موتور جت چگونه شروع به کار می‌کند؟

چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هواپیماها، جت‌ها و موضوع پرواز با آن‌ها را کمتر کسی است که در فکر نپرورانده باشد. در این مقاله به چگونگی شروع به کار موتور هواپیما می‌پردازیم.
تبلیغات

به طور کلی، مهم‌ترین مسئله‌ای که در آغاز به کار موتور توربینی اهمیت دارد، اطمینان از وجود جریان هوای کافی، پیش از ورود سوخت است. اگر پره‌های توربین، میزان هوای کافی وارد موتور نکنند، ورود سوخت و آغاز احتراق، موجب داغ شدن بیش از حد موتور و آسیب رسیدن به آن می‌شود که به این مسئله، در اصطلاح Hot Start گفته می‌شود؛ بنابراین هر موتور هواپیما پیش از آغاز احتراق، از طریق یک یا چند روش، سرعت توربین را به حد ایمن (معمولا در حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد حداکثر دور توربین) می‌رساند.

موتور هواپیما

واحد توان کمکی

APU یا واحد توان کمکی، یک موتور توربینی کوچک است که جریان خروجی هوا را با فشار بالا تأمین می‌کند. گازهای خروجی از APU، پره‌های توربین را می‌چرخانند و هواپیما را به حرکت درمی‌آورند. این موتور کمکی به‌طور کلی از مخزن سوخت هواپیما برای تأمین انرژی استفاده می‌کند؛ اما دارای یک باتری است که برای شروع اولیه‌ی کارش از آن استفاده می‌کند. بیشتر موتورهای جت از این روش استفاده می‌کنند.

باتری

در گذشته، موتورهای جت به‌طور مستقیم با استفاده توان الکتریکی - چه توان حاصل از یک باتری؛ چه یک واحد توان خارجی - شروع به کار می‌کردند.

استارتر سوخت جت

این دستگاه نیز یک توربین تولید گاز است؛ اما بر خلاف APU، به‌صورت مستقل از موتور عمل نمی‌کند. استارتر سوخت جت، به‌صورت مستقیم به موتوری متصل است که باید آن را راه بیندازد و نمی‌توان از آن در هیچ کاربرد دیگر به‌جز راه‌اندازی موتور استفاده کرد.

استارت ضربدری موتورها 

در روش استارت ضربدری موتورها (Cross-bleed Start)، هوای خروجی از یک موتور برای راه‌اندازی موتوری دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش برای هواپیماهایی با چندین موتور کاربرد بالایی دارد و از این تکنیک برای روشن کردن موتورهای ازکارافتاده استفاده می‌شود.

واحد استارت هوا

واحد استارت هوا که با عنوان Start Cart نیز از آن یاد می‌شود، نام ابزار متحرکی است که در اکثر فرودگاه‌ها یافت می‌شود. این دستگاه، جریان هوا با فشار بالا را جهت راه‌اندازی موتور فراهم می‌کند. ابزار یادشده از آسیب دیدن باتری در اثر استفاده‌ی مکرر نیز جلوگیری می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات