2017

با توجه به نظر کارشناس تست جاده‎ای، این خودرو نرم است نه اسپرت. S90 T5 که شبیه به مدل T6 اما قدرتمندتر است، اصلا وانمود نمی‎کند که یک خودروی اسپرت در پوسته‌ی یک خودروی لوکس است. با ترمزگیری شدید و شتاب‌گیری سریع، سر خودرو بیش از حد به سمت پایین و بالا حرکت می‎کند؛ ولی در تمام موارد، احساس صلابت به راننده می‎دهد. تست شکل هشت انگلیسی (Figure Eight Test) که توسط سایت موتورترند از ولوو S90 T5 دیفرانسیل جلو گرفته شده است، نشان می‏‎دهد که این خودروی سوئدی، آزمون را در ۲۶.۴ ثانیه با گرانش 0.68g (به طور متوسط) به پایان می‏‌رساند؛ در حالی که مرسدس بنز E300 در ۲۵.۸ ثانیه با گرانش 0.70g و کادیلاک CT6 در ۲۶.۷ ثانیه با گرانش 0.66g، آئودی A6 در ۲۶.۸ ثانیه با گرانش 0.66g و S90 T6 در ۲۶.۳ ثانیه با گرانش 0.68g توانسته‎اند این تست را به اتمام برسانند. مدیر برگزاری تست، کیم رینولدز اشاره کرده است که سیستم کنترل پایداری ولوو S90 T5 در تست شکل هشت انگلیسی بسیار خوب و رضایت‌بخش عمل کرده است. 

برای رانندگی روزانه، وجود مودهای رانندگی مختلف و قابل تنظیم، تحسین برانگیز است. یکی از این قابلیت‎ها فرمان را سفت‎تر می‎کند (که موجب می‎شود در بزرگراه‎ها نیاز کمتری به اصلاح حرکت فرمان باشد) در حالی که حساسیت پدال گاز و ترمز را در کمترین حالت خود نگه می‎دارد. همچنین امکان انتخاب رانندگی در حالت دوستدار طبیعت یا کنترل سیستم روشن/خاموش خودکار پیشرانه در منوی تنظیمات وجود دارد. البته اغلب کارشناسان تست، پیشنهاد می‎دهند که سیستم روشن/خاموش پیشرانه در حالت خاموش باقی بماندY چون واکنش زیادی در حین رانندگی از خود نشان می‌دهد. ولوو S90 T5 در سرعت‎های بالا بسیار کم سر و صدا است، این مسئله پس از رانندگی با بیامو 530i عمیقاً حس می‎شود و مورد تأیید قرار می‌گیرد؛ هر چند این خودروی آلمانی از نظر تجهیزات در سطح بالاتری نسبت به خودروی سدان سوئدی قرار دارد.

سیستم ترمز پارک الکترونیکی می‎تواند سرعت خودرو در هنگام ترمزگیری را کاهش دهد و هنگامی که پدال گاز فشار داده می‎شود، به شکل خودکار آزاد شود. در ولوو S90 T5 عملکرد سیستم ترمزگیری خیلی نرم و راحت نیست؛ به همین علت سیستم ترمز خودروهای ساخت هوندا و آکورا ترجیح داده می‎شوند. سیستم‎های ترمز آکورا با یک پمپ پدال ترمز فعال می‎شوند.

ولوو S90 T5 2017
ولوو S90 T5 2017

شرکت سوئدی ولوو پکیج سیستم ایمنی فعال را روی تمامی مدل‎های خود به طور استاندارد ارائه می‎دهد. این پکیج فراتر از هدایت خودرو بین خطوط در جاده یا ترمزگیری خودکار خودرو در مواقع اضطراری عمل می‏‏‎کند. سیستم دستیار پایلوت S90 یک حالت رانندگی نیمه خودکار است که اگر شرایط مهیا باشد، سیستم کروز کنترل تطبیقی را با سیستم دستیار فرمان در سرعت‏‎های پایین ترکیب می‎کند. به عبارت دیگر، سیستم دستیار می‎تواند عملکرد فرمان خودرو را به دست بگیرد و در عین حال فاصله طولی با خودروی مقابل (در پنج حالت مختلف) در شرایط ترافیک را تنظیم کند. در صورتی که سیستم دستیار فرمان متوجه نبودن خط کشی در خیابان شود، سیستم رانندگی نیمه خودکار غیرفعال خواهد شد. خودروی S90 توسط موسسه NHTSA (بنیاد ملی امنیت جاده‌های آمریکا) مورد آزمایش قرار نگرفته؛ ولی در موسسه IIHS (کانون بیمه‌گذاران خودروهای آمریکا) بالاترین امتیاز را در انواع مختلف تصادف دریافت کرده است. در جدیدترین آزمایشی که روی سیستم روشنایی جلوی خودرو S90 انجام شده، بهترین امتیاز به این خودروی سوئدی تعلق گرفته است.

در داخل S90 T5 از صفحه کیلومتر دیجیتال ۸ اینچی استفاده شده است. به لطف وجود صفحه نمایش ۹ اینچی عمودی در وسط، احساس راندن یک خودرو با امکانات ویژه به راننده القا می‌شود. در خودروهای ولوو تنها می‎توان پرچم کشور سازنده خودرو (سوئد) را روی صندلی‎های جلو و قسمت پشتی سر ردیف عقب مشاهده کرد.

سیستم سرگرمی ولوو، مدرن به نظر می‎رسد؛ ولی دارای مشکلاتی است که هنگام بررسی مشاهده شد. تقریباً هیچ کدام از متخصصان تست نتوانستند از طریق سیستم تشخیص فرمان صوتی، سیستم ناوبری را راه‌اندازی کنند. انجام تنظیمات تنها با سه دکمه در زیر صفحه نمایش امکان‌پذیر است. یک دکمه به‌منظور فعال کردن، دکمه بعدی برای تغییر و دکمه آخر نیز به‌منظور غیر فعال کردن Setting در نظر گرفته شده است. ولوو رابط کاربری خود را برای مدل ۲۰۱۸ تغییر داده است که شامل ساده‌سازی منوها و افزایش راندمان پاسخ‌گویی سیستم است.

در حالی که سرنشینان ردیف جلو می‏‎توانند با سیستم سرگرمی تعامل داشته باشند، سرنشینان صندلی عقب هم در کمال آرامش از گستردگی فضای کابین، لذت خواهند برد. این مسئله در مدل جدید S90 یک تحول اساسی و انقلابی محسوب می‎شود . تمام مدل‌های S90 که با مدل ۲۰۱۸ وارد خاک آمریکا می‌شوند، دارای فاصله بین دو چرخ بیشتری نسبت به مدل استاندارد هستند. با سفارش سانروف پانارومیک، قیمت نسخه‌ی طویل S90، در حدود  ۱۱۵۰ دلار بیشتر خواهد شد.

در صورتی که اقدام به تغییر دیدگاه از خودروی مرسدس بنز و بی‌ام‌و به دیگر برندهای سازنده‌ی سدان‌های لوکس کردید، ولوو با مدل S90 می‎تواند گزینه مطلوبی به شما پیشنهاد دهد. با وجود عیوب کم‌اهمیتی که دارد، چنانچه عاشق آرم ستاره‌ی سه گوش مرسدس بنز یا آرم سفید و آبی بی‌ام‌و نباشید، S90 ارزش خرید بالایی دارد.

ولوو S90 T5 2017 (دیفرانسیل جلو)

قیمت پایه

۴۸,۰۰۰ دلار

قیمت مدل مورد بررسی

۵۰,۷۰۰ دلار

چیدمان خودرو

دیفرانسیل جلو، سدان چهاردر، پنج سرنشین

پیشرانه

۲ 

لیتری- ۲۵۰ اسب بخار

گیربکس

هشت سرعته خودکار

وزن کل

۱۷۱۰ کیلوگرم

فاصله میان دو محور

۲.۹۴ متر

ابعاد

۴.۹*۱.۸*۱.۴ متر

زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت

۶.۵ ثانیه

مسافت یک چهارم مایل

۱۴.۹ ثانیه با سرعت ۱۵۱ کیلومتر بر ساعت

مسافت ترمزگیری در سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت

۳۶.۵ متر

شتاب جانبی

۰.۸۶g 

مصرف در اتوبان/ شهر/ترکیبی

۹.۷/۱۴.۴/۱۱.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

میزان انتشار گاز کربن دی اکسید

۲۱۷ گرم در هر کیلومتر

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات