ویکی لیکس اعلام کرده که فقط یک درصد از اسناد جاسوسی سازمان CIA را منتشر کرده است

جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اسنادی که در روز سه‌شنبه توسط ویکی‌لیکس منتشر شده، تنها کم‌تر از یک درصد از کل مواردی است که این سازمان به آن‌ها دسترسی یافته است.
تبلیغات

گنجینه‌ی اسناد مربوط به سازمان CIA شامل ۸۷۶۱ بخش است که همه تحت عنوان Vault 7 توسط ویکی‌لیکس منتشر شده‌اند و حالا مشخص شده که این اسناد فقط بخش بسیار کوچکی از مجموع اسنادی است که ویکی‌لیکس به آن‌ها دسترسی یافته است.

بر اساس اعلام ویکی‌لیکس، اسناد منتشر شده در روز سه‌شنبه کم‌تر از یک درصد از کل فایل‌های Vault 7 بوده‌اند. مسلما این خبر برای سازمان CIA چندان خوشایند نیست؛ چراکه بخش عمده‌ای از اسناد یاد شده مربوط به فعالیت‌های جاسوسی این سازمان است. در ادامه توییت ارسال شده توسط ویکی‌لیکس را مشاهده می‌کنید:

ویکی‌لیکس کم‌تر از یک درصد از اسناد سری Vault 7 را به صورت عمومی با عنوان Year Zero منتشر کرده است.— WikiLeaks (@wikileaks) March 8, 2017

پیش از این ویکی‌لیکس چندین دسته اسناد مختلف را در طی بازه‌های زمانی طولانی منتشر کرده است. به عنوان مثال این سازمان بیشتر به دلیل انتشار پیام‌های دیپلماتیک ایالات متحده‌ی آمریکا مشهور است. پیام‌های مورد بحث در طی چندین ماه منتشر شده است. همچنین لازم به ذکر است که اولین مورد از این سری اطلاعات نیز از ماه فوریه‌ی ۲۰۱۰ توسط ویکی‌لیکس فاش شد.

اولین سری اسناد فاش شده از سری Vault 7 بیشتر شامل اطلاعات فنی بوده که در آن به برخی از ابزارهای نفوذ و هک و امنیت در سیستم‌عامل‌های پرکاربری چون ویندوز، مک‌اواس، آی‌اواس، اندروید و لینوکس اشاره شده است.

اما این اسناد همچنین به برخی از کارمندان و مهندسان سازمان CIA آمریکا اشاره کرده‌اند و برخی از نقشه‌های آینده‌ی این سازمان در بخش نرم‌افزاری اعلام شده است. از دیگر موارد فاش شده در اسناد مورد بحث می‌توان به روش‌های هک CIA، اطلاعات کنسولگری فرانکفورت و تعدادی الگوی رفتاری عجیب اشاره کرد.

پس از انتشار اولین سری اسناد محرمانه توسط ویکی‌لیکس این سازمان گفته که برخی از اسامی اصلی موجود در این فایل‌ها را تغییر داده است. علاوه بر این ویکی‌لیکس اعلام کرده که نام برخی اهداف و دستگاه‌های هک شده توسط CIA تغییر داده شده‌اند. افزون بر آن چه گفته شد، ابزارهای واقعی هک و نفوذ CIA به طور عمومی منتشر نشده‌اند.

ویکی‌لیکس البته به این مورد هیچ اشاره‌ای نکرده که سایر اسنادی که هنوز منتشر نشده، شامل چه اطلاعاتی هستند.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات