آیفون 8 از نگاه منابع بلومبرگ

چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل در حال طراحی آیفون جدیدی است که به گفته بلومبرگ، با طراحی تازه و بهینه‌سازی‌های ویژه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رونمایی شود.
تبلیغات

با گذشت ۱۰ سال از زمانی که استیو جابز اولین آیفون اپل را پیش روی جهانیان قرار داد، حالا متخصصان این شرکت قصد دارند محصولی را آماده ورود به بازار کنند که با بهره‌مندی از طراحی ویژه، بار دیگر چشم‌ها را به خود خیره کند. وب‌سایت بلومبرگ با آگاهی از این برنامه اپل، به مجموعه‌ای از مستندات اشاره کرده که از سوی منابع آگاه و در خصوص فرایند طراحی و آماده‌سازی آیفون جدید در اختیار این وب‌سایت قرار گرفته‌ است. در این مستندات، ترکیب‌های احتمالی در بخش طراحی و سخت‌افزار که برای آیفون جدید اپل آزمایش شده، به‌طور کامل بررسی شده است.

پیش از هر چیز، بلومبرگ به سیاست اپل برای رونمایی از سه آیفون جدید در پاییز سال جاری اشاره کرده است. در قالب این سیاست، نسخه‌های به‌‌روزرسانی شده آیفون‌های فعلی اپل در کنار مدل سومی که از مشخصات سخت‌افزاری و ظاهر شاخص‌تری بهره‌ می‌برد، معرفی خواهند شد.

شرکت اپل برای ایجاد وجه تمایز در طراحی آیفون ویژه‌ای که احتمالا عنوان آیفون ۸ را یدک خواهد کشید، در حال آزمایش نوع جدیدی از صفحه‌نمایش، لایه شیشه‌ای با انحنای مشخص در پشت و جلوی گوشی و البته بدنه‌ای از جنس فولاد ضد زنگ است. آن‌طور که از سوی منابع مطلع اعلام شده، از دوربین‌هایی پیشرفته‌تر نیز در این پرچم‌دار استفاده خواهد شد.

کاربرانی که بی‌صبرانه منتظر ورود این آیفون خاص اپل هستند، احتمالا باید مدت طولانی‌تری صبر کنند؛ زیرا محدودیت‌های موجود در تأمین مؤلفه‌های سخت‌افزاری مورد نیاز آیفون جدید ممکن است عرضه آن را یک تا دو ماه از زمان معرفی رسمی در فصل پاییز به تأخیر بیندازد.

آیفون دو سوم از فروش محصولات سخت افزاری اپل را شامل می شود

همان‌طور که می‌دانید، آیفون مهم‌ترین محصول تولیدی شرکت اپل به‌حساب می‌آید و چیزی حدود دو سوم کل فروش محصولات این شرکت را به خود اختصاص می‌دهد. این محصول استراتژیک اپل نقش ویژه‌ای در ترغیب مشتریان برای خرید دیگر دستگاه‌های این شرکت نظیر آیپد و اپل واچ داشته و منزلگاهی امن برای ترغیب کاربران به استفاده از فروشگاه نرم‌افزاری کوپرتینویی‌ها است. این در حالی است که نسل جدید آیفون‌های شرکت اپل، امسال در شرایطی کاملا حساس معرفی خواهند شد. سال گذشته شرکت اپل برای سومین‌ سال متوالی تصمیم به حفظ ترکیب ظاهری آیفون‌های جدید خود گرفت. همین موضوع انتقاد کاربران و البته بازخورد منفی از سوی بازار به همراه داشت. در طرف مقابل، سامسونگ هم پس از پشت سر گذاشتن بحران گلکسی نوت ۷، حالا پرچم‌دارهای جدید خود یعنی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس را آماده ورود به بازار کرده است که رقبای آسانی برای آیفون‌های جدید اپل به‌حساب نمی‌آیند.

شرکت اپل برای آیفون رده بالای خود در حال آزمایش صفحه‌نمایشی است که تقریبا تمام نمای جلویی گوشی را می‌پوشاند. همین ترکیب باعث خواهد شد با صفحه‌نمایش کمی بزرگ‌تر از نمونه استفاده‌شده در آیفون ۷ پلاس و بدنه‌ای که از نظر ابعاد، نزدیک به اندازه‌های آیفون ۷ این شرکت است روبه‌رو شویم. علاوه بر این، منابع آگاه مدعی شده‌اند اپل قصد دارد اندازه کلی آیفون ۸ را هم با ادغام کلید هوم در صفحه‌نمایش و استفاده از گزینه‌های پیمایش نرم‌افزاری در منوی گوشی مشابه با آنچه در گلکسی اس ۸ شاهد هستیم، کاهش دهد.

این گوشی هوشمند با طراحی جدید، از صفحه‌نمایش OLED بهره‌مند خواهد شد که در مقایسه با دو آیفون جدید دیگر که از صفحه‌نمایش LCD با اندازه ۴.۷ و ۵.۵ اینچ بهره خواهند برد، دقت رنگ بالاتری به همراه خواهد داشت. منابع آگاه مدعی شده‌اند آزمایش‌های محرمانه و بررسی طراحی‌های متفاوت آیفون جدید همچنان در دستور کار اپل است و احتمال تغییر در این طراحی نیز وجود دارد.

نمایشگر OLED آیفون ۸ از نوع تخت است

اپل طرح‌های متفاوتی در قالب همکاری با تولیدکننده‌های طرف قرارداد خود در آسیا آزمایش کرده است. از جمله این طرح‌ها می‌توان به نمونه‌ای اشاره کرد که از شیشه خمیده و فریمی از فولاد ضدزنگ بهره می‌برد. یکی از جدیدترین ترکیب‌های استفاده‌شده در این نسخه‌های آزمایشی، از شیشه‌ای با انحنای جزئی و البته دوطرفه در بخش جلو و پشت گوشی بهره می‌برد. این خمیدگی‌ها تقریبا مشابه با نمونه‌ای هستند که در نمای جلویی آیفون ۷ این شرکت شاهد هستیم. در نظر داشته باشید که صفحه‌نمایش OLED آیفون جدید از نوع تخت است؛ اما شیشه رویی آن با خمیدگی جزئی به فریم فلزی متصل می‌شود. این طرح از نظر مفهومی مشابه با ساختاری است که در آیفون ۴ سال ۲۰۱۰ اپل شاهد بودیم. طراحی اولیه‌ای که در این قسمت آماده شده، از نوار فلزی باریک‌تری در دور تا دور گوشی بهره‌مند شده است تا شیشه خمیده، سطح بیشتری در دو طرف گوشی به خود اختصاص دهد.

برخی منابع مدعی شده‌اند اپل نسخه دیگری را هم آزمایش کرده که در آن از خمیدگی جزئی شیشه در بخش جلویی، در کنار فریم فلزی استفاده شده است. در این ترکیب، انحنای چشمگیرتری در بخش بالا و پایین شیشه پشتی شاهد هستیم. به بیان دیگر، ترکیب شیشه پشتی مشابه با چیزی است که در آیفون سال ۲۰۰۷ شرکت اپل شاهد بودیم.

تا اینجای کار تأمین‌کنندگان طرف قرارداد اپل در تولید انبوه شیشه‌های با خمیدگی زیاد برای آیفون جدید با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند. از همین رو به‌احتمال زیاد، آیفون جدید با شیشه‌ای که خمیدگی کمتری دارد به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. افراد آگاه از جزئیات تولید آیفون جدید اپل مدعی شده‌اند این شرکت در حال آزمایش طراحی ساده‌تری هم هست که در آن به‌جای ترکیب شیشه‌ای، از ساختار آلومینیومی در قسمت پشتی استفاده شده است. این نمونه آزمایشی، ابعاد بزرگ‌تری دارد.

با توجه به پیشتازی سامسونگ در حوزه تولید صفحه‌نمایش‌های OLED‌ ویژه گوشی‌های هوشمند، این شرکت شانس بیشتری برای همکاری با اپل دارد. در آغاز فرایند تولید آیفون جدید، شرکت اپل تنها از پنل‌های OLED تولیدی سامسونگ استفاده خواهد کرد؛ زیرا دیگر تولیدکنندگان طرف قرارداد،‌ آمادگی لازم را برای تأمین مقادیر بالای درخواست اولیه اپل ندارند. آن‌طور که اعلام شده، اپل درخواست خرید نزدیک به ۱۰۰ میلیون پنل به سامسونگ ارائه داده است.

اپل حتی ادغام اسکنر اثر انگشت در صفحه‌نمایش OLED را نیز آزمایش کرده و البته با چالش‌های فنی متفاوتی در این زمینه روبه‌رو شده است. با وجود این، هنوز با قاطعیت نمی‌توان از تأیید یا رد این طرح توسط متخصصان اپل صحبت کرد. نکته قابل توجه اینکه سامسونگ هم این راهکار را در گلکسی اس ۸ آزمایش کرداما در نهایت امر مجبور شد از ترکیبی استانداردتر یعنی تعبیه سنسور اثر انگشت در بخش پشتی گوشی استفاده کند.

چینش دوربین دوگاه آیفون ۸ عمودی است

تغییرات ویژه در بخش دوربین آیفون ۸ اپل هم از نظر دور نمانده است. برای ترکیب دوربین پشتی آیفون ۸، اپل آزمایش سیستم دوربین دوگانه با ساختار عمودی را در نظر گرفته است. این در حالی است که در آیفون ۷ پلاس این شرکت، دو سنسور به‌صورت افقی کنار هم قرار گرفته بودند. گفته می‌شود استفاده از ترکیب عمودی، تأثیرات ویژه‌ای بر بهبود تجربه کاربران در به ثبت رساندن تصاویر سوژه‌ها خواهد داشت. در برخی از نسخه‌های اولیه آزمایش‌شده، همچنان شاهد بیرون‌زدگی جزئی دوربین در مقایسه با سطح گوشی هستیم.

در بخش جلویی آیفون جدید هم اپل در حال آزمایش دوربین دوگانه  است. این در حالی است که آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس فعلی این شرکت هر دو از یک سنسور دوربین جلو بهره می‌برند. همان‌طور که پیش از این شاهد بودیم، اپل این بار نیز در پرچم‌دار جدید خود از مؤلفه‌های سخت‌افزاری تولید شرکت سونی در بخش دوربین آیفون جدید استفاده خواهد کرد. بلومبرگ در سال جاری از تلاش اپل برای بررسی امکان اضافه کردن قابلیت‌های جدید بر پایه‌ی واقعیت افزوده به دوربین و یا حتی بهینه‌سازی عمق میدان در سنسور دوربین آیفون جدید خبر داده بود. یک منبع آگاه دیگر هم در گفتگو با بلومبرگ از آزمایش‌های اپل برای ادغام سنسور دوربین در صفحه‌نمایش آیفون جدید خبر داده است.

هر سه آیفون جدید اپل از iOS 11 بهره‌مند خواهند شد که رابط کاربری به‌روزرسانی شده را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. این نسخه از سیستم‌عامل iOS در ماه ژوئن و در کنفرانس سالیانه توسعه‌دهندگان اپل رونمایی خواهد شد.

اپل آزمایش پردازنده‌های سریع‌تر بر پایه فرایند تولید ۱۰ نانومتری را نیز در دستور کار قرار داده است. این اطلاعات از سوی یکی از منابع آگاه از برنامه‌های اپل منتشر شده است. تراشه‌های ۱۰ نانومتری در مقایسه با نمونه‌های ۱۶ نانومتری، مصرف انرژی بهینه‌تری دارند و به بهبود عملکرد باتری آیفون جدید کمک خواهند کرد. علاوه بر این، شاهد اضافه شدن قابلیت‌های پیشرفته به آیفون ۸ خواهیم بود که این امر نیز در پرتو استفاده از تراشه‌های جدید میسر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات