امتیازات DxOmark توسط چه کسانی داده می‌شود

جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بنچمارک DxOMark از معتبرترین بنچمارک‌ها برای سنجش کیفیت دوربین تلفن‌های هوشمند است؛ اما تا به حال شده است که از خود بپرسید این بنچمارک توسط چه کسانی انجام می‌شود؟
تبلیغات

اگر از علاقه‌مندان به تکنولوژی باشید به احتمال زیاد نام DxOMark را شنیده‌اید. با این حال، افراد بسیار کمی هستند که نحوه امتیازدهی این بنچمارک را می‌دانند. بنچمارک DxOMark به دلیل اهمیت و اعتباری که دارد توسط کاربران و سازندگان تلفن‌های هوشمند به‌دقت دنبال می‌شود.

نتایج بنچمارک DxOMark در میان اخبار اصلی قرار دارد و تبدیل به یک استاندارد برای تشخیص کیفیت لنز و دوربین شده است. این بنچمارک توسط شرکتی به نام DxO انجام می‌شود. کمپانی DxO در پاریس، پایتخت فرانسه در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده است و فعالیت اصلیش در زمینه کیفیت تصاویر است. البته در حال حاضر فعالیت این کمپانی به بنچمارک DxOMark خلاصه نمی‌شود.

درواقع بنچمارک DxOMark یکی از فعالیت‌های DxO است و این کمپانی نرم‌افزارهای کارآمد بسیاری را در اختیار عکاسان حرفه‌ای و با تجربه قرار می‌دهد. برای بسیاری از کمپانی‌ها، نرم‌افزارهای DxO تبدیل به یک مرجع شده است تا کیفیت تصاویر را تشخیص دهند.

یکی دیگر از فعالیت‌های DxO مشاوره‌ی کمپانی‌های سازنده دوربین است تا بتوانند محصولاتی با کیفیت بالاتر طراحی کنند. از سال ۲۰۱۵ کمپانی DxO دوربین اکسترنالی را برای تلفن‌های هوشمند عرضه کرده است که DxO ONE نام داشته و به قیمت ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

البته آنچه باعث معروفیت DxO شده است بنچمارک DxOMark است که دوربین و لنز محصولات مختلف از جمله دوربین‌های عکاسی یا دوربین گوشی‌های هوشمند را شامل می‌شود. این بنچمارک باعث می‌شود نه‌تنها با کیفیت دوربین استفاده شده در تلفن‌های هوشمند آشنا شویم؛ بلکه دانشی را که کارشناسان این کمپانی دارند به نمایش قرار داده و به جمع مشتریان DxO می‌افزاید.

بنچمارک dxomark

این کمپانی کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین و لنز تلفن‌های هوشمند را می‌سنجد. DxO برای اینکه بتواند با ظرفیت‌های دوربین یا لنز بهتر آشنا شود، از روشی به نام اندازه‌گیری عینی استفاده می‌کند. در این روش از تصاویر RAW استفاده می‌شود.

برای تلفن‌های هوشمند از پروسه متفاوتی استفاده می‌شود. در این پروسه از ترکیبی از اندازه‌گیری‌های عینی استفاده می‌شود و تصاویری با فرمت jpeg و mpeg مورد بررسی قرار می‌گیرد. امتیاز داده شده به هر تلفن هوشمند در یک پروسه آزمایش ۷ روزه به دست می‌آید و در این پروسه بیش از ۴۰۰ تصویر و ۳۰ ویدیو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بسیاری از مشتریان کمپانی DxO سازندگان تلفن‌های هوشمند هستند. هرچه قابلیت عکاسی در تلفن‌های هوشمند بهتر و حرفه‌ای‌تر شده است مشتریان بیشتری نیز به این قابلیت حساس شده‌اند و علاقه دارند محصولی تهیه کنند که از بهترین کیفیت عکسبرداری و فیلمبرداری بهره ببرد.

در نمایشگاه MWC 2017 امسال نیز می‌شد این موضوع را مشاهده کرد. شرکت‌های بسیاری روی دوربین استفاده شده در محصولاتشان تمرکز داشتند. هواوی پرچمدار جدیدی به نام پی 10 را معرفی کرد که دوربین آن با همکاری لایکا ساخته شده است. ال‌جی جی 6 نیز مجهز به ترکیب دوربین دوگانه است و اکسپریا ایکس زد پریمیوم که توسط سونی رونمایی شده است، از دوربینی با سنسور Exmor RS بهره می‌برد.

بعضی از سازندگان برای اینکه بتوانند محصولاتشان را تبلیغ کنند از امتیاز DxOMark استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی نظیر گوگل و اچ‌تی‌سی نیز به امتیاز محصولاتشان در بنچمارک DxOMark اشاره کرده‌اند. همین امر نیز باعث شده است اهمیت این بنچمارک در نظر کاربران چند برابر شود.

با این حال، ممکن است سوالی ذهن کاربران را به خود مشغول کند. DxO به کمپانی‌ها در طراحی محصولاتشان مشاوره ارائه می‌دهد. این محصولات نیز پس از ساخته شدن توسط DxO مورد بررسی قرار می‌گیرند. آیا این کار باعث می‌شود DxO در بنچمارک‌ها ایرادات را کمی پنهان کند؟

این شک‌ها کاملا قابل درک است. مخصوصا اگر رابطه‌ای را که DxO با کمپانی‌های سازنده دارد در نظر بگیریم. در هر صورت، اعتباری که DxO دارد به حدی است که احتمال انجام چنین کاری توسط این شرکت مطرح حوزه‌ی عکاسی و فیلمبرداری بعید به نظر می‌رسد. در نمایشگاه MWC 2017 رسانه‌هایی که توانسته بودند تحقیقات و آزمایش‌های DxO را از نزدیک مشاهده کنند به این موضوع اشاره کرده‌اند که این شرکت فرانسوی در امر امتیازدهی بسیار جدی عمل می‌کند.

بنچمارک dxomark

درواقع اعتبار کمپانی به بنچمارک‌های DxOMark و امتیازاتی بستگی دارد که این کمپانی به محصولات می‌دهد؛ بنابراین احتمال اینکه بخواهد در امتیازاتی که به محصولات می‌دهد تقلب کند بسیار کم است.

آزمایش‌هایی که در نمایشگاه MWC 2017 صورت گرفت اهمیتی را که بنچمارک DxOMark دارد به رسانه‌ها نشان داد. زمانی که پیکسل گوگل در نتایج بنچمارک DxOMark قرار گرفت بسیاری در مورد این امتیازات شک کردند؛ زیرا محصول گوگل فاقد قابلیت‌هایی از قبیل تثبیت کننده تصویر و ترکیب دوربین دوگانه بود. نتایج نهایی نشان داد که پیکسل گوگل از دوربین فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد.

درنهایت نسبت به هر تحقیق و بررسی باید کمی محتاط بود و این را نیز باید در نظر گرفت که بنچمارک‌ها تنها به ما کمک می‌کنند تا با ظرفیت‌های هر دستگاهی آشنا شویم.

این موضوع در مورد DxOMark نیز صدق می‌کند. با وجود اینکه امتیازهای داده شده در این بنچمارک از دقت بالایی برخوردار بوده و قابل اعتماد هستند؛ اما نباید تنها راه برای سنجش کیفیت دوربین‌ تلفن هوشمند باشند. به عنوان مثال، DxOMark اپلیکیشن دوربین‌ها را مورد بررسی قرار نمی‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات