دوج چلنجر دیمون با 840 اسب بخار قدرت معرفی شد

چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
مطالعه 10 دقیقه
انتظار به سر رسید و قدرتمندترین خودروی عضلانی تاریخ آمریکا معرفی شد. دوج چلنجر دیمون، رکوردهایی به‌دست آورده است که تصور نمی‌کردیم به این زودی‌ شکسته شوند.
تبلیغات

اولین رکوردی که دوج دیمون ثبت کرد، طولانی‌ترین پویش تبلیغاتی تاریخ خودروسازی جهان بود که با ارائه‌ی ۱۲ فیلم کوتاه هفتگی همراه شد. اما همان‌طور که دوج وعده داده بود، در نمایشگاه خودروی نیویورک سوپرماشین دیمون معرفی شد و به صفحه اول رسانه‌های مرتبط با صنعت خودروی دنیا رسید. جزئیات منتشرشده از این مدل به حدی خیره‌کننده است که بنیاد NHRA به عنوان برگزارکننده‌ی مسابقات سرعت در مسیر مستقیم آمریکا (Drag Racing)، حضور دوج دیمون در مسابقات درگ را ممنوع اعلام کرده است.

اولین‌ بار در سال ۱۹۷۱، شرکت دوج نام نسخه‌ای از پلیموث داستر را دیمون (به معنی شیطان یا روح خبیث) گذاشت. یک لوگوی کارتونی هم برای آن طراحی شد که موفقیت چندانی برای این مدل کسب نکرد. وقتی خط تولید پلیموث داستر به چلنجر اختصاص داده شد و این خودرو موفقیت‌های خوبی در بازار کسب کرد، نسخه‌های قدرتمند‌تر آن با نام‌ دارت اسپرت و هلکت ارائه شد، اما دوج، نام دیمون را فراموش نکرد و حالا پس از ۴۶ سال، قدرتمندترین خودروی تاریخ این برند و البته یکی از سریع‌ترین خودروهای تاریخ آمریکا را با نام دیمون ارائه کرده است.

دوج چلنجر دیمون Dodge demon

پیش از این، نسخه‌ی هل‌کت SRT از دوج چلنجر به قدرت ۷۰۷ اسب بخار رسیده و ابرخودروهای کلاس پونی، مثل فورد موستانگ شلبی GT و کامارو ZL1 را تحقیر کرده بود. حالا مدل دیمون توانسته است از یک پیشرانه‌ی ۶.۲ لیتری با توربوشارژ ۲.۷ لیتری، قدرت ۸۴۰ اسب‌ بخار و گشتاور باورنکردنی ۱۰۴۵ نیوتن‌متر بگیرد که رکورد دیگری برای این خودرو محسوب می‌شود؛ چرا که این آمار، پیشرانه‌ی دیمون را به عنوان قدرتمندترین موتور ۸ سیلندر دنیا، معرفی می‌کند.

رکورد دیگری که با نام دیمون و در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده، مربوط به جدا شدن چرخ‌های جلو به هنگام شتاب‌گیری اولیه است. چنانچه به‌درستی از پیشرانه‌ی آن استفاده شود و لاستیک‌های عقب به‌خوبی گرم شده‌ باشند، چرخ‌های جلو تا ۹۰ سانتیمتر از سطح زمین جدا خواهند شد که تاکنون در هیچ خودروی سواری استانداردی، دیده نشده است.

شتاب‌گیری این خودرو، حالا به آمارهای منتشرشده از ابرخودروهای اروپایی مثل بوگاتی شیرون و کونیگزگ شبیه است. دوج چلنجر دیمون، ظرف ۲.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و تنها در یک ثانیه بعد از شروع حرکت، به سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. تا پیش از این، خودروی برقی تسلا، سریع‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی استاندارد دنیا در شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بود؛ اما حالا باید به تنها بازمانده‌ی خودروهای عضلانی آمریکا، با پیشرانه‌ی بنزینی احترام گذاشت.

گرانش ۱.۸g در حرکت مستقیم، راننده‌ی دیمون را به صندلی فشار خواهد داد که از این نظر هم برتر از دیگر خودروهای سواری دنیا محسوب می‌شود؛ اما آمار شگفت‌انگیز این مدل پایانی ندارد و مسیر ۴۰۰ متر (یک چهارم مایل) را هم در ۹.۶۵ ثانیه طی می‌کند تا در انتهای آن، سرعتی بیش از ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. به همین دلیل، بنیاد NHRA اجازه‌ی ورود دیوج دیمون به مسابقات درگ را نمی‌دهد؛ چراکه حضور سریع‌ترین خودروی جاده‌ای جهان در تست ۴۰۰ متر، انگیزه‌ی شرکت در این رقابت‌های درگ را از دیگران خواهد گرفت.

دوج چلنجر دیمون Dodge demon

برای کارشناسان خودروی دنیا، علاوه بر توانایی‌های فنی دیمون، چیز دیگری هم برای تحسین دوج وجود دارد که شامل گارانتی کامل ۳ سال یا ۵۸ هزار کیلومتر می‌شود. علاوه بر این، بخش پیشرانه‌ی این خودرو به تنهایی با ۵ سال یا ۹۷ هزار کیلومتر گارانتی همراه‌ خواهد بود که خیال صاحبان دیمون ‌را از بابت استهلاک خودرو در هنگام شتاب‌گیری با آن، آسوده خواهد کرد.

روی کاغذ، مهم‌ترین تفاوت پیشرانه‌ی دیمون با هل‌کت، استفاده از توربوشارژر ۲.۷ لیتری به‌جای نمونه‌ی ۲.۴ لیتری است؛ اما مهندسان دوج، برای بهینه‌سازی دیمون و شکستن معادلات ابرخودروهای جهان، ماه‌ها تلاش کرده‌اند. بیش از ۵۰ درصد تجهیزات مربوط به پیشرانه‌ی دیمون، در مقایسه با هل‌کت متفاوت و بازطراحی شده است. فشار توربوشارژ در دیمون ۲.۹ پوند بر اینچ بالاتر از هل‌کت و نزدیک به ۱۴.۵ پوند بر اینچ برآورد می‌شود. حداکثر دور موتور مجاز نیز از ۶۲۰۰ به ۶۵۰۰ دور بر دقیقه افزایش یافته است. علاوه بر این، سه مکنده‌ی هوا برای دیمون در نظر گرفته شده که بخش اصلی آن از مجرای روی کاپوت و بخشی دیگر از داخل چراغ‌ها و سپر تغذیه می‌شود.

دوج چلنجر دیمون Dodge demon

طبق سنت ابرخودروهای دوج، دو کلید مجزا برای دیمون وجود دارد. کلید سیاه، برای ورود به خودرو، روشن کردن آن و شروع حرکت الزامی است؛ اما قدرت موتور را به ۵۰۰ اسب بخار محدود می‌کند تا استفاده از دیمون به‌صورت روزانه، همراه با عملکردی آرام و نسبتا اقتصادی ممکن شود؛ اما به‌محض استفاده از سوئیچ قرمز، تمام قدرت ۸۴۰ اسب بخاری دیمون، با گشتاور بالای آن در اختیار راننده خواهد بود. چنانچه از بنزینی با اکتان ۱۰۰+ برای این چلنجر استفاده کنید و مجهز به آپشن کنترل‌کننده‌ی هوشمند قدرت (Direct Connection Powertrain Controller) نیز باشید، شتاب‌گیری سریع‌‌ترین خودروی جهان را تجربه خواهید کرد. در واقع سوئیچ قرمز برای افزایش تمرکز راننده، به هنگام استفاده از حداکثر قدرت دیمون در نظر گرفته شده است.

این مدل تنها خودروی دنیا است که با تجهیزاتی مخصوص درگ و حرکت سریع در مسیر مستقیم، عرضه می‌شود. فناوری ذخیره‌کننده‌ی گشتاور، چیلر قدرت، ترمز دوگانه و بسیاری از فناوریهای به‌کاررفته در چلنجر دیمون، تاکنون فقط در خودروهای پیست و خصوصا رقابت‌های درگ دیده شده و در یک خودروی جاده‌ای سابقه نداشته است. تیم کانسیکس مدیر بخش تولید خودروهای سواری دوج، در فیلم کوتاه زیر به معرفی و توضیح فناوری‌های مدل دیمون می‌پردازد.

دانلود با کیفیت 360p  720p  1080p

رینگ‌های این مدل ۱۸ اینچ هستند که با لاستیک‌های برند نیتو ارائه می‌شوند. این تایرها نه‌تنها عملکرد بسیار خوبی برای شتاب‌گیری و اصطلاحا درگ‌ دارند، بلکه استاندارد جاده‌های آمریکا را هم رعایت کرده‌اند. لاستیک‌های نیتو NT05Rs در جلو و عقب، با پهنای ۳۱.۵ سانتیمتر، حدود ۱۵ درصد نسبت به مدل‌ مشابه در چلنجر هل‌کت، بزرگ‌تر هستند تا هم در مسیر مستقیم و هم در حرکت در پیچ‌های تند، چسبندگی دیمون به سطح جاده را افزایش دهند. داشتن خودرویی با تایرهای ۳۱ سانتیمتری جذاب و راضی کننده به نظر می‌رسد؛ اما دوج وعده داده است که به‌زودی تایرهای بزرگ‌تری مناسب با استانداردهای دیمون معرفی کند تا عملکرد این خودرو، خصوصا در رقابت درگ، جذاب‌تر شود.

دوج چلنجر دیمون Dodge demon

نسخه‌ی دیمون دارای چند حالت رانندگی است که شامل اتوماتیک، درگ پلاس و سفارشی خواهد بود. در حالت اتوماتیک، خودرو بهینه‌ترین حالت مصرف سوخت را خواهد داشت و مثل حالت خیابان (Street) در دیگر خودروهای اسپرت، گشتاور آن تحت کنترل خواهد بود تا علاوه بر آرامش سرنشینان، استهلاک لاستیک‌ها نیز کاهش یابد. در حالت درگ‌پلاس خودرو برای شتاب‌گیری سریع آماده می‌شود و مسلما کنترل دیمون در این شرایط به تجربه‌ و مهارت کافی نیاز خواهد داشت. حالت سفارشی (Custom) نیز برای کسانی که علاقه‌مند تنظیم اختصاصی پیشرانه و تجهیزات فنی هستند، در نظر گرفته شده است تا به راحتی عملکرد دیمون را به حالت مورد علاقه‌ی خود تغییر دهند.

دوج چلنجر دیمون Dodge demon

برای بدنه‌ی دیمون، یک کیت آیرودینامیک اختصاصی طراحی شده است که نقش زیادی بر کاهش وزن ۹۰ کیلوگرمی این خودرو، نسبت به چلنجر هل‌کت دارد. بسته‌ی تقویت بدنه نیز برای این خودرو قابل سفارش است که بدون آسیب به فضای داخل کابین، ایمنی دیمون را در سرعت‌های بالا و تصادفات احتمالی افزایش خواهد داد. این خودرو عمدا به‌صورت تک صندلی عرضه می‌شود و در عوض برای صندلی کنار راننده و صندلی‌های عقب، مبلغ نمادین ۱ دلار به ازای هر صندلی دریافت خواهد شد. برای فضای داخلی چرم‌ مرغوب طبیعی نیز قابل سفارش خواهد بود.

دوج چلنجر دیمون Dodge demon

فهرست آپشن‌های دوج چلنجر دیمون، چندان بلند نیست؛ اما راضی‌کننده به نظر می‌رسد. سیستم کنترل هوشمند قدرت، چند مدل پوشش کف اختصاصی با لوگوی دیمون، سیستم صوتی پرقدرت ۹۰۰ واتی از برند کاردون (Kardon) همراه با ۱۹ بلندگو، سانروف، گرم‌کن صندلی‌ جلو و گرم‌کن فرمان از مهم‌ترین آپشن‌های این خودرو هستند. قسمت سقف و کاپوت جلوی دیمون می‌تواند به رنگ مشکی سفارش داده شود. ست کامل ابزار و لوازم یدکی ضروری نیز برای این خودرو، با لوگوی دیمون قابل خرید است.

قیمت نسخه‌ی SRT دیمون هنوز از سوی دوج اعلام نشده است؛ درحالی‌که نسخه‌ی استاندارد چلنجر با پیشرانه‌ی ۳۰۵ اسب بخار، آستانه‌ی قیمت ۲۸ هزاری دلاری دارد و مدل هل‌کت با قدرت ۷۰۷ اسب بخار، حدود ۶۵ هزار دلار فروخته می‌شود. تولید دیمون به ۳۳۰۰ دستگاه محدود شده است که ۳۰۰ عدد، مخصوص بازار کانادا و باقی برای نمایندگی‌های دوج در آمریکا خواهند بود.

در پایان این مطلب، بیننده‌ی تیزر رسمی دوج چلنجر SRT دیمون باشید.

دانلود با کیفیت 360p   720p   1080p

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات