شاید آیفون 8 از یک قابلیت کلیدی موجود در گلکسی اس 8 بی‌بهره باشد

شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
احتمالا آیفون ۸ اپل فاقد یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی خواهد بود که اکنون در گلکسی اس ۸ وجود دارد.
تبلیغات

هنگامی که صحبت در مورد سرعت اتصال به شبکه‌های تلفن همراه به میان بیاید، گلکسی اس ۸ به‌عنوان سریع‌ترین گوشی موجود شناخته می‌شود. دلیل این امر استفاده از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ کمپانی کوالکام  یا پردازنده‌ی ساخت سامسونگ یعنی اکسینوس ۸۸۹۵ در گلکسی اس ۸ است. هر دو پردازنده‌ از فناوری بسیار پیشرفته‌ای به نام گیگابیت ال‌تی‌ای (Gigabit LTE) برای اتصال به شبکه‌های 4G استفاده می‌کنند.

گیگابیت ال‌تی‌ای به یکی از قابلیت‌های بسیار مهم گوشی‌های هوشمند رده‌بالای سال جاری مبدل خواهد شد. البته آیفون بعدی اپل که هنوز چند ماه تا معرفی آن فاصله داریم، از قابلیت مورد بحث بی‌بهره خواهد بود. اپل از پردازنده‌ی طراحی‌شده توسط خودش در تولید آیفون‌ بهره می‌برد و مودم مورد استفاده در این پردازنده‌ها نیز ساخت کوالکام و اینتل است. اما مدل جدید مودم‌های کنونی شرکت اینتل از فناوری گیگابیت ال‌تی‌ای بهره نمی‌برد و همین امر باعث شده است اپل برای ارائه‌ی سرعت مشابه در تمام آیفون‌های خود، از مدل قدیمی‌تر مودم‌های کوالکام استفاده کند.

iphone

اگر اپل در آیفون ۸ از فناوری گیگابیت ال‌تی‌ای استفاده نکند، قطعا این مورد یک امتیاز منفی برای گوشی یادشده محسوب خواهد شد و همچنین نباید فراموش کنیم که معرفی آیفون ۸ مصادف با دهمین سالگرد عرضه‌ی این محصول به بازار است و شاید همین شرایط باعث شود تا عدم بهره گرفتن از گیگابیت ال‌تی‌دی در این دستگاه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. گلکسی اس ۸ اولین گوشی هوشمند رده‌بالایی است که از تکنولوژی مورد بحث استفاده می‌کند. کوالکام انتظار دارد که امسال بیش از ۱۰ گوشی هوشمند با این فناوری روانه‌ی بازار شوند.

آوی گرین‌گارت، از تحلیل‌گران گلوبال دیتا، در این رابطه می‌گوید: «این حوزه‌ای است که شرکت اپل نباید در آن از رقابت با کمپانی‌های رقیب از جمله گوگل و سامسونگ صرف‌نظر کند».

با وجود اینکه قطعا همه‌ی کاربران نسبت به استفاده از تکنولوژی گیگابیت ال‌تی‌ای چندان هیجان‌زده نخواهد بود؛ اما اپراتورهای موبایل برای رقابت با سایر اپراتورها ، با پشتیبانی از این فناوری تبلیغات قابل توجهیانجام خواهند داد. جان لجر، مدیرعامل تی-موبایل، در ماه ژانویه اعلام کرد شرکت متبوعش اولین اپراتوری است که در سال جاری از گیگابیت ال‌تی‌ای پشتیبانی می‌کند.

گلکسی اس 8 بیکسبی

اما آیفون بعدی در واقع از چه ویژگی خاصی بی‌بهره خواهد بود؟ گیگابیت ال‌تی‌ای وعده‌ی افزایش قابل توجهی در سرعت اینترنت گوشی‌های کاربران داده است. بر اساس تست‌های انجام‌شده توسط تی‌-موبایل، ورایزن و اوپن‌سیگنال سرعت شبکه‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، ۱۸ برابر بیشتر از سایر شبکه‌ها است. با چنین سرعت بالایی، مسلما برای بارگذاری ویدیوهایی با کیفیت بالا نیازی به صبر نخواهید داشت و علاوه بر این، دانلود فایل‌ها با سرعت بسیار بالاتری انجام خواهد شد.

گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس

مسلما اپراتورهای همراه ترجیح می‌دهند گوشی‌های هوشمند بیشتری از گیگابیت ال‌تی‌ای استفاده کنند؛ زیرا برای شبکه‌هایی که عملکرد بهینه‌تری دارند، امکان ارائه‌ی خدمات به تعداد بیشتری از کاربران فراهم خواهد شد. لازم به ذکر است که تا به این لحظه، اپل و کوالکام از هرگونه اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده‌اند.

تکرار تاریخ؟

چرا احتمال دارد سناریو مطرح‌شده به حقیقت بپیوندد؟ پاسخ این سؤال واضح است؛ زیرا این مورد بر اساس اسناد قانونی کوالکام قبلا هم رخ داده است.

بگذارید به زمان معرفی دو گوشی هوشمند آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس برگردیم. با معرفی این دو محصول، اپل برای اولین بار به‌طور هم‌زمان از مودم‌های دو کمپانی مختلف استفاده کرد. در واقع کوپرتینویی‌ها از مودم‌های ساخت اینتل در آیفون‌هایی که توسط اپراتورهای تی-‌موبایل و AT&T به فروش می‌روند بهره گرفته و آیفون‌های تحت قرارداد ورایزن و اسپرینت نیز به مودم‌های ساخت کوالکام مجهز شده‌اند.

کوالکام مدعی شده است که اپل برای ارائه‌ی سرعتی مشابه در تمام مدل‌های آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس، مودم‌های کوالکام را محدود کرده تا سرعتی برابر  مودم‌های اینتل داشته باشند.

اگرچه اپل از بیان هرگونه پاسخ به ادعای کوالکام خودداری کرده؛ اما در پرونده‌ی قضایی این دو کمپانی به موضوع مورد بحث نیز اشاره شده است. در این پرونده اپل کوالکام را به دریافت هزینه‌های غیر منصفانه بابت تکنولوژی‌هایی که در ساخت آن‌ها کمکی نداشته، متهم کرده است.

بنا به اعلام بلومبرگ، این اتهامات همچنان توسط Twin Prime و اپراتورهای همراه در حال بررسی است.

شرکت کوالکام اکنون مودم X16 خود را آماده کرده است. لازم به ذکر است که چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ نیز دقیقا از همین مودم بهره می‌برد و اپل می‌تواند از X16 در آیفون ۸ استفاده کند. این مودم تجربه‌ی استفاده از فناوری گیگابیت ال‌تی‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

جدیدترین چیپ اینتل در این حوزه، XMM 7480 نام دارد که نهایت سرعت آن ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه است. اولین مودم ساخت اینتل که از گیگابیت ال‌تی‌ای پشتیبانی می‌کند، XMM 7560 نام دارد که سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

چرا این ویژگی اهمیت دارد؟

برخلاف نام گیگابیت ال‌تی‌ای، وجود این قابلیت الزاما به این معنی نیست که گوشی هوشمند شما قادر باشد ویدیوها را با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه دانلود کند. این سرعت اکنون در اتصال‌های خانگی که از فناوری گوگل فایبر استفاده می‌کنند، در دسترس کاربران قرار دارد. گیگابیت ال‌تی‌ای به حداکثر سرعت نظری اشاره می‌کند و این در حالی است که در دنیای واقعی، سرعت میانگین از هر آنچه تاکنون تجربه کرده‌اید، بسیار بیشتر خواهد بود.

در حال حاضر فناوری گیگابیت ال‌تی‌ای فقط توسط اپراتور تی‌-موبایل و آن‌هم در برخی از مناطق خاص ارائه می‌شود. نویل ری، مدیر دفتر تکنولوژی تی-موبایل در مصاحبه‌ی خود گفته است که از نظر وی، گیگابیت ال‌تی به‌صورت سراسری در همه‌جای دنیا در دسترس کاربران قرار نخواهد گرفت؛ اما این فناوری مشخصا یکی از برتری‌های اپراتورهایی خواهد بود که از آن پشتیبانی می‌کنند.

البته این تکنولوژی فعلا در مرحله‌ای نیست که بتوان به مزایای آن بیش از حد تکیه کرد. هم‌زمان با رشد و به‌روزرسانی شبکه‌های اپراتورهای همراه، گوشی‌هایی که از گیگابیت ال‌تی‌ای پشتیبانی می‌کنند سرعت بیشتری تجربه خواهند کرد. بنابراین شاید گوشی هوشمندی که امسال خریداری می‌کنید، در سال ۲۰۱۸ و حتی سال‌های بعد از آن از نظر سرعت اتصال به شبکه‌ی اینترنت بهتر و بهتر شود.

اما در صورتی که گوشی هوشمند شما از گیگابیت ال‌تی‌ای پشتیبانی نکند، هم‌زمان با به‌روزرسانی شبکه‌های اپراتورهای همراه، سرعت اتصال شما به اینترنت کمتر و کمتر خواهد شد و این نکته‌ی بسیاری مهمی است که هنگام خرید گوشی‌ هوشمند در سال جاری و سال‌های آینده باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

هنوز مشخص نیست اپل چه ویژگی‌هایی برای آیفون بعدی خود در نظر گرفته است. شاید این کمپانی تصمیم بگیرد مثل گذشته از مودم‌های قدیمی‌تر کوالکام استفاده کند. این احتمال هم وجود دارد که اپل در آیفون بعدی خود از مودم‌های جدید X16 کوالکام بهره ببرد. در هر صورت کوپرتینویی‌ها هیچ‌گاه تمایلی به ارائه‌ی اطلاعات در مورد محصولات آینده‌ی خود نداشته‌اند و آیفون امسال نیز از این قاعده مستثنا نیست.

اگر تاریخ تکرار شود، اپل مجددا از مودم‌های قدیمی‌تر کوالکام در آیفون امسال استفاده خواهد کرد و در این صورت کاربران نمی‌توانند انتظار بهره گرفتن از مزایای فناوری گیگابیت ال‌تی‌ای در آیفون ۸ داشته باشند.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات