گزارش مالی آلفابت در سه ماهه‌ی اول ۲۰۱۷: افزایش ۲۹ درصدی سوددهی به لطف تبلیغات

جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
آلفابت گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ خود را منتشر کرده است که نشان از افزایش ۲۹ درصدی سوددهی برای غول جستجو دارد.
تبلیغات

کمپانی مادر گوگل یا همان آلفابت، گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ خود را منتشر کرده که نشان‌دهنده‌ی رشد خارق‌العاده‌ی درآمد تبلیغاتی این کمپانی با وجود تحریم تبلیغاتی یوتیوب از سوی کمپانی‌های بزرگ در ایالات متحده‌ی آمریکا است. سود خالص آلفابت نیز پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران وال استریت را پشت سر گذاشته است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، سود خالص کسب‌شده توسط آلفابت با رشدی ۲۹ درصدی همراه شده و به ۵.۴۳ میلیارد دلار رسیده است. اغلب کارشناسان عملکرد مالی آلفابت در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ را برای شرکتی به این وسعت، بسیار استثنایی خوانده‌اند. ارزش هر سهم گوگل پس از انتشار گزارش مالی با افزایش ۲.۸ درصدی به ۹۱۶.۸ دلار رسیده است.

همچون فیسبوک، گوگل نیز تمرکز اصلی خود را بر تبلیغات موبایلی قرار داده است. دو کمپانی فیسبوک و گوگل در مجموع بیش از ۹۹ درصد از رشد حوزه‌ی تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داده‌اند. برآوردهای انجام‌شده نشان از این دارند که گوگل نزدیک به ۶۱.۶ درصد از سهم بازار تبلیغات در سال ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده که در مقایسه با ۶۰.۶ درصد سال ۲۰۱۶، افزایش پیدا کرده است.

ساندار پیچای، مدیر گوگل در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

ما دارای ابزار‌ بسیار خوبی نظیر جستجو، سرویس نقشه، یوتیوب و گوگل پی هستیم که کاربران پرشماری در حوزه‌ی موبایل به خود اختصاص داده‌اند.

آلفابت همچنین اعلام کرده که درآمدش در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷، با افزایش ۲۲.۲ درصدی به بیش از ۲۴.۷۵ میلیارد دلار رسیده است.

درآمد تبلیغاتی به ازای هر کلیک که بر اساس سیاست‌های گوگل، آگهی‌دهنده با کلیک کاربر روی تبلیغات هزینه پرداخت می‌کند، بیش از ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند که این حوزه از تبلیغات تنها افزایش ۲۹.۷ درصدی داشته باشد.

سود خالص آلفابت به ۵.۴۳ میلیارد دلار یا ۷.۷۳ دلار به ازای هر سهم افزایش پیدا کرده است؛ این رقم در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶، ۴.۲۱ میلیارد دلار اعلام شده بود. روث پاروت، مدیر مالی گوگل در جریان کنفرانس ارائه‌ی گزارش مالی، اعلام کرد که درآمد یوتیوب روند رو به رشدی به خود اختصاص داده و تحریم‌ تبلیغاتی توسط برندهای بزرگ نتوانسته است آن‌چنان که باید تأثیری در رشد فزاینده‌ی درآمد یوتیوب داشته باشد.

آلفابت تنها در زمینه‌ی تبلیغات درآمدزایی نمی‌کند؛ بلکه سرویس‌های ابری این کمپانی نیز بخشی از درآمد آلفابت را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، درآمد سرویس‌های ابری گوگل طی سه‌ماهه‌ی اول سال جاری با افزایشی ۴۹.۴ درصدی به بیش از ۳.۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

گوگل تا چند سال پیش از نظر ارائه‌ی سرویس‌های ابری پس از آمازون و مایکروسافت قرار داشت؛ حال آنکه این کمپانی از سال ۲۰۱۵ با گسترش سرمایه‌گذاری و ارائه‌ی سرویس‌های باکیفیت، موفق شده است مشتریان زیادی به سمت خود جلب کند.

سایر کسب و کارهای آلفابت نظیر خودروهای هوشمند ویمو، گوگل فایبر، نست و وریلی که بیشتر جنبه‌ی تحقیقاتی دارند، دوباره در کنار درآمد نه‌چندان زیاد، ضررهای هنگفتی به گوگل تحمیل کرده‌‌اند. هرچند مجموع درآمد این کسب‌وکارها از ۱۶۵ میلیون دلار به ۲۴۴ میلیون دلار افزایش پیدا کرده، اما ضرردهی این بخش از ۷۷۴ میلیون دلار به ۸۸۵ میلیون دلار رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات