نیکون D7500 در برابر D7200؛ آیا زمان ارتقاء فرا رسیده است؟

پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
در این مطلب به مقایسه‌ی دوربین تازه معرفی‌شده‌ی D7500 نیکون با نسل قبل از آن یعنی D7200 خواهیم پرداخت.
تبلیغات

نیکون در سال ۲۰۱۰ با معرفی D7000، کلاس جدیدی به خانواده‌ی دوربین‌های DSLR خود اضافه کرد. جایگاه دوربین جدید نیکون در واقع بین دوربین‌های حرفه‌ای D300S و دوربین‌های میان‌رده‌ی D90 قرار داشت. پس از اینکه D7000 با استقبال بی‌نظیر عکاسان و منتقدان روبه‌رو شد، نیکون تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۳ دوربین D7100 را با قیمت ۹۵۰ دلار (بدون لنز) به‌عنوان جانشین آن معرفی کند.

نیکون که از شهرت و محبوبیت بالای خانواده‌ی جدید دوربین‌های DSLR خود بین عکاسان به‌خوبی آگاه بود، در سال ۲۰۱۵ عضو جدیدی با نام D7200 به این خانواده اضافه کرد. به نظر منتقدان، D7200 با وجود استفاده از برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید، به هیچ عنوان تغییری انقلابی نسبت به نسل قبل از خود محسوب نمی‌شد.

ِD500 در برابر D7500 در برابر D7200

سه دوربین D7500 (بالا)، D7200 (پایین سمت راست) و D500 (پایین سمت چپ)

همانطور که از روال معرفی دو نسل قبل انتظار می‌رفت، جانشین D7200 پس از درز شایعات، بالاخره در آوریل ۲۰۱۷ با نام D7500 معرفی شد. آنطور که از شواهد برمی‌آید، نیکون بر‌خلاف D7200 (که به نظر بسیاری از منتقدان بهبود چشمگیری نسبت به نسل قبل از خود نداشت) این بار یک دوربین به‌مراتب قوی‌تر معرفی کرده است؛ تا جایی که بسیاری به جای مقایسه با D7200، آن را با دوربین حرفه‌ای D500 مقایسه می‌کنند (البته از آنجایی که D7500 از همان سنسور و پردازنده‌ی D500 استفاده می‌کنند، چنین مقایسه‌ای چندان هم نابجا نیست).

در ادامه با مقایسه‌ی دو دوربین D7500 و D7200 به این نتیجه خواهیم رسید که آیا بر‌خلاف نسل قبل، این بار نیکون دوربینی شایسته‌ی ارتقاء معرفی کرده است یا خیر.

جدول مقایسه‌ی مشخصات

قبل از توضیح اعداد و ارقام، بد نیست نگاه گذرایی به مقایسه‌ی مشخصات D7500 در مقابل D7200 روی کاغذ داشته باشیم.

(برای مشاهده‌ی بهتر، روی تصویر کلیک کنید)

کیفیت تصویر

از آنجایی که سنسور و چیپ D7500 دقیقا با D500 یکسان است، برای مقایسه کافی است D7200 را با D500 مقایسه کنیم. نیکون این بار در D7500 از سنسوری با رزولوشن پایین‌تر استفاده کرده است تا در عوض، کیفیت تصاویر در شرایط ISO بالا افزایش یابد. اما باید توجه داشت که تفاوت بین کیفیت سنسور ۲۴ مگاپیکسلی D7200 با سنسور ۲۰ مگاپیکسلی D7500 تنها در شرایط تنظیمات ISO به شدت بالا قابل مشاهده است. همچنین انتظار کاهش نویز چشمگیر و افزایش قابل توجه عملکرد دامنه‌ی دینامیک دوربین را به دلیل کاهش اندک رزولوشن نداشته باشید.

سایز سنسور D7500
مقایسه سایز سنسور d7500 و d7200

بالاترین میزان ISO بومی D7500 به مقدار 1EV نسبت به نسل قبل از خود افزایش یافته است؛ اما مهم‌تر از تغییرات سنسور و افزایش نسبی کیفیت تصویر، استفاده از چیپ جدید EXPEED 5 است که سرعت خواندن (سرعت readout: از مشخصه‌های وابسته به چیپ که تعیین می‌کند دوربین با سرعت چند فریم بر ثانیه قادر به فیلم‌برداری یا عکس‌برداری است) بالاتر آن باعث برتری محسوس D7500 نسبت به D7200 می‌شود. چیپ بهبودیافته‌ی جدید به D7500 امکان می‌دهد که با سرعت ۸ فریم بر ثانیه به عکس‌برداری متوالی بپردازد و با کیفیت 4K فیلم‌برداری کند (در ادامه درباره‌ی این دو ویژگی به تفصیل توضیح خواهیم داد).

بهبود فوکوس اتوماتیک

یکی از نکات جالب توجه دیگر، نزدیکی عملکرد اتوفوکوس D7500 به دوربین حرفه‌ای D500 است؛ چرا که در این دوربین دقیقا از همان سنسور سنجش رزولوشن (Resolution Metering Sensor) دوربین D500 برای ردیابی سوژه، و چیپ پردازش تصویر «تقریبا» یکسان استفاده می‌شود (از آن جهت «تقریبا»، که در سیستم نامگذاری EXPEED نیکون روی چیپ‌ها، نام یکسان لزوما به معنای چیپ یکسان نیست!)

پوشش اتوفوکوس D7500

پوشش اتوفوکوس (AF Coverage) دوربین D7500 در مقابل D500

متأسفانه D7500 از ماژول اتوفوکوس (AF module) دوربین D500 استفاده نمی‌کند؛ بنابراین دوربین جدید نیکون درست مانند D7200 تنها از ۵۱ نقطه‌ی اتوفوکوس (AF points) بهره خواهد برد. با این حال، D7500 به لطف استفاده از  Multi-CAM 3500DX II، همچنان عملکرد بهتری در فوکوس اتوماتیک و دنبال کردن سوژه (Subject Tracking) نسبت به D7200 خواهد داشت.

تنظیم خودکار اتوفوکوس

یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب D7500 که تا پیش از این تنها مختص دوربین‌های حرفه‌ای و بالارده بود، «سیستم تنظیم خودکار اتوفوکوس» است.

کالیبره کردن سیستم اتوفوکوس

به لطف سیستم تنظیم خودکار اتوفوکوس (Autofocus auto fine-tune) دیگر نیازی به کالیبره کردن دستی اتوفوکوس نیست

توضیح اینکه چرا دوربین‌های DSLR بر‌خلاف دوربین‌های بدون آینه از مشکل تنظیم نبودن اتوفوکوس رنج می‌برند، خود نیازمند یک مطلب جداگانه است؛ اما به صورت خلاصه کافی است در همین حد بدانید که در دوربین‌های بدون آینه، عمل فوکوس تنها با استفاده از سنسور تصویر صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل، هنگامی که یک دوربین بدون آینه به شما می‌گوید «فوکوس کرده است»، در اکثر مواقع واقعا روی سوژه‌ی مورد نظر شما فوکوس کرده است. اما دوربین‌های DSLR برای فوکوس از یک سنسور تشخیص فاز ثانویه در زیر آینه استفاده می‌کنند؛ که این موضوع باعث می‌شود کوچک‌ترین میزان تراز نبودن ماژول اتوفوکوس با سنسور عکس، عملکرد اتوفوکوس را مختل کند. برای همین است که دوربین‌های DSLR برای دست‌یابی به عملکرد بهتر در اتوفوکوس، نیاز به کالیبره شدن دارند.

اضافه شدن ویژگی «تنظیم خودکار اتوفوکوس» به D7500 باعث می‌شود کاربران بتوانند بدون آزمون و خطا، سیستم فوکوس اتوماتیک دوربین خود را به صورت خودکار و در حالت Live View کالیبره کنند.

عکاسی با سرعت بالا

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، یکی از بزرگ‌ترین تغییرات D7500 نسبت به D7200، افزایش سرعت عکس‌برداری آن از ۶ فریم بر ثانیه به ۸ فریم بر ثانیه است. هرچند این میزان همچنان به سرعت بالای ۱۰ فریم بر ثانیه‌ای دوربین D500 نمی‌رسد؛ اما برای طیف وسیعی از عکاسان کافی خواهد بود. نباید فراموش کرد که حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های DSLR که در سال ۲۰۰۵ از آن‌ها برای عکاسی ورزشی استفاده می‌شد، تقریبا همین سرعت را داشتند!

چیپ اکسپید 5 نیکون

موتور پردازش تصویر EXPEED 5 نیکون، به‌کاررفته در دوربین‌های D500 و D7500

علاوه بر عکاسی با سرعت ۸ فریم بر ثانیه، D7500 بافری سه برابر قدرتمندتر از D7200 دارد و می‌تواند ۵۰ تصویر ۱۴ بیتی RAW را در حالت Burst در خود ذخیره کند که برای اکثر مقاصد عکاسی پرتحرک (اکشن) کفایت می‌کند. برای مقایسه، D7200 تنها قابلیت ذخیره‌ی ۱۸ عکس در بافر خود داشت. این افزایش بافر در D7500 باعث می‌شود بتوانید تا ۶ ثانیه به عکاسی متوالی در حالت Burst بپردازید، بدون اینکه عملکرد دوربین ذره‌ای کند شود. این زمان برای D7200 تنها حدود ۳ ثانیه بود.

فیلم‌برداری 4K

دوربین D7500 با خود قابلیت فیلم‌برداری 4K UHD نیز به ارمغان می‌آورد. با فرض بر اینکه کیفیت فیلم‌برداری D7500 شبیه D500 باشد، می‌توان انتظار نتایج قابل قبولی از آن داشت. ویدئوهای ضبط‌شده توسط این دوربین از یک برش (crop) بزرگ 1.5x سنسور گرفته می‌شوند؛ به این معنی که دوربین برای فیلم‌برداری از «ناحیه‌ی زیر چهار-سوم سایز سنسور» استفاده می‌کند. این موضوع همچنین باعث خواهد شد تا به افکت «سوپر ۳۵» ناشی از نویز و عمق میدانی که دیگر دوربین‌های APS-C در اختیارتان قرار می‌دهند، نتوانید دست پیدا کنید. برش بزرگ D7500 همچنین به معنای میدان دیدی با گستردگی به‌مراتب کمتر هنگام فیلم‌برداری است. در حالی که D7500 برای فیلم‌برداری از سوژه‌های دوردست مانند حیات وحش و ورزش مناسب است؛ باید هنگام استفاده از لنزهای استاندارد حواستان به کراپ نسبتا بزرگ دوربین باشد.

دوربین 4K نیکون D7500

قابلیت Power Aperture نیز به D7500 اضافه شده است که اگر اهمیت آن از فیلم‌برداری 4K بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیز نخواهد بود. Power Aperture قابلیتی است که با استفاده از آن، گشادگی لنزهای نیکور متصل به دوربین، به جای اینکه در قدم‌های 1/3 تغییر کند، با دقت بالاتر 1/8 در هر مرحله تغییر می‌کند. این قابلیت همچنین باعث می‌شود بتوانید با استفاده از D7500 در حالت live view گشادگی لنز دوربین را تغییر دهید. این در حالی است که در D7200 هنگامی که دکمه‌ی REC فشرده شود، دیگر قادر به تغییر گشادگی دوربین نخواهید بود.

ظاهر و ارگونومی

ابعاد دوربین نیکون D7500 و D7200

از لحاظ ارگونومی، D7500 نسبت به نسل قبل از خود اندکی بهبود داشته است. گریپ دوربین اندکی عمیق‌تر شده و دکمه‌ی تنظیم ISO در کنار شاتر قرار گرفته است. ابعاد و وزن دوربین جدید نیکون نیز کاهش پیدا کرده‌اند تا D7500 به یکی از سبک‌ترین DSLR-های نیمه حرفه‌ای نیکون تبدیل شود.

پشتیبانی از لنزهای قدیمی

نیکون همواره تلاش کرده است سازگاری با لنزهای F mount قدیمی خود را تا جای ممکن حفظ کند. سری دوربین‌های D7X00 نیکون، مدت زیادی است که عنوان «پایین رده‌ترین دوربین‌های نیکون که دارای جای پیچ لنزهای AF-D هستند» را به خود اختصاص داده‌اند. اما با آمدن D7500 این سازگاری در سری دوربین‌های D7X00 نیکون دیگر وجود نخواهد داشت.

لنز نیکور قدیمی

برای اکثر عکاسان چنین موضوعی نباید اهمیت زیادی داشته باشد؛ اما کسانی که طی سال‌ها عکاسی کلکسیونی از لنزهای قدیمی جمع کرده‌اند، شاید بهتر باشد برای ارتقاء D7200 خود به فکر خرید یک D500 باشند.

SnapBridge

اسنپ‌بریج نام قابلیتی جدید است که با استفاده از آن، دوربین طی اتصال دائمی از طریق بلوتوث LE به یک تلفن هوشمند یا تبلت، جریانی دائمی از تصاویر ۲ مگاپیکسلی روی نمایشگر دستگاه ثانویه به نمایش می‌گذارد. این ویژگی اگرچه قابلیت‌های جالبی از جمله عکاسی ریموت (از راه دور) در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما به دلیل عملکرد ضعیف خود، همچنان با استقبال خوبی از سوی عکاسان و منتقدان روبه‌رو نشده است.

همین موضوع که اپلیکیشن اسنپ‌بریج در گوگل‌پلی میانگین امتیاز ۲.۳ و در آی‌تیونز میانگین امتیاز ۱.۶ را به خود اختصاص داده، گویای همه چیز است!

اسنپ بریج snapbridge نیکون

به نظر می‌رسد چنین قابلیت‌هایی بیشتر برای کاربران دوربین‌های نسبتا پایین‌رده‌تری مانند D5600 جذاب باشد تا کاربران حرفه‌ای‌تر D7500 که معمولا نه حاضرند شاتر فیزیکی را با یک دکمه‌ی مجازی عوض کنند و نه تمایلی به اشتراک گذاری عکس‌های خود قبل از پردازش آن‌ها در نرم‌افزارهای حرفه‌ای دارند. البته هنوز باید تا عرضه‌ی رسمی D7500 منتظر ماند و دید که آیا نیکون عملکرد اسنپ‌بریج در دوربین جدید خود را بهبود داده است یا خیر.

نمایشگر لمسی متحرک

دوربین D7500 به یک نمایشگر لمسی مجهز شده است که می‌تواند در راستای عمودی جابجا شود. این نمایشگر احتمالا هنگام ضبط ویدئو می‌تواند مفید واقع شود؛ اما با توجه به نبود قابلیت فوکوس از طریق لمس (مانند D5600)، به نظر می‌رسد نیکون از لمسی بودن نمایشگر به‌خوبی استفاده نکرده است.

نمایشگر دوربین نیکون D7500

جدای از لمسی و متحرک شدن نمایشگر، خود پنل LCD نیز در D7500 دستخوش تغییر شده است. رزولوشن صفحه از ۱.۲ مگاپیکسل به ۰.۹۲ مگاپیکسل کاهش پیدا کرده؛ اما در عوض کیفیت تصویر به نمایش درآمده در آن بهبود یافته است.

نوع و عمر باتری

عمر باتری D7500 حدود ۱۵ درصد نسبت یه D7200 کاهش پیدا کرده است که احتمالا به دلیل استفاده از پردازشگر قوی‌تر و صفحه‌ی LCD پرمصرف‌تر باشد.

این دوربین همچنین از نسخه‌ی متفاوتی از باتری‌های EN-EL15 با نام EN-EL15a استفاده می‌کند. هنوز مشخص نیست که باتری جدید به جز بدنه‌ی پلاستیکی خاکستری رنگ، چه تفاوتی با باتری قدیمی دارد. با توجه به سابقه‌ی نیکون در نام‌گذاری، بعید نیست که این باتری‌ها با مدل قبلی هیچگونه تفاوتی نداشته باشند.

باتری EN-EL15a به‌کاررفته در دوربین D7500

اما تفاوت اصلی در بحث باتری، نبود پورت برای اتصال به گریپ باتری است. پس اگر معمولا در شرایطی عکاسی می‌کنید که ظرفیت باتری پاسخگوی نیاز شما نیست؛ باید به دوربین D7200 خود قانع باشید یا برای ارتقاء، D500 را انتخاب کنید.

آیا D7500 جانشین شایسته‌ای برای D7200 است؟

بله، کاملا!

درست است که D7500 در تمامی زمینه‌ها نسبت به D7200 پیشرفت نداشته است، اما به خوبی از الگوی ارتقاء خانواده‌ی D7X00 پیروی کرده و بیشتر ویژگی‌های خوب این سری مانند دایال دوگانه، نمایاب (ویوفایندر) بزرگ و قیمت معقول را به ارث برده است.

نیکون همانطور که انتظار می‌رفت، درست مانند سال‌های گذشته ادعا می‌کند که «D7500 برای جایگزین شدن D7200 نیامده است، بلکه این دو محصولاتی در کنار یکدیگر هستند». اما همانطور که مشخص است، معنای این عبارات چیزی نیست جز آخرین تلاش‌های یک تولیدکننده‌ی باهوش، برای جلوگیری از باقی نماندن محصول قدیمی در انبار شرکت! D7500 قطعا جایگزین D7200 است، نه محصولی در کنار آن.

فیلم برداری نیکون D7500

همچنین نباید فراموش کرد که D7200 در زمان عرضه، بالارده‌ترین دوربین نیکون در خانواده‌ی DX محسوب می‌شد؛ و این در حالی است که این بار D7500 پس از D500 در رده‌ی دوم دوربین‌های بالارده‌ی خانواده‌ی DX قرار خواهد گرفت.

D7500 قطعا جایگزین D7200 است، نه محصولی در کنار آن

تصمیم نیکون به حذف یکی از درگاه‌های کارت حافظه‌ی SD باعث شده است بسیاری از کاربران D7200 (که این ویژگی برایشان دارای اهمیت بالایی بوده است) گزینه‌ای جز ارتقاء به D500 (که همچنان از وجود دو اسلات مموری بهره می‌برد) نداشته باشند. هرچند با توجه به ارزان‌تر شدن کارت‌های حافظه‌ی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی، به نظر نمی‌رسد اکثر کاربران برای ذخیره‌سازی تصاویر با مشکل کمبود فضا مواجه شوند. البته نباید فراموش کرد که رزولوشن فیلم‌برداری در D7500 به 4K افزایش پیدا کرده است که خود به‌تنهایی فضای زیادی برای ذخیره‌سازی می‌طلبد.

آیا باید دوربین خود را ارتقاء دهم؟

پاسخ به این سؤال بستگی زیادی به عملکرد سیستم اتوفوکوس D7500 دارد که تا عرضه‌ی رسمی آن به بازار مشخص نخواهد شد. در صورتی که عملکرد اتوفوکوس D7500 به طرز قابل توجهی از D7200 بهتر نباشد، ارتقاء به این دوربین برای آن دسته از کاربرانی که سوژه‌هایشان چندان متحرک نیستند، توجیهی نخواهد داشت.

 اما اگر دوربین فعلی مورد استفاده‌ی شما یکی از دوربین‌های D7100 یا D7000 است، D7500 با بهبود چشمگیر دامنه‌ی دینامیک، سرعت بالاتر عکس‌برداری و بافر به‌مراتب قوی‌تر، بهترین گزینه برای ارتقاء است. البته از آنجایی که همزمان با عرضه‌ی دوربین جدید و نزدیک شدن به اواخر عمر رسمی D7200 در بازار، احتمالا با کاهش قیمت نسل قبلی مواجه خواهیم بود، بهتر است آن دسته از کاربران دوربین‌های قدیمی‌تر نیکون که بودجه‌ی محدودی برای خرید دوربین در اختیار دارند (و از طرفی ویژگی‌های D7500 هم چندان برایشان جذاب نیست) نیم‌نگاهی به D7200 داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات