۵ ویژگی مشترک میان ورزشکاران و رهبران حرفه ای

جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
علاوه بر مهارت تخصصی ویژگی‌های اخلاقی نیز برای رسیدن به موفقیت لازم و ضروری هستند. این ویژگی‌ها در میان اغلب ورزشکاران و رهبران موفق یکسان است.
تبلیغات

برخی ویژگی‌های قوی در میان اغلب ورزشکاران و رهبران حرفه‌ای کسب‌و‌کار مشترک هستند. این ویژگی‌ها شامل مهارت‌های تخصصی نمی‌شوند بلکه خصوصیات اخلاقی هستند که به موفقیت شما در تمام محیط‌های کاری کمک خواهند کرد.

۱- پذیرفتن شکست به‌عنوان بخشی از بازی

نگرانی در مورد کامل بودن هم در ورزش و هم در کسب‌و‌کار شما را فلج‌ می‌کند. ورزشکاران و رهبران موفق معتقدند که شکست خوردن باعث رشد کردن و رسیدن به موفقیت می‌شود. به‌عنوان مثال استف کری که از بهترین پرتاب‌کننده‌های ۳ امتیازی در بسکتبال است، تنها ۴۳.۶ درصد از پرتاب‌های خود را با موفقیت گل می‌کند. یعنی اغلب اوقات در پرتاب‌های خود شکست می‌خورد. ریچارد برانسون نیز مثال دیگری از این موضوع در زمینه کسب‌و‌کار است. او شرکت‌های بسیاری تأسیس کرده است که تعداد زیادی از آن‌ها با شکست مواجه شده‌اند. نکته مهمی که باید بدانید این است که همه ما اشتباه می‌کنیم. اما افراد موفق از این موقعیت استفاده کرده و نکات جدیدی را از آن‌ها یاد می‌گیرند.

team

۲- استفاده از افراد مناسب در جایگاه مناسب

احتمالا شما هم در مسابقات فوتبال مشاهده کرده‌اید که مربی‌ها در گوشه‌ی زمین با داد زدن و تذکر دادن به بازیکنان سعی می‌کنند تا آن‌ها را در موقعیت مناسب قرار دهند. زیرا اگر یک نفر در جایگاه مناسب خودش قرار نگیرد می‌تواند نظم کل تیم را به هم زده و باعث شکست خوردن شود. این موضوع در کسب‌و‌کار هم صادق است. رهبران خوب باید برای رشد کردن و موفق شدن استعدادهای تیم خود را در موقعیت‌های شغلی مناسب قرار دهند.

۳- فروتنی و مسئولیت‌پذیر بودن

مدیران باید در برابر اتفاقات ناگواری که داخل شرکت می‌افتد مسئولیت‌پذیر باشند. سرزنش کردن و مقصر دانستن دیگران نشان‌دهنده‌ی ضعف است. در عوض زمانی که شرکت با مسئله‌ای روبه‌رو می‌شود رهبران باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرند. این موضوع در مورد ورزشکاران نیز صادق است. آن‌ها هم بعد از یک مسابقه‌ی ورزشی و درحالی‌که جلوی دوربین صدها خبرنگار قرار دارند مسئولیت شکست را بر عهده می‌گیرند و شخص دیگری را مقصر نمی‌دانند. از طرفی زمانی که همه‌چیز به خوبی پیش می‌رود مدیران و ورزشکاران حرفه‌ای اعتبار آن را تنها برای خودشان نمی‌گیرند بلکه به کل اعضای تیم برای رسیدن به موفقیت اعتبار می‌دهند.

leader

۴- حفظ خونسردی در شرایط سخت

حفظ خونسردی مسئله‌ای است که بهای زیادی به آن داده نمی‌شود. ورزشکاران حرفه‌ای زمانی که شرایط به خوبی مهیا شده و توپ در بهترین موقعیت قرار دارد اجازه نمی‌دهند که فشار و استرس این فرصت را خراب کند بلکه به عنوان یک سوخت از آن استفاده می‌کنند. مدیران موفق نیز به همین ترتیب عمل می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که از فشار موجود باید برای بهبود کارشان استفاده کنند و نهایت تمرکز را روی اجرای بهترین برنامه‌ی خود می‌گذارند. این طرز تفکر باعث برجسته شدن یک شخصیت در میان ورزشکاران یا مدیران می‌شود. هرچقدر مدیر پروژه استرس کمتری داشته باشد فشار کمتری نیز به اعضای تیم وارد خواهد شد.

۵- فکر نکردن به اتفاقات زمان گذشته

در بازی فوتبال زمانی که نیمه اول تمام می‌شود، مربی که تیمش نتیجه ضعیف‌تری گرفته به بازیکنان می‌گوید نگران نباشید در نیمه بعدی جبران خواهید کرد. این حرف به این معنا است که شما نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید پس آن را فراموش کنید و برای آینده آماده شوید. رهبران بزرگ و موفق نیز این موضوع را می‌دانند. به‌عنوان مثال ۲ سال پیش مارک زاکربرگ و اعضای تیمش برای رقابت با اسنپ‌چت، اسلینگ‌شات را معرفی کردند که با شکست روبه‌رو شد. اما اعضای تیم فیسبوک دفعه‌ی بعد قدرتمندتر ظاهر شدند و حالا بهترین رقیت اسنپ‌چت یعنی اینستاگرام را در اختیار دارند. ورزشکاران و رهبران موفق در گذشته‌ی منفی یا مثبت خود غرق نمی‌شوند. آن‌ها نگران این هستند که چگونه می‌توانند زمان حال و آینده‌ی خود را بسازند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات