نتایج مالی فراتر از انتظار اینتل در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۷

شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش مالی جدید شرکت اینتل، از به ثبت رسیدن نتایج فراتر از انتظار تحلیلگران در سه‌ماهه منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۱۷ حکایت دارد.
تبلیغات

بر اساس گزارش‌ مالی جدید، درآمد اینتل در سه‌ماهه اول منتهی به ۳۱ مارس سال ۲۰۱۷، ۱۴.۸ میلیارد دلار اعلام شده است. سود تعدیل‌شده این شرکت ۳.۲ میلیارد دلار یا ۶۶ سنت به ازای هر سهم بوده است.

این گزارش مالی، در مقطعی حساس برای بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه جهان منتشر شده است. اینتل از طرفی در حوزه موبایل با کوالکام در حال رقابت است و از طرف دیگر در حوزه هوش مصنوعی رقیبی نظیر انویدیا را در مقابل خود می‌بیند. در بخش ریزپردازنده‌ها، AMD که به‌تازگی از پردازنده‌های دسکتاپ پرسرعت سری رایزن رونمایی کرده، در مقابل این شرکت قد علم کرده است.

در سه ماه اول سال ۲۰۱۷، اینتل موفق شده است به درآمدی بین ۱۴.۳ تا ۱۵.۳ میلیارد دلار برسد؛ اما در نهایت، رقم ۱۴.۸ میلیارد دلار را به‌عنوان حد وسط درآمد خود اعلام کرده است. این رقم، در مقایسه با درآمد ۱۳.۷ میلیارد دلاری این شرکت در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۶ قرار می‌گیرد. این در حالی است که تحلیلگران انتظار داشتند سود تعدیل‌شده این شرکت، ۶۵ سنت به ازای هر سهم اعلام شود.

اینتل در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۷ موفق به ثبت درآمد نقدی ۳.۹ میلیارد دلاری از زیرمجموعه‌های عملیاتی خود شده است. این شرکت، در این بازه زمانی ۱.۲ میلیارد دلار سود به سهام‌داران پرداخت کرده و ۱.۲ میلیارد دلار صرف بازخرید ۳۵ میلیون سهام از بورس کرده است.

برایان کرانیچ، مدیرعامل شرکت اینتل در تفسیر این گزارش مالی می‌گوید:

در سه ماه اول سال ۲۰۱۷ شاهد ثبت رکورد مالی جدیدی بودیم. در این بازه زمانی، ما به روند رو به رشد خود ادامه دادیم، تکنولوژی جدید حافظه‌های آپتِین را به بازار عرضه کردیم و جایگاه اینتل را به‌عنوان پیشتاز بازار در حوزه‌هایی نظیر هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های خودران، به ثبات رساندیم. وضعیت پایداری که در حال حاضر در متوسط قیمت فروش (ASP) در تمامی بخش‌های تجاری ما مشاهده می‌کنید، نشان‌دهنده روند رو به رشد افزایش تقاضای مشتریان برای دریافت سرویس‌های محاسبات داده با عملکرد بالا است.

در آخرین گزارش بورس، ارزش هر سهم از سهام اینتل، با کاهش ۳.۲ درصدی به ۳۶.۲۵ دلار رسیده است. این کاهش ارزش سهام ممکن است در نتیجه انتشار چشم‌اندازهای مالی سه‌ماهه دوم ۲۰۱۷ اینتل به ثبت رسیده باشد. بر اساس این چشم‌اندازها، انتظار می‌رود در سه‌ماهه دوم سال جاری، درآمد ۱۴.۴ میلیارد دلاری برای اینتل به ثبت برسد. حال آنکه مسئولان این شرکت انتظار دارند سود ۶۸ سنتی (با خطای ۵ سنتی) به ازای هر سهم، در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۷ به ثبت برسد.

اینتل اخیرا ۱۵ میلیارد دلار برای خرید Mobileye هزینه کرده است. موبایل‌آی در بخش توسعه تکنولوژی‌های خودران فعالیت دارد. این در حالی است که در حوزه تولید پردازنده، شرکت AMD با عرضه پردازنده‌های رایزن که بر پایه معماری پیشرفته پردازنده Zen توسعه یافته‌اند، رقابت را به سطحی جدی‌تر رسانده است. این پردازنده‌ها در کلاک یکسان با پردازنده‌های نسل قبل، افزایش ۵۲ درصدی سرعت به همراه خواهند داشت. اینتل برای پاسخ دادن به این راهکار AMD چالش سختی پیش رو خواهد داشت.

البته در نظر داشته باشید که اینتل همواره مدعی شده تکنولوژی تولید محصولات در این شرکت، چندین سال از رقبا جلوتر است و همین امر، مزیتی رقابتی به‌ویژه در بخش هزینه‌های تولید برای این برند به همراه دارد.

با نگاه دقیق به زیرمجموعه‌های تجاری اینتل می‌توان بررسی دقیق‌تری روی نتایج مالی این شرکت داشت. بخش CCG یا همان محاسبات کامپیوتری شرکت اینتل، در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی درآمد ۸ میلیارد دلاری به ثبت رسانده است که از افزایش ۶ درصدی سطح درآمد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حکایت دارد. درآمد بخش دیتاسنترهای این شرکت ۴.۲ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سه‌ماهه اول ۲۰۱۶، ۶ درصد افزایش یافته است. به بخش اینترنت اشیاء اینتل می‌رسیم که درآمد ۷۲۱ میلیون دلاری به ثبت رسانده است. رقمی که ۱۱ درصد بیشتر از مقدار به ثبت رسیده در سه‌ماهه مشابه سال گذشته است.

در نهایت، بخش امنیتی اینتل با کاهش یک‌درصدی درآمد و بخش راهکارهای قابل برنامه‌ریزی با افزایش ۱۸ درصدی درآمد، به ترتیب، رقم ۵۳۴ و ۴۲۵ میلیون دلار در لیست درآمدهای اینتل به ثبت رسانده‌اند.

باب سوان سرپرست بخش مالی اینتل در این خصوص می‌گوید:

در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی، شاهد بهبود عملکرد مالی در بخش تجاری و البته افزایش میزان بازگشت سرمایه بودیم. این روند، به افزایش پنج درصدی سود پرداختی سهام کمک کرد و در ادامه راه، امکان سرمایه‌گذاری بیشتر برای رسیدن به رشد پایدار را ممکن خواهد ساخت. ما نتایج خوبی داشته‌ایم و در آینده به دنبال بهبود عملکرد اینتل خواهیم بود.

در مجموع باید اذعان داشت اعداد و ارقام به ثبت رسیده در کارنامه مالی سال جاری اینتل تا به اینجای کار کاملا چشمگیر هستند. این شرکت به دنبال ثبت درآمد ۶۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ است. علاوه بر این، هزینه ۱۲ میلیارد دلاری در بخش سرمایه‌گذاری و هزینه ۲۰.۵ میلیارد دلاری در بخش تحقیق و توسعه از دیگر اهداف مدیران این شرکت برای سال جاری میلادی است. اینتل سه‌ماهه اول ۲۰۱۷ را در حالی به پایان رساند که تعداد کارکنان این شرکت ۱۰۶,۹۰۰ نفر اعلام شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات