تأثیر کارآفرینی بر روابط خانوادگی

سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مزایای کارآفرینی بی‌شمار هستند؛ اما شخصی که وارد این کار می‌شود، باید بتواند با مدیریت صحیح از سختی‌ها و هزینه‌های آن بکاهد.
تبلیغات

اینکه رئیس خودتان باشید مزایای زیادی برای شما به همراه دارد؛ اما کارآفرینی فعالیتی است که چالش‌های زیادی دارد و شما را با سختی‌های متعددی روبه‌رو می‌کند. درست است که دیگر نیازی نیست از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر برای شخص دیگری کار کنید؛ اما این به معنای کم شدن میزان ساعات کاری نیست. شما گاهی اوقات مجبور هستید که از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب و بدون وقفه سر کار باشید. کارآفرینی یعنی شما حتی در سفر باید حواستان به همه‌چیز باشد و کارها را از طریق ایمیل و تلفن همراه خود مدیریت کنید. کارآفرین بودن هزینه‌های زیادی برای شما دارد. این موضوع بر روابط شما با افرادی که به شما نزدیک هستند تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

work life balance

به‌طور خلاصه، کارآفرینی در ظاهر یک شغل پرزرق‌و‌برق به نظر می‌رسد؛ اما بسیاری از کارآفرینان از تأثیر این موضوع بر سلامتی و از همه مهم‌تر، بر روابطشان با اعضای خانواده راضی نیستند. بالا رفتن بدهی‌ها، افزایش نرخ بهره و نگرانی در مورد موضوعات بزرگ مشکلاتی هستند که کم‌خوابی در برابر آن‌ها بسیار کوچک است. مدیران و رهبران کسب‌‌و‌کار به دنبال این هستند که بین سلامتی، زندگی و کارشان تعادل برقرار کنند. به‌عنوان مثال رندی زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل زاکربرگ مدیا و خواهر مارک زاکربرگ، گفته است که دوستان، خانواده، تناسب‌اندام، خواب و کار موضوعات بسیار مهمی هستند و خودش هرروز ۳ مورد از آن‌ها را برمی‌گزیند و زمان خود را بین آن‌ها تقسیم می‌کند.

موضوعی که یک کارآفرین موفق را از دیگران متمایز می‌کند، این است که بتواند در کنار یک کسب‌و‌کار موفق، زندگی شخصی خودش را نیز به بهترین نحو مدیریت کند. بعضی از کارآفرینان معتقدند که یک سری از کارها صرف‌نظر از هزینه‌ای که دارند، باید حتما انجام شوند. اما واقعیت این است که اگر شما سلامتی و روابط خود را در کوتاه‌مدت قربانی کنید، باید چندین برابر بهای آن را در آینده پرداخت کنید. البته گفتن این حرف‌ها شاید ساده به نظر برسد؛ اما متعادل نگه داشتن کار و زندگی شخصی آسان نیست. آرامش ذهنی، سلامتی و خوشحالی از عوامل ضروری برای ساختن یک کسب‌و‌کار موفق هستند.

work life balance

این حقیقت را نباید نادیده گرفت که هرچقدر کسب‌و‌کار شما بزرگ‌تر و موفق‌تر شود، نیاز به توجه بیشتری خواهد داشت. و این یعنی شما مدت زمان کمتری در کنار اعضای خانواده خواهید بود و روابطتان با آن‌ها کمتر خواهد شد. اما دلیلی ندارد که شما هم این روند را ادامه دهید. داشتن روابط سالم خانوادگی و کارآفرینی باهم تداخل ندارند و شما می‌توانید هردوی آن‌ها را در کنار هم داشته باشید. برای انجام این کار باید کیفیت زمانی که با خانواده خود سپری می‌کنید، بالا ببرید. هرچقدر مشغله‌ی شما برای ساختن یک کسب‌و‌کار بیشتر باشد، اهمیت این موضوع هم بیشتر می‌شود. اغلب ما زمانی که در کنار خانواده هستیم نیز تلفن همراهمان را از خودمان دور نمی‌کنیم. صدای مداوم زنگ موبایل حواس ما را پرت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که بتوانیم بر موضوعات مهم تمرکز کنیم. همین موضوع باعث می‌شود نتوانید رابطه‌ی عمیقی با اعضای خانواده‌ی خود برقرار کنید. بنابراین اگر شما هم کارآفرین هستید یا می‌خواهید این کار را انجام دهید، بهتر است قبل از اینکه دیر شود به عواقب کارهایی که انجام می‌دهید، فکر کنید و یک راه اساسی برای برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی خود پیدا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات