مقایسه تراشه اسنپدراگون 835 با اکسینوس 8895 در گلکسی اس 8

جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس در دو نسخه اسنپدراگون 835 و اکسینوس 8895 به بازار عرضه شده‌اند که می‌خواهیم عملکرد این دو نسخه را با یکدیگر مقایسه کنیم.
تبلیغات

گوشی هوشمند گلکسی اس 8 را می‌توان یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید دانست. این گوشی هوشمند از طراحی ظاهری زیبا، نرم‌افزاری روان و سخت‌افزاری قدرتمند بهره می‌برد.

البته موضوعی که طبیعتا به آن اهمیت فراوانی داده خواهد شد، تفاوت موجود میان نسخه‌های گلکسی اس 8 است. گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس در دو نسخه عرضه شده‌اند که نسخه اول مجهز به تراشه اسنپدراگون 835 است و نسخه دوم از تراشه اکسینوس 8895 بهره می‌برد.

نسخه‌ای از گلکسی اس 8 که از اسنپدراگون 835 استفاده می‌کند، برای بازار چین و آمریکا در نظر گرفته شده است. برای باقی بازارهای دنیا نیز نسخه‌ای عرضه می‌شود که مجهز به اکسینوس 8895 است. در هردو تراشه از پردازنده و پردازنده گرافیکی جدیدی استفاده شده و با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته شده‌اند.

در این دو تراشه از پردازنده ۸ هسته‌ای استفاده شده است. کوالکام در تراشه جدیدش از هسته‌های کریو 280 استفاده کرده و پردازنده گرافیکی جدیدی به نام آدرنو 540 در آن به کار برده است. مانند سامسونگ، کوالکام در تراشه جدیدش از یک پردازنده تصویری، موتور نرم‌افزاری پخش مدیا و مودم پرسرعت گیگابیت LTE استفاده می‌کند.

اسنپدراگون 835

روی کاغذ هر دو تراشه شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. البته جزئیات می‌تواند کمی متفاوت باشد؛ اما هر دو تراشه تلاش می‌کنند عملکرد یکسانی داشته باشند و با تکنولوژی تقریبا یکسانی ساخته شده‌اند.

باید گفت این موضوع جای تعجب ندارد؛ زیرا هر دو تراشه در گلکسی اس 8 استفاده می‌شود و وجود تفاوت آشکار میان تأثیر بر فروش گلکسی اس 8 تأثیر مستقیم خواهد گذاشت. این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که خریداران کمی امکان دسترسی به هر دو نسخه از گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس دارند و می‌توانند نسخه‌ای را خریداری کنند که مد نظر دارند.

با وجود اینکه اکسینوس 8895 و اسنپدراگون 835 در یک سطح قرار دارند، تفاوت‌هایی را می‌توان مشاهده کرد که در ادامه با مقایسه‌ی این دو تراشه به تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد. البته پیش از مقایسه بنچمارک‌ها باید بگوییم که برنده واقعی میان این دو تراشه وجود ندارد؛ زیرا نتایج بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

مقایسه عملکرد تراشه اسنپدراگون 835 و اکسینوس 8895 در گلکسی اس 8

تراشه / بنچمارک

انتوتو

Vellamo Metal

Vellamo Browser

JetStream

اکسینوس 8895

۱۶۶۶۴۶

۳۰۷۴

۶۷۵۹

۵۵.۵۰۳

اسنپدراگون 835

۱۶۵۵۱۲

۳۰۷۳

۷۶۳۸

۷۱.۳۲۴

پس از انجام مقایسه‌های مختلف، متوجه شدیم از نظر عملکرد تفاوت چندانی بین این دو تراشه وجود ندارد. در بنچمارک GFXBench هردو تراشه در اجرای T-Rex با ۶۰ فریم بر ثانیه مشکلی نداشتند؛ اما اکسینوس 8895 توانست در اجرای منهتن 3.1 کمی بهتر عمل کند. اکسینوس 8895 بنچمارک را در ۴۱ فریم بر ثانیه اجرا می‌کرد؛ اما میزان فریم ریت در اسنپدراگون 835 به ۳۵ فریم بر ثانیه کاهش یافته بود.

اکسینوس 8895 به برتری خود در گیکبنچ 4 ادامه داد. در این بنچمارک تراشه ساخت سامسونگ توانست در تست تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای از تراشه ساخت کوالکام بهتر عمل کند. اکسینوس 8895 به ترتیب در تست تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای امتیاز ۲۰۰۸ و ۶۵۷۵ به دست آورد. این در حالی است که اسنپدراگون 835 در تست تک‌هسته‌ای توانست به امتیاز ۱۸۴۰ و در تست چندهسته‌ای به امتیاز ۶۱۳۴ برسد.

تراشه / بنچمارک

GFXBench T-Rex

GFXBench Mhtn

Geekbench 4 Single

Geekbench 4 Multi

Basemark OS II

اکسینوس 8895

۶۰

۴۱

۲۰۰۸

۶۵۷۵

۳۲۰۲

اسنپدراگون 835

۶۰

۳۵

۱۸۴۰

۶۱۳۴

۳۴۲۰

در آزمایش‌هایی مانند Vellamo و JetStream، این‌بار نوبت اسنپدراگون 835 است که از اکسینوس 8895 پیشی بگیرد. درواقع نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهند که تراشه ساخت کوالکام گزینه مناسب‌تری برای کسانی است که می‌خواهند با گلکسی اس 8 در فضای مجازی کار کنند و به وبگردی بپردازند.

اسنپدراگون 835 در بنچمارک Basemark OS II نیز از اکسینوس 8895 بهتر ظاهر شد. باید گفت اختلاف میان دو تراشه بسیار کم است و از طرفی هردو تراشه به‌قدری قدرتمند هستند که گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ باشند.

در حالی که اسنپدراگون 835 گزینه مناسب‌تری برای وبگردی است؛ اکسینوس 8895 توانسته نشان دهد که عملکرد بهتری در پردازش گرافیکی دارد.

گلکسی اس 8 تنها گوشی هوشمندی نیست که از تراشه اکسینوس 8895 استفاده می‌کند. این تراشه در گلکسی اس 8 پلاس نیز استفاده شده است که در ادامه نگاهی به نتایج بنچمارک اینگوشی هوشمند می‌اندازیم و آن را با نتایج بنچمارک گلکسی اس 8 مقایسه خواهیم کرد.

نتایج عملکرد تراشه اکسینوس 8895 در گلکسی اس 8 پلاس

تراشه / بنچمارک

انتوتو

Vellamo Metal

Vellamo Browser

JetStream

اکسینوس 8895

۱۷۳۹۵۴

۳۲۲۳

۶۸۸۱

۶۰.۹۳۱

در تئوری نباید میان گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس که مجهز به اکسینوس 8895 هستند، تفاوت زیادی باشد. هردو از یک میزان رم و رزولوشن بهره می‌برند. با این حال، در بنچمارک‌ها می‌توان مشاهده کرد که نسخه اکسینوس 8895 گلکسی اس 8 پلاس از هردو نسخه گلکسی اس 8 نتایج بهتری کسب کرده است.

GFXBench T-Rex

GFXBench Mhtn

Geekbench 4 Single

Geekbench 4 Multi

Basemark OS II

۶۰

۴۱

۲۰۰۶

۶۷۰۸

۳۲۵۶

علت این برتری مشخص نیست و نمی‌دانیم چرا گلکسی اس 8 پلاس مجهز به تراشه اکسینوس 8895 بهتر از نسخه‌های گلکسی اس 8 عمل می‌کند. طبیعتا برای دانستن این موضوع به وقت و تحقیقات بیشتری نیاز است.

درنهایت باید به این موضوع اشاره کرد که بنچمارک‌های صورت گرفته تنها قسمتی از قدرت نهفته در تراشه‌های اسنپدراگون 835 و اکسینوس 8895 را نشان می‌دهند. برای مثال به تفاوت دو نسخه در سرعت انتقال اطلاعات اشاره‌ای نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات