اکو لوک؛ دوربین جدید آمازون با چشم انداز تازه در بهره‌برداری از بینایی کامپیوتری

جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
محصول جدید آمازون به نام اکو لوک، با استفاده بهینه از بینایی کامپیوتری، بهترین لباس‌ها را برای آراستگی هرچه بیشتر به کاربران معرفی می‌کند.
تبلیغات

شرکت آمازون روز گذشته از اکو لوک (Echo Look) دوربین ۱۹۹ دلاری با قابلیت دریافت فرامین صوتی رونمایی کرد. این دوربین، با تمرکز بر عکس‌برداری حرفه‌ای از کاربرانی که به پوشش خود اهمیت زیادی می‌دهند، توسعه یافته است. این در حالی است که می‌توان کاربردهای حرفه‌ای‌تر در صنعت مد را نیز از این دوربین طلب کرد. اکو لوک آمازون با طراحی زیبا، پس از دریافت فرامین صوتی از سوی کاربر، خیلی سریع وارد عمل می‌شود و به ثبت عکس و ویدئو از او اقدام می‌کند. در ادامه، دوربین جدید آمازون از هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتری برای قضاوت در خصوص ترکیب لباس‌های کاربر استفاده می‌کند و پیشنهادهایی برای آراستگی هر چه  بیشتر به او ارائه خواهد داد.

با تمام این تفاسیر، بیزینس اینسایدر مدعی شده است هنوز تردیدهایی در خصوص عملکرد سطح بالا و بدون مشکل این محصول وجود دارد. پیش از هر چیز در نظر داشته باشید که با پرداخت هزینه‌ای در حدود ۲۰۰ دلار، شما در واقع تنها یک دوربین و یک میکروفون برای استفاده در منزل خود، از آمازون خریداری کرده‌اید. به بیان دیگر، در حال حاضر کارایی‌ این دوربین بسیار محدود است. علاوه بر این، آمازون اعلام کرده تصاویر شما تا وقتی که شخصا اقدام به حذفشان نکنید، در فضای ذخیره‌سازی ابری این شرکت باقی خواهند ماند. موضوعی که ممکن است کاربران حساس به حریم خصوصی را با نگرانی‌هایی هرچند جزئی روبه‌رو کند.

amazon echo look

از طرف دیگر، هنوز اطلاعات زیادی از الگوریتم‌های مد و طراحی که آمازون برای پیشنهاد لباس به کاربران از طرف اکو لوک در نظر گرفته است، در دسترس نیست. از همین رو مطمئن نیستیم تا چه اندازه می‌توان به الکسا، دستیار مجازی آمازون برای انتخاب لباس مناسب اعتماد کرد. با این توضیحات، در حال حاضر به نظر می‌رسد اکو لوک حداقل برای کاربران حرفه‌ای اینستاگرام می‌تواند نقشی مشابه یک عکاس حرفه‌ای در حوزه مد ایفا کند و شاید شانس آن‌ها را برای موفقیت در رقابت حاکم بر فضای این شبکه اجتماعی افزایش دهد.

این در حالی است که آینده این محصول در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. شاید اکو لوک بتواند به محصولی تأثیرگذار نظیر اکوی آمازون تبدیل شود یا اینکه ممکن است مانند فایرفون به شکست‌ بینجامد. از نگاه بیزینس اینسایدر، در نهایت امر آنچه اهمیت خواهد داشت تلاش آمازون برای ایجاد چشم‌اندازهای جدید در راهکارهای محاسباتی و پردازش اطلاعات است. راهکارهایی که می‌توانند مکملی برای آنچه در حال حاضر در گوشی‌های هوشمند شاهد هستیم به‌حساب آیند.

حکمرانی دوربین‌ها بر بازار هوش مصنوعی

همان‌طور که مارک زاکربرگ هم اشاره کرده، یکی از ایده‌های جدید و البته داغ در سیلیکون ولی، استفاده از دوربین‌ به‌عنوان ابزار آماده‌سازی اطلاعات برای استفاده در بسترهای ایجادشده بر پایه بینایی کامپیوتری و هوش مصنوعی است. زاکربرک معتقد است در این ترکیب، دوربین‌ها نقشی مشابه با آنچه آهنگساز در آماده‌سازی یک قطعه موسیقی ایفا می‌کند خواهند داشت.

در استفاده روزانه نیز شاهد استفاده روزافزون از دوربین‌ یا راهکارهای مشابه نظیر ورودی‌های صوتی برای تعامل مدرن با دستگاه‌های الکترونیکی هستیم. این راهکارها در واقع جایگزین مؤلفه‌های سخت‌افزاری سنتی نظیر صفحه‌کلید، ماوس و لمس صفحه‌نمایش در دستگاه‌هایی نظیر کامپیوترهای شخصی یا گوشی‌های هوشمند شده‌اند.

اگر برای به دست آوردن اطلاعات، اقدام به گرفتن عکس از برچسب محصولی خاص در فروشگاه می‌کنید یا حتی عکسی از موقعیت پارک خودروی خود به ثبت می‌رسانید تا مکان آن را به یاد داشته باشید، شک نکنید که شما نیز حرکت به سمت استفاده از نسل جدید پردازش و محاسبات داده‌ها را آغاز کرده‌اید.

با ظهور هوش مصنوعی، دوربین‌ها هم هوشمندتر شده‌اند. با این تفاسیر، اکو لوک را باید نمایشی ویژه و هوشمندانه از قابلیت‌های تکنولوژی بینش کامپیوتری به‌حساب آورد. بینش کامپیوتری پیش از این برای پیاده‌سازی مناسب فیلترها توسط اسنپ‌چت هم استفاده شده بود. اپلیکیشنی نظیر فیس‌اپ نیز از این راهکار برای تغییر جنسیت شما در عکس بهره می‌برد و حالا نوبت به اکو لوک رسیده است تا از این راهکار استفاده کند و تبدیل به متخصص تمام‌عیار در حوزه مد و پوشاک شود.

amazon echo look-2

در نظر داشته باشید زمانی که اکوی آمازون رونمایی شد، تنها به‌عنوان یک اسپیکر هوشمند ساده که امکان دریافت و اجرای فرامین صوتی دارد به این محصول نگاه می‌کردیم. با وجود این، اکو رفته‌رفته به ابزاری حرفه‌ای برای مدیریت دستگاه‌های فعال در اکوسیستم خانه‌های هوشمند یا حتی راهکاری برای خرید محصولات مورد نیاز کاربران با استفاده از فرامین صوتی تبدیل شد. اکو لوک نیز در نگاه اول دستگاهی متمرکز بر یک هدف خاص به نظر می‌رسد؛ اما مطمئنا آمازون برای این دستگاه برنامه‌های زیادی دارد. همان سیستم بینایی کامپیوتری که اکو لوک را به ارائه مشاوره‌های تخصصی در حوزه پوشاک قادر ساخته است، می‌تواند در رهگیری موقعیت مکانی حیوان خانگی شما در بخش‌های مختلف منزل نیز فعال شود یا حتی موقعیت دسته کلید شما را مشخص کند. حتی می‌توانید از این راهکار جدید آمازون به‌عنوان سیستم امنیتی مشابه با نست کم آلفابت استفاده کنید.

همان‌طور که اکو چشم‌انداز تازه‌ای برای استفاده از دستیارهای صوتی ایجاد کرد، اکو لوک هم می‌تواند افق‌های تازه‌ای برای استفاده از دوربین‌های هوشمند در منازل ترسیم کند.

در نظر داشته باشید که هنوز اطلاعات کاملی از برنامه‌های آمازون برای توسعه راهکارهایی جهت استفاده گسترده‌تر از اکو لوک در دست نیست؛ اما آنچه مشخص است، متخصصان این شرکت پتانسیل بالایی در این گجت الکسایی مجهز به دوربین دیده‌اند و قصد دارند این توانایی‌ها را به مرحله بهره‌برداری برسانند.

در پایان بد نیست اشاره‌ای هم به جمله معروف جف بزوس مدیرعامل آمازون داشته باشیم که در واکنش به شکست پروژه گوشی هوشمند این شرکت به نام فایرفون بر زبان آورد:

اندازه اشتباهات شما باید همپای میزان رشدتان، بزرگ‌‌تر شوند. در صورتی که این امر اتفاق نیفتد، قادر نخواهید بود نوآوری را در حد و اندازه تأثیرگذار به نمایش بگذارید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات