۱۰ روش کارآمد برای مدیریت استرس در طی برقراری ارتباط و شبکه سازی

یک‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
غلبه بر استرس و افزایش تسلط بر اوضاع از مهم‌ترین لازمه‌های حضور در هر رویداد شبکه سازی است.
تبلیغات

وقتی در یک کنفرانس، جشنواره یا نشست شرکت دارید،‌ چه می‌کنید؟ آیا مستقیما به میان افراد می‌روید و شروع به تعامل می‌کنید؟ آیا به‌آرامی پیش می‌روید؟ یا این‌که به گوشه‌ای می‌برید و از استرس عرق می‌کنید؟

برای بسیاری از مردم، برقراری ارتباط با دیگران یک کار ترسناک و پراسترس است. دلیلش شاید این باشد که آن‌ها درون‌نگر، درون‌گرا یا خجالتی هستند؛ یا در گذشته تجربیات بدی داشته‌اند؛ یا اینکه شاید به‌تازگی وارد حوزه‌ی تعامل با دیگران شده‌اند. دلیل ترس از برقراری ارتباط با افراد هر چه باشد، غلبه بر آن کار راحتی نیست.

خبر خوب این است که هیچ‌کس با استعداد ذاتی برای برقراری ارتباط با دیگران به دنیا نمی‌آید؛ حتی آن‌هایی که از انجام آن لذت می‌برند. آشنایی با مردم یک قابلیت درونی نیست، بلکه یک مهارت است که هر کس با تمرین می‌تواند در خود ایجاد کند. شما برای موفقیت در این کار لازم نیست یک شخص برون‌گرا و سازمان‌دهنده باشید، تنها کافی است از استراتژی‌های مناسب استفاده کنید.

برقراری ارتباط یک مهارت حیاتی است. اگر شما بر اضطراب و ترس خود غلبه کنید، می‌توانید از این مهارت برای موفقیت در شغل خود استفاده کنید. پس خود را برای دل کندن از راحتی و ورود به دنیای بزرگ‌تر آماده کنید.

چطور خود را برای غلبه بر ترس آماده کنید؟

نقطه‌ی شروع خوب این است که برای برقراری ارتباط با دیگران استراتژی مشخصی داشته باشید و از نکاتی که در این مقاله زومیت به آن اشاره شده است، بهره  ببرید. به این ترتیب می‌توانید یک ساختار اطمینان‌بخش و قابل مدیریت برای خود ایجاد کنید تا در نهایت بتوانید از منافع برقراری ارتباط بهره ببرید.

علاوه بر قدم‌های اولیه، شما باید اقدامات بیشتری انجام بدهید تا آشنایی با دیگران را از یک تجربه‌ی ناخوشایند به یک ابزار مفید برای کمک به کسب و کار خود تبدیل کنید.

کاهش استرس

۱. سخت‌گیر و مشکل‌پسند باشید

لازم نیست در همه‌ی رویداد‌ها و مراسم حضور داشته باشید یا در همه‌ی رویدادهایی که در آن‌ها شرکت می‌کنید، سخنرانی کنید. برعکس، بر آشنایی با افراد مناسب، در زمان مناسب و در مکان مناسب تمرکز کنید و درباره‌ی مواردی صحبت کنید که از اولویت‌های حوزه‌ی کاری شما محسوب می‌شوند. برای مثال، آیا یک کنفرانس که بر ابعاد مشخصی از ارتباطات الکترونیکی تمرکز دارد، بسیار بهتر از یک گردهمایی عمومی با عنوان «برقراری ارتباط بهتر با همکاران» نیست؟

۲. تکالیف خود را انجام دهید

سعی کنید لیستی از افرادی که در رویداد خاصی شرکت می‌کنند، تهیه کنید. در این صورت می‌توانید بر افرادی تمرکز کنید که مایلید با آن‌ها صحبت کنید. در مورد علایق و کارهای آن‌ها تحقیق کنید. شاید حتی بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و یک ملاقات یا صحبت مختصر در جریان رویداد ترتیب بدهید. داشتن ارتباطات و آشنایی‌های کم نیز می‌تواند در آینده به شما در برقراری ارتباط بیشتر با آن‌ها کمک کند. یک نکته‌ی جالب که باید به آن توجه کنید این است که بررسی سابقه‌ی فعالیت افراد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شما در پیدا کردن موضوعات مورد علاقه‌‌ی آن‌ها و در شکستن یخ رابطه با افراد مهم کمک کند.

۳. برای خود هدف تعیین کنید

برای خود یک یا دو هدف واقع‌گرایانه تعیین کنید تا بتوانید در یک مسیر مشخص حرکت کنید و در مورد کاری که باید انجام دهید، درک روشن و کافی داشته باشید. شاید هدف شما این باشد که با یک شخص خاص حرف بزنید یا چند ملاقات با افراد مختلف داشته باشید تا بعدا در ماه‌ها‌ی آتی بتوانید از فواید آن‌ها استفاده کنید یا این‌که در مورد محصول خاصی اطلاعات جمع‌آوری کنید.

در ابتدای کار زیاده‌روی نکنید. به یاد داشته باشید که مجبور نیستید با همه‌ی افراد حاضر در اتاق دست بدهید و حتی لازم نیست تا آخر رویداد حضور داشته باشید. وقتی که حتی بعد از نیم ساعت به اهداف خود رسیدید، می‌توانید مراسم را ترک کنید و بقیه‌ی روز به خاطر موفقیت‌های خود در برقراری ارتباط با دیگران به خود ببالید.

مصاحبه کاری

۴. ارتباط کلامی را از پیش در ذهن آماده کنید

بسیاری از مردم در مورد چیزی که قرار است در یک مراسم خاص و در صحبت با دیگران بگویند، دچار استرس می‌شوند. با این‌که شما نمی‌توانید تمام مکالمه‌ی خود با یک شخص خاص را از پیش، روی کاغذ بیاورید؛ می‌توانید چند سؤال را از پیش آماده کنید. سعی کنید الگوی معرفی خود و احوال‌پرسی را به خاطر بسپارید تا کارتان به جایی نرسد که در مراسم کنار یک شخص بایستید و نتوانید سر صحبت را با او باز کنید.

همیشه یک جمله‌ی آغازین خودمانی در ذهن داشته باشید؛ مثلا: «خب، چه چیزی شما را به اینجا کشانده است؟» یا «سخنرانی جالبی بود، نظر شما چیست؟» یک معرفی دو سه جمله‌ای را در ذهن آماده کنید (نام، شغل، سازمان و دلیلی که در رویداد شرکت کرده‌اید)، در این صورت در ابتدای دیدار با افراد کمتر دچار ترس و استرس می‌شوید.

از این‌که باهوش به نظر برسید یا از اینکه در مورد خودتان و کارهایتان با تن صدای بالا تعریف کنید، نترسید. نکته‌ی مهم این است که مکالمه‌ی خود را با یک سلام محترمانه‌ی ساده آغاز کنید، نه این‌که رزومه‌ی کامل خود را به شخصی که تازه با او آشنا شده‌اید، بگویید.

چند سؤال از پیش‌ آماده‌شده‌ با پایان باز برای خود آماده کنید تا بعد از اتمام معرفی‌های اولیه از طرف مقابل بپرسید، در این صورت او شروع به صحبت خواهد کرد و شما فرصت دارید تا ریلکس شوید. توانایی گوش کردن به دیگران یک توانایی مهم است که پایه‌ی تمام مهارت‌های برقراری ارتباط محسوب می‌شود.

در یک مکالمه، زمانی می‌رسد که نقش طرفین عوض می‌شود و نوبت شما خواهد بود تا به سؤالات پاسخ دهید و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید؛ اطلاعاتی همچون چیزی که به دنبال آن هستید  یا این‌که در چه زمینه‌ای به کمک احتیاج دارید. به پاسخ‌های سؤالات احتمالی فکر کنید. تمرین مکالمه‌های کوتاه و آماده کردن پاسخ به پرسش‌های محتمل به شما کمک می‌کند مکالمه‌های خود را با اطمینان و آرامش به‌پیش ببرید.

۵. زود برسید

رسیدن به رویدادی که در آن افراد گرد هم آمده‌اند و شروع به صحبت با یکدیگر کرده‌اند و ملحق شدن به آنان، حتی برای افراد زبده هم گاهی غیرممکن می‌شود.

اگر شما اولین فردی باشید که در مراسم حاضر شده‌اید، می‌توانید از سکوت و آرامش ابتدایی لذت ببرید و قبل از این‌که ازدحام شود، خود را با اتمسفر محیط هماهنگ کنید. در اطراف چرخی بزنید و مکان مناسبی برای گفتگو پیدا کنید. شروع مکالمات را با خود مرور کنید و با سازمان‌دهندگان مراسم و افرادی که مثل شما زود آمده‌اند، در یک محیط خلوت و آرام صحبت کنید.

۶. با خود همراه ببرید

در کنفرانس با خود همراه ببرید؛ یک همکار یا دوست، تا یخ رابطه‌ها را سریع‌تر بشکنید. او می‌تواند شما را به دوستانش و دیگر آشنایان معرفی کند و زمانی که اعتمادبه‌نفس شما متزلزل شود، می‌تواند به شما کمک کند. علاوه بر آن، دو نفر با هم می‌توانند برای خود گروه گفتگو تشکیل دهند و افراد دیگر را جذب کنند.

هشداراگر در یک مراسم با خود همراه می‌برید، در تمام مدت با یکدیگر گفتگو نکنید، در غیر این صورت از هدف خود یعنی برقراری ارتباط با دیگران دور خواهید شد. سعی کنید گاهی به‌صورت انفرادی با دیگران شروع به صحبت کنید و بعد از این‌که گفتگو با دیگران به‌صورت طبیعی به پایان برسد، دوباره به همراهتان ملحق شوید.

مدیریت بحران / مقاله کسب و کار

۷. سیگنال مثبت بفرستید

ترس از ارتباط با دیگران همیشه در زبان بدن شما نمایان می‌شود، پس سعی کنید در آرامش باشید و سیگنال‌های مثبت به دیگران بفرستید. شاید از درون دچار ترس شوید؛ اما اگر به خود مسلط باشید و در مراسم حضور ذهنی داشته باشید و با زبان بدنتان اعتمادبه‌نفس خود را بروز دهید؛ یک شخص گشاده‌رو و آماده‌ی گفتگو به نظر خواهید رسید. در این صورت دیگران را تشویق می‌کنید به شما نزدیک شوند و سر صحبت را با شما باز کنند. به این ترتیب از ترس ناشی از نزدیک شدن به دیگران خلاص می‌شوید.

در کل سعی کنید آرام، گرم و هوشیار به نظر برسید و لبخند زدن را فراموش نکنید. وضعیت بدن خود را در حالت باز قرار دهید و خودتان را نگیرید، مثلا دست‌هایتان را به یکدیگر قفل نکنید. ارتباط چشمی برقرار کنید و اگر قصد دارید به گروهی ملحق شوید در نزدیکی آن‌ها بایستید. برای این‌که دست‌هایتان را مشغول نگه‌دارید، بهتر است که یک قهوه یا بروشور در دست داشته باشید. از گوشی خود استفاده نکنید تا حواستان پرت نشود. به‌صورت متقابل، آن‌هایی را که زبان بدنشان مناسب است و گرم و آماده‌ی گفتگو به نظر می‌رسند، زیر نظر داشته باشید.

۸. واقع‌گرا باشید

فشار ناشی از حضور و برقراری ارتباط در مراسم‌ها و رویداد‌ها می‌تواند باعث خستگی عصبی شما شود. به یاد داشته باشید که برقراری ارتباط یک خیابان دوطرفه است. مسئولیت ایجاد یک گفتگوی بی‌نقص و سودمند تنها به عهده‌ی شما نیست بلکه طرف مقابل شما نیز مسئول ادامه‌ دادن مکالمه است. اگر بیش از حد در برقراری ارتباط تلاش کنید و یا رفتار نامعتبر داشته باشید ممکن است خودتان را در موقعیت ناشایستی قرار دهید. سپس ممکن است از خودتان برنجید و تنفر شما از برقراری ارتباط با افراد تازه بیشتر شود.

در ضمن، بعضی مواقع خوب است که در مورد احساس ترس خود از برقراری ارتباط، صحبت کنید؛ به این ترتیب طرف مقابل شما تشویق می‌شود با شما همدردی کند و به شما در این کار کمک کند. ممکن است طرف مقابل شما نیز چنین احساسی داشته باشد و این خود باعث نزدیکی بیشتر شما می‌شود.

همیشه به یاد داشته باشید که لازم نیست همه‌ی کارها به‌خوبی پیش بروند. بعضی از رویدادها نسبت به بقیه بهتر و سودمندتر خواهند بود. اگر این حقیقت را بپذیرید، خودتان را آماده می‌کنید که به رویدادهایی نه‌چندان جالب نگاه منتقدانه داشته باشید و از آن‌ها برای رشد و پیشرفت مهارت‌های خود استفاده کنید.

نکتهروان‌شناسان می‌گویند مؤثرترین روش برای تأثیرگذاری خوب بر افراد این است که موضوع مشترکی با آن‌ها برای گفتگو بیابید. علایق مشترک زمینه‌ای عالی برای توسعه‌ی ارتباط سودمند با دیگران به شمار می‌رود.

کسب و کار

۹. اوقات استراحت برای خود ترتیب دهید

رویداد‌ی این‌چنینی از لحاظ فیزیکی، روانی و احساسی تجربه‌‌ای فرساینده است، وقتی احساس کردید سطح انرژ‌ی‌تان پایین رفته است، به خود استراحت دهید.

به یک مکان مناسب بروید؛ مکانی آرام‌کننده و سپس آبی به سر و صورت خود بزنید. حتی می‌توانید در ماشین استراحت کنید. قهوه‌ای بنوشید یا کمی قدم بزنید یا برای مدت کوتاهی به اتاق خود در هتل برگردید. یک استراحت کوتاه می‌تواند به شما انرژی دهد.

۱۰. زمان را در ذهن داشته باشید

بعضی‌ها چنان مشغول تحت تأثیر قرار دادن دیگران می‌شوند که زمان را به‌کلی فراموش می‌کنند و گفتگوی خود را به درازا می‌کشند. وقتی کسی بدون توقف حرف می‌زند، طرف‌ مقابل احساس ناراحتی می‌کند. هیچ‌کس از این‌که شخص مقابل افسار گفتگو را به دست بگیرد، خوشش نمی‌آید.

یکی از نکات کلیدی در داشتن ارتباط مؤثر با دیگران این است که بدانید چه زمانی باید دست بکشید. زمان را در ذهن داشته باشید، به احساس درونی خود اعتماد کنید و زبان بدن دیگران را تحت نظر داشته باشید و دنبال‌ نشانه‌های ناراحتی و بی‌قراری بگردید. هدف اولیه‌ی شما باید داشتن مکالمه‌های کوتاه و به‌یادماندنی باشد. زمانی که گفتگوی شما به‌طور طبیعی به پایان رسید، لبخند بزنید و کارت‌هایتان را تبادل کنید و زمان دیگری برای ملاقات و گفتگو ترتیب دهید.

نکات کلیدی:

۱در مورد رویدادهایی که قصد دارید در آن‌ها شرکت کنید، مشکل‌پسند باشید.

۲. در مورد سابقه‌ی افراد شرکت‌کننده در یک رویداد تحقیق کنید و اطلاعات مفید در مورد آن‌ها استخراج کنید.

۳. اهداف واقع‌گرایانه و بامعنی تعیین کنید.

۴. در مورد چیزهای که می‌خواهید بگویید از پیش فکر کنید و به پاسخ‌ها گوش دهید.

۵. زود به مراسم بروید و اطراف را ارزیابی کنید.

۶. یک همکار یا دوست با خود ببرید.

۷. به زبان بدن خود دقت کنید و سعی کنید رفتاری بازداشته باشید.

۸. به خود سخت نگیرید.

۹. در مراسم به خود استراحت دهید و باتری‌ خود را شارژ کنید.

۱۰. بدانید چه زمانی باید یک گفتگو را به پایان ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات