پروژه های عکاسی: خلوت خانه های خدا

چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
عکاسی از مکان‌های متروکه و منزوی جذابیت و گیرایی خاص خود را دارد؛ به ویژه اگر روزی این مکان‌ها محل عبادت و راز و نیاز بندگان با خدا بوده و از زیبایی معنوی نیز بهره‌مند باشند.
تبلیغات

عکاس خوش‌قریحه‌ی هلندی به نام «رومن رابروک» (Roman Robroek) که شیفته‌ی عکاسی کردن از مکان‌های خالی از سکنه و به‌اصطلاح متروکه است در طول چند سال اخیر توجه خود را معطوف بناهای مذهبی کرده و تصاویری زیبا و تماشایی از این بناهای عمدتاً قدیمی ثبت و ضبط کرده است.

در این مجموعه از تصاویر تلاش عکاس بر آن بوده است تا زیبایی این صومعه و کلیساهای متروکه را پیش چشم بیننده به نمایش بگذارد. مکان‌هایی از این دست از قدمتی چند صد سال برخوردارند و مملو از خاطراتی هستند که با تار و پود آن‌ها عجین شده است. تفاوت در معماری این سازه‌های مذهبی بسیار تماشایی است و عکاس باور دارد که هر کدام از این مکان‌ها داستانی منحصربه‌فرد و مجذوب‌کننده دارد که شاید در قالب این تصاویر، موفق به بازگویی آن‌ها شوند. بعضی از این بناها ممکن است هم‌اکنون به‌طور کامل تخریب شده یا در دست نوسازی و مرمت باشند؛ اما در نهایت، گشت و گذار در این دست از مکان‌ها و به اشتراک گذاشتن زیبایی جادویی و فراموش‌شده آن‌ها، کار ارزشمندی است که ارزش امتحان کردن دارد.

صومعه و کلیسا در میان محبوب‌ترین مکان‌های متروکه‌ای است که این عکاس اغلب به بازدید آن‌ها می‌رود و ساعاتی را به تماشا و عکاسی کردن از آن‌ها اختصاص می‌دهد. او در خلال این بازدیدها به تک‌تک اتاق‌های این مکان‌ها سر می‌زند و اغلب در هر کدام از آن‌ها با موارد جالب و سرگرم‌کننده‌ای مواجه می‌شود؛ وسایلی همچون لباس، کتاب‌های قدیمی و اسباب و لوازمی که روزگاری در خدمت اهالی کلیسا بوده‌اند.

در این میان شماری، از این مکان‌ها درهای خود را به روی عموم گشوده‌اند و افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی به گشت و گذار در آن‌ها بپردازند و شماری دیگر البته دارای محدودیت‌هایی در این زمینه هستند. گاهی دستیابی به تعدادی از این بناها به دلایل مختلفی مشکل است، به‌عنوان مثال روبروک اشاره می‌کند که برای رسیدن به یکی از این مکان‌ها، ناگزیر از طی کردن سربالایی پرفراز و نشیب در میان مناطق کوهستانی ایتالیا بوده است. این مسیر ۴۵ دقیقه‌ای در عین حال با چاله‌های کوچک و بزرگی پوشیده شده و در مجموع موقعیت نه‌چندان مناسبی برایش فراهم کرده است. در مکان دیگر وضعیت استحکام بنا به‌اندازه‌ای ناخوشایند بوده که نمی‌توانسته به‌طور کامل روی کارش متمرکز شود و از صدمات احتمالی هراسان بوده است.

او در طول سه سال گذشته به گوشه و کنار اروپا سر زده و از کلیساهای متعددی دیدن کرده است. او می‌گوید تماشای تفاوت معماری و شیوه ساخت این بناها در کشورهای مختلف جالب توجه و سرگرم‌کننده است؛ به‌طوری که گاهی این تفاوت‌ها، بسیار مسحورکننده بودند و چشم انسان را خیره می‌کردند.

در ادامه از شما دعوت می‌کنم به تماشای گوشه‌ای از تصاویر ثبت‌شده توسط این عکاس خوش‌ذوق بنشینید.

عکاسی از کلیسا و صومعه های متروکه

امیدوارم از تماشای این مجموعه و همراهی با ما لذت برده باشید. نظر شما در مورد عکاسی از مکان‌های خالی از سکنه و متروکه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات