چرا باید اپل با تصاحب تسلا، ماسک را به سمت مدیرعاملی برساند؟

پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
تصاحب تسلا توسط اپل را باید یک معامله‌ی برد-برد برای هر دو کمپانی بزرگ خواند که ترکیب آن‌ها همچون قرارگرفتن قطعات پازل برای ترسیم دورنمایی موفق است.
تبلیغات

بسیار می‌شنویم که محصولات اپل حتی در بین کاربران قدیمی این برند به نداشتن نوآوری در محصولات جدیدش متهم می‌شود؛ اما در مقابل تسلایی وجود دارد که خلاقیت در آن و محصولاتش موج می‌زند.

آیا اپل مسیر خود را گم کرده است؟

ایلان ماسک یک نابغه استثنایی در عصر حاضر است که ما را به فضا برده و یک‌ تنه رهبر ما در عصر جدید انرژی بوده است. با این حال شرکت او تسلا، مشکلات جدی در زمینه سرمایه دارد. در نقطه مقابل اپل از نظر سرمایه و فروش محصولاتش شرکتی کاملا پایدار و تثبیت شده است. علت پایدار بودن و تثبیت فروش را شاید بتوان تکراری بودن محصولات آنها و تمایل مردم به خرید چنین محصولاتی دانست. همچنین باید گفت که اپل سعی می‌کند به هیچ وجه ریسک نکند.

اصلی‌ترین دلیل برای تصاحب تسلا توسط اپل و تکیه زدن ماسک به سمت مدیرعاملی اپل دقیقا در این موضوع نهفته است؛ اپل خلاء خلاقیت و رشد، و تسلا خلاء سرمایه و پایداری اقتصادی دارد. برای یافتن یک دلیل منطقی برای این موضوع کافی است به سهام اپل نگاه کنید.

اپل به دلیل موفقیت آیفون و آیپد و تا حدی ساعت هوشمند اپل واچ سهام بسیار با ارزشی داشته و از این‌رو کاپرتینویی‌ها بودجه‌ی بالایی برای پیشبرد امورات در اختیار دارند. اصلی‌ترین سوالی که تا امروز بی‌پاسخ مانده، چگونگی سرمایه‌گذاری این بودجه برای بهره‌برداری بیشتر است و به بیان ساده‌تر، بهترین راه برای سرمایه‌گذاری چیست؟ اپل به شدت نیازمند تولید محصولات جدید با چاشنی خلاقیت و نوآوری است و این دقیقا همان کاری است که کاپرتینویی‌ها برای مدت زیادی از انجام آن ناتوان بوده‌اند.

iPhone 7 / آیفون 7

تقریبا همه به این موضوع اعتقاد دارند که اپل دیگر به اندازه‌ی گذشته خلاق نیست. فقط کافی است تا یکبار عبارت "Apple is no longer innovative" را در گوگل جستجو کنید تا این موتور جستجو نیز پاسخ جالبی در نتایج ارائه دهد. اولین نتیجه‌ی جستجوی گوگل مقاله‌ای از آبزرور با عنوان "The Age of Apple is Over" است.

در ادامه بخشی از مقالات منتشر شده در رابطه با نبود خلاقیت در محصولات اپل را می‌توانید مشاهده کنید:

آبزرور: دوران اپل به پایان رسیده است

هفته گذشته اپل آیفون ۷ را معرفی کرد. شاید هم اکانت توییتر این شرکت قبل از این‌که تیم کوک مدیرعامل اپل رسما معرفی را انجام دهد، ناخواسته ویدئو معرفی را منتشر کرده است. آیفون ۷ واقعا خرید ارزشمندی محسوب نمی‌شود، چرا که مهم‌ترین به‌روز‌رسانی‌های آن فقط رنگ مشکی، ضد آب بودن و نداشتن جک هدفون است. هیچ چیز جذاب و شگفت‌انگیزی وجود ندارد.

کانورسیشن: اپل در رقابت نوآوری شکست خورده است و نمی‌تواند مشتریان بیشتری جذب کند

جان رایس (استاد مدیریت دانشگاه نیوانگلند و کالج اقتصاد و تجارت نایجل مارتین در دانشگاه ملی استرالیا):

اپل نه تنها در نوآوری سخت‌افزاری محصولاتش ضعف جدی دارد، در بخش نرم افزار و آنلاین هم که همیشه در آن برتر و پیش‌رو بود، دچار چالش‌هایی جدی شده است. این‌ها نشانه‌های جدی در مورد سقوط تدریجی این شرکت هستند.

دزین: نوآوری اپل به پایان رسیده است

آیا اپل کنترل‌اش را روی بازار از دست داده است؟ خوانندگان این مجله اینترنتی می‌گویند آخرین ساخته‌های اپل به نظر آنها قانع کننده نبوده است و احساس می‌کنند این شرکت راه خود را گم کرده است. این موضوع در نظراتی که خوانندگان درباره هدفون‌های بی‌سیم جدید، نسخه به‌روز شده اپل واچ و آیفون۷ داده‌اند مشاهده می‌شود.

فوربس: مشکل اصلی اپل این است که دیگر خلاق نیست

همچون سال‌های گذشته زرق و برق بسته‌بندی و نحوه ارسال، به ما بیشتر این حس را می‌دهد که یک مشکل بزرگ و جدی در حال پوشش داده شدن است: "نوآوری اپل در حال پایان یافتن است".

سی ان بی سی: اپل نوآوری ندارد و کپی می‌کند

یکی از محققان مرکز تحقیقاتی مدیریت تجاری در دانشگاه استنفورد می‌گوید: «از نه سال پیش وقتی آیفون معرفی شد... دیگر هیچ خلاقیت شگفت آور و خبرسازی از اپل دیده نشده است و بعد از آن اپل به ما صفحه نمایش‌های کوچکتر و بزرگتر را معرفی کرده است!»

حتی مشتریان وفادار اپل هم موافق هستند که اگر اپل در زمینه تجربه‌ی کاربری تلاش کند و اکوسیستم خودش را بفروشد، نسبت به وقتی محصولات جدیدی می‌سازد موفق‌‌تر خواهد بود. همچنین باید توجه کنید که فقط راضی نگه داشتن مشتریان فعلی کافی نیست و به طور خلاصه باید گفت که اپل در حال باختن رقابتی است که بین شرکت‌های مختلف آغاز شده است. به طور مثال بر اساس آمار جی دی پاور در سال ۲۰۱۷ در مورد رضایت از تبلت‌ها، مشتریان اعلام کردند که از تبلت سرفیس مایکروسافت نسبت به آی‌پد رضایت بیشتری دارند.

تسلا، پویای پرهزینه

در نقطه مقابل تسلا به صورت شگفت‌آوری شرکتی خلاق است و باعث تحول جدی جامعه ما در زمینه دغدغه‌های مشترک آینده برای انرژی‌های پاک و طراحی بهتر شده است. این شرکت، خودرو، سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی و سقف‌های مجهز به پنل خورشیدی می‌سازد و حتی به این‌ها هم قانع نیست. نوآوری تسلا به حدی است که هر چند ماه آنها یک بخش تحقیق و توسعه جدید معرفی می‌کنند. تسلا تاکید زیادی روی ایده‌های جدید دارد و حتی اگر همه‌ی آنها هم موفق نباشند، موفقیت بخشی از آنها نیز برای جذب سرمایه گذارانی که می‌خواهند تسلا را بخرند کافی است.

tesla factory

اما شرکت ایلان ماسک رشد متناوبی دارد، سهامش بالا و پایین می‌رود و شدیدا مشکل کمبود منابع مالی را احساس می‌کند. وقتی شما عبارت "Tesla losing money" را در گوگل جستجو کنید به نتایجی گیج‌کننده می‌رسید. اولین نتیجه جستجوی گوگل مقاله‌ای از مجله فوربز با عنوان "Why investors love Elon Musk, even though Tesla is Losing Mony" است. در ادامه بخشی از مقالات منتشر شده در رابطه با ضررهای مالی تسلا را مشاهده می‌کنید.

فوربز: چرا سرمایه‌گذاران شیفته ایلان ماسک هستند، در حالی که تسلا در حال از دست دادن سرمایه است

فوربز می‌خواهد خوانندگان بدانند، اگرچه تسلا در واقع در حال از دست دادن منابع مالی‌اش است، مردم همچنان مدیرعامل‌اش را دوست دارند.

سی ان بی سی: تسلا همچنان درحال از دست دادن سرمایه است، پس برای چه ارزشمند‌تر از فورد است؟

وال‌استریت، تسلا را مثل سایر شرکت‌های معمول خودرو‌سازی مانند فورد نمی‌داند؛ بلکه تسلا را آینده خودرو‌ها می‌بیند. تسلا‌ می‌خواهد به اپل در بازار خودرو تبدیل شود.

مارکت واچ: ایلان ماسک "تسلا واقعا یک تجارت شکست خورده نیست."

در حالی این جمله گفته می‌شود که هر سرمایه‌گذار متوسطی هم می‌تواند تفاوت یک شرکت سودآور و یک شرکت زیان‌ده را به راحتی بفهمد، و تسلا قطعا زیان‌ده است. خروجی‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تسلا طی سال‌های اخیر چقدر در بخش فروش و شاخص‎های اقتصادی‌اش دچار نوسان شده است. به طور خاص می‌توان به این نکته توجه کرد که تسلا روی هر خودرویی که می‌فروشد چقدر پول از دست می‌دهد.

رویترز: تسلا در حال مصرف منابع‌اش است و روی هر خودرو بیش از ۴۰۰۰ دلار از دست می‌دهد

الان زمان بحرانی برای تسلا‌ است. این شرکت خودروسازی که در دره سیلیکون واقع است، در فروش هر سدان الکتریکی تسلا مدل اس، ۴۰۰۰ دلار از دست می‌دهد. براساس برآوردهای این شرکت، می‌توان گفت که آنها در فصل اخیر در تجارت سودآور خودروهای لوکس ۳۵۹ میلیون دلار از دست داده‌اند. همچنین مطابق بررسی‌های "سیکینگ آلفا" و "اینوستوپدیا" می‌توان گفت که این موضوع همچنان داغ است و بحث‌های زیادی در مورد آن انجام می‌شود.

تسلا موتورز: نه، تسلا روی هر خودرویی که می‌فروشد پول از دست نمی‌دهد

با وجود اینکه گفته می‌شود تسلا با مشکلات جدی مالی روبه‌رو شده است، اما این موضوع سوالاتی منطقی به وجود می‌آورد. به‌طور مثال، اگر تسلا این میزان زیاد پول را از دست می‌دهد، چرا سهام این شرکت همچنان ارزش بسیار زیادی دارد؟ مثلا در همین هفته گذشته ایلان ماسک به نگرانی‌هایی که در مورد ارزش بیش از اندازه تسلا وجود دارد، پاسخ داد. او تاکید کرد که این ارزش بالا فقط به دلیل جریان‌مالی این شرکت نیست. بلکه به دلیل نوآوری است که مشتریان در محصولات تسلا می‌بینند.

به بیان دیگر سرمایه گذاران کارهایی که تسلا انجام می‌دهد را کاملا آینده‌نگرانه می‌بینند و اطمینان دارند که تسلا ارزشش را حفظ کرده و به رشدش ادامه می‌دهد. اما این موضوع نمی‌تواند به تسلا کمک کند به پایداری اقتصادی در زمان حال برسد.

تسلا رانندگی خودران

جمع‌بندی

اپل به زودی خود را در وضعیت متزلزلی خواهد یافت که به سرعت بحرانی‌تر نیز خواهد شد، مگر اینکه روش دیگری انتخاب کند. اپل از مشکلاتی که برای سامسونگ در مورد آتش گرفتن محصولاتش پیش آمده بود استفاده کرد. اما این روند پایدار نخواهد بود و سامسونگ به احتمال زیاد بازگشتی قوی خواهد داشت. سامسونگ گوشی هوشمند جدید خود را آخر ماه مارس سال جاری میلادی با نام گلکسی اس ۸ معرفی کرد و با این اقدام و برنامه‌های مشابه، نشان می‌دهد که سعی دارد به مسیر صحیح بازگشته و شهرت از دست رفته‌اش را احیا کند. بنابراین اپل به‌ زودی و بار دیگر خود را در رقابت شانه‌ به‌ شانه با رقبای دیگر خواهد یافت و در حال حاضر تنها ویژگی جدیدی که می‌تواند ارائه کند رنگ‌های جدید است.

فرض کنید شما یکی از باهوش‌ترین و درخشان‌ترین استعدادهای عصر حاضر هستید، از بهترین دانشگاه‌های مهندسی و علوم پایه فارغ‌التحصیل شده‌اید و می‌توانید شانس خود را در تجارت امتحان کنید. آیا به سراغ تکنولوژی‌های بسیار جدید و دیده نشده و اختراعات خارق‌العاده می‌روید یا این که یک روند تکراری و بی پایان در تولید محصولات موجود را پی خواهید گرفت؟

هیچ کس آرزو نمی‌کند آخرین نسخه از هدفون‌هایی قابل قبول، اما مشابه قبل را بسازد، چرا که این فقط یک شغل معمول است. اما تغییر نگرش مردم نسبت به ذخیره سازی انرژی خورشیدی چطور؟ خلق راه‌هایی جدید برای تولید انرژی کافی بدون اتصال به شبکه برق سراسری چطور؟ انفجار در صنعت تولید خودرو چطور؟ این کارها برتری ایجاد می‌کنند.

اگر اپل تسلا را بخرد، قادر خواهد بود استعدادی که می‌خواهد و به آن نیاز دارد را جذب کند تا بتواند جایگاه خود را در رهبری تکنولوژی‌های جدید باز‌ پس گیرد.

تسلا و ایلان ماسک هم از این موضوع آگاه هستند که در آینده به محصولات متنوعی نیاز است. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم در دنیای آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

مردم به چه چیزی نیاز دارند؟ و چه می‌خواهند؟ نسل‌های بعدی چگونه فکر می‌کنند؟ زندگی می‌کنند؟ و بازی می‌کنند؟ هر‌چه زمان بیشتری تنوع محصولات اپل در حد کامپیوتر، تبلت و تلفن‌های هوشمند محدود بماند، روند تنوع و گوناگونی محصولات و رهایی از محدودیت‌ها برای این شرکت سخت‌تر می‌ شود.

اسپیس ایکس

اما سوال پایانی: چرا باید "ایلان ماسک" رهبر این ابرماشین تکنولوژی (‌اتحاد اپل و تسلا) شود؟

"تیم کوک" مدیرعامل کنونی اپل، یک مدیر محتاط، استراتژیک و افزایش گرا است. او روی جنبه‌هایی تمرکز دارد که از آنچه این شرکت در حال حاضر به آن رسیده و رشد آهسته شرکت، محافظت کند و برای این کار بسیار با استعداد و حرفه‌ای است؛ اما چیزی که در این اتحاد مورد نیاز است این نوع مدیریت نیست. اگر چه این نوع مدیریت استراتژیک که نقطه مقابل شیوه رهبری ایلان ماسک در تسلا است، در جای خودش مفید است؛ اما بعید به نظر می رسد که دو طرف در این توافق چنین مدیریتی بخواهند.

البته بعید به نظر می‌رسد که "تیم کوک" از مدیریت صرف نظر کند؛ اما در تمام گمانه زنی‌ها تنها چیزی که می‌تواند تسلا را به پیشنهاد خریداری شدن توسط اپل و ادغام با این شرکت راضی کند، پیشنهاد پذیرش مدیرعاملی این اتحاد توسط "ایلان ماسک" است. در نتیجه این پیشنهاد (‌خرید تسلا توسط اپل و ادغام آنها‌) تنها در صورتی ممکن خواهد بود که هیئت مدیره اپل چنین گزینه‌ای داشته باشند و "تیم کوک" را از کار برکنار کنند. این ایده می‌تواند خیلی جذاب باشد و برای هر دو طرف بسیار سودمند خواهد بود؛ اما منتظر چنین اتفاقی نباشید چون امکان چنین اتفاقی بعید است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات