هنگام فروش شرکت‌، از این ۶ اشتباه پرهزینه جلوگیری کنید

پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر درنظر دارید روزی شرکت خود را به فروش برسانید، از این ۶ اشتباه که ممکن است برایتان گران تمام شود، دوری کنید.
تبلیغات

 برای هر کسب و کار ممکن است روزی برسد که فروش آن ناگزیر باشد و این اتفاق می‌تواند خوشایند باشد یا ناگوارمانند هر مقطعی از زندگی، رفتار هوشمندانه و حساب‌شده در فروش شرکت تفاوت بین برد و باخت را رقم می‌زند. برای انجام صحیح و بدون نقص این کار، از این ۶ اشتباه اجتناب کنید.

۱- جشن گرفتن فروش شرکت پیش از آنکه کار نهایی شود

سعی کنید کسب و کار خود را تا آخرین روز به بهترین نحو اداره کنید. بسیار پیش آمده که فروش شرکت منتفی شده است. اجازه ندهید تصورات و رؤیاهایتان از فروش شرکت، مانع از کار و تلاش شما پیش از تعطیل شدن نهایی آن شود.

هیجان‌های احساسی خود را تا وقتی که کار فروش شرکت و همه امور مالی و اداری آن به سرانجام برسد، نگه‌دارید.

اگر پیش از آن جشنی بگیرید یا کار را رها کنید و به هر دلیلی فروش شرکت ملغی شود؛ به دلیل بی‌کفایتی شما در این مرحله ممکن است ارزش شرکت کم شود و خریدار بعدی مبلغ کمتری برای خرید آن پیشنهاد کند.

۲- خسته شدن از مذاکرات

فروش شرکت مثل یک ماراتن است نه یک دوی سرعت. این کار زمان‌بر است؛ پس خودتان را برای آن آماده کنید. این فرآیند می‌تواند ۱۲، ۲۴ یا حتی ۳۶ ماه طول بکشد. یادتان باشد که حفظ پشتکار تا پایان این مرحله، دردناک است؛ اما اگر ذهن خود را آماده کنید که این کار به‌سرعت به سرانجام نخواهد رسید، شاید برای رسیدن به خط پایان با آمادگی بیشتری گام بردارید.

فراموش نکنید که در تمام این مدت باید شرکت شما نه‌تنها سرپا بماند، بلکه روندی رو به رشد هم داشته باشد.

مذاکره حقوق

۳- مذاکره با خریدارانی که به دنبال جمع‌آوری اطلاعات هستند

متأسفانه، برخی از کسانی در ظاهر خریدار پدیدار می‌شوند، در اصل قصد خرید شرکت شما را ندارند. آن‌ها تنها می‌خواهند به اطلاعات مربوط به مشتری‌ها، کارمندان کلیدی و استراتژی قیمت‌گذاری شما دست پیدا کنند.

حتما یک پیمان‌نامه‌ی عدم افشا تهیه کنید. این تعهدنامه باید شامل بندهای محکمی باشد تا بتوانید اطمینان حاصل کنید اطلاعات محرمانه کسب و کار، دانش و سایر معلومات جایی فاش نشود.

همچنین برای این‌که مطمئن شوید آیا فرد مراجعه‌کننده فروشنده واقعی است یا جعلی، با پیدا کردن پاسخ این سؤال‌ها، آن‌ها را ارزش‌گذاری کنید:

  • چرا می‌خواهند شرکت شما یا هر شرکتی را خریداری کنند؟
  • آیا یک خریدار ماندگارند؟
  • چطور پرداخت می‌کنند؟
  • معرف تجاری آن‌ها چه کسی است؟ (برای تحقیق درباره سوابق آن‌ها)
  • اگر خریدار یک شرکت معتبر و شناخته‌شده است آیا فایل‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آن‌ها را بررسی کرده‌اید؟
  • اگر شرکت دیگری را قبلا خریداری کرده‌اند، آیا با آن‌ها مذاکره کرده‌اید؟

۴- تیم شما شایعاتی درباره فروش بشنود

دقت کنید تا وقتی چیزی نهایی و تصمیمی قطعی نشده است، نگذارید تیم شما از موضوع باخبر نشود. با مدیر ارشد مالی شرکت خود صحبت کنید و از او بخواهید که هوشیار باشد. سپس تیم رهبری خود را در جریان ماجرا قرار دهید و از آن‌ها بخواهید اطلاعات را محرمانه را نزد خود نگه دارند.

مهم است که بتوانید کسب و کار خود را از آثار ویرانگر شایعات در امان نگه دارید.

اشتباه در فروش

۵- مشتری‌ها از این موضوع پیش از موعد اطلاع پیدا کنند

تا زمانی که به آخرین مرحله فروش کسب و کار خود نرسیده‌اند و اغلب کارها نهایی نشده‌اند، اجازه ندهید مشتری‌های شما از این موضوع آگاه شوند. همان‌طور که اشاره شد، به یک پیمان‌نامه‌ی عدم افشا نیاز دارید که توسط وکیل و حقوقدان تهیه شده باشد.

۶- تصور اینکه فروش شرکت باید آخرین اقدام باشد

کارآفرینان هوشمند می‌دانند چه زمان باید کسب و کار خود را برای فروش آماده کنند. آنها سعی می‌کنند در راهی گام بردارند تا از تکیه شرکت بر افراد به‌خصوص، از جمله خودشان کم کنند. آن‌ها سیستم را پایه گذاری می‌کنند و برند را می‌سازند. با محدویت‌های مرتبط با مشتری‌ها و کانال‌های فروش یا حتی خودشان مبارزه می‌کنند.

زمان آماده کردن شرکت شما برای فروش همین حالا است. حتی اگر نهایتا تصمیم بگیرید آن را نفروشید؛ گام‌های اصلی برای موفق‌تر بودن کسب و کار خود را برداشته‌اید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات