سایپا کوییک در برابر پژو 206: مقایسه مشخصات فنی و امکانات

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
سایپا کوییک عرصه‌ی رقابت در بازار خودرو را برای پژو ۲۰۶ تنگ خواهد کرد. مشخصات فنی و امکانات این دو خودرو را با هم مقایسه می‌کنیم.
تبلیغات

خودروی جدید سایپا با نام کوییک برای برخی خودروهای زیر ۵۰ میلیون بازار ایران از ابتدا خط و نشان کشیده و می‌تواند عرصه‌ی رقابت را برای این خودروها تنگ کند. یکی از رقبای این خودرو پژو ۲۰۶ است که می‌تواند رقابت مستقیمی با این خودرو داشته باشد.

در این مطلب قصد داریم مشخصات و امکانات این دو خودرو سایپا را با هم بررسی کنیم. پژو ۲۰۶ از سال ۱۹۹۸ میلادی(۱۳۷۷ شمسی) به بازار دنیا عرضه شد و در ایران نیز از سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۰) هجری شمسی فروخته شد. هم اکنون این خودرو در دنیا عرضه نمی‌شود و تنها  کشور ماست که این خودرو را تولید و عرضه می‌کند. کشورهای چین و آرژانتین به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تولید و فروش این خودرو را متوقف کردند. ۲۰۶ یکی از هاچ‌بک‌های پرطرفدار در ایران است.

سایپا کوییک روز دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ در تهران رونمایی و معرفی شد و باید منتظر باشیم تا این خودرو در روزهای سال ۱۳۹۶ به بازار خودروی کشور عرضه شود. 

 در این مطلب دو خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و سایپا کوییک اتوماتیک لوکس را با هم مقایسه می‌کنیم.

طراحی و بدنه

پژو ۲۰۶ در کلاس بدنه هاچ‌بک قرار دارد. طراحی آیرودینامیکی پژو ۲۰۶ در زمان خود یکی از بهترین طراحی‌‌ها بود؛ اما امروز حرف زیادی در مقابل طراحی‌های نوین خودروهای هاچ بک ندارد. طراحی چراغ‌های جلو و عقب پژو ۲۰۶ هر چند این روزها به چشم نمی‌آید ولی این خودرو در زمان ابتدای عرضه‌اش یکی از زیباترین خودروهای عرضه شده بود. در فضای داخلی ۲۰۶ شاهد جای خوب برای راننده و سرنشین جلو هستیم؛ اما این خودرو مشکلات زیادی را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند و نشستن طولانی در صندلی‌های این خودرو بسیار سخت است. طراحی آمپر و داشبورد پژو ۲۰۶ همان طراحی‌های نسل‌های قبل محصولات پژو همچون ۴۰۵ را یادآوری می‌کند.

پژو 206

هر چند برخی‌ها اعتقاد دارند طراحی کوییک دقیقا طراحی ساینا است، اما اینطور نیست و اگر ساینا و کوییک را در کنار هم قرار دهید تغییرات مثبت زیادی در طراحی کوییک می‌بینید. کوییک در رده‌ی کلاسی کراس اوور‌های کوچک که مرز بین هاچ‌بک و کراس اوور هستند قرار دارد. طراحی جلو و انتهای کوییک زیباتر از پژو ۲۰۶ است و از المان‌های طراحی روز دنیا بهره گرفته شده است. طراحی پشت خودرو، مخصوصا چراغ‌های عقب از طراحی‌های BMW الهام گرفته شده است. در این خودرو از نمادها و ابزارهای اسپورت در زیر درها و سپر عقب استفاده شده است. درون اتاق کوییک بیشتر از ۲۰۶ فضا دارد که این را از طول و عرض خودرو و طراحی آن می‌توان متوجه شد. فضای جلو و عقب برای سرنشینان راحت است. طراحی آمپر و داشبورد هر چند طراحی خیلی خاصی ندارد؛ اما زیباتر از آمپر و داشبورد پژو ۲۰۶ است. دو روف رک‌های موجود در کوییک، علاوه بر زیبایی ظاهری خودرو در نمای بغل، ارتفاع این خودرو را از ۱۴۹۲ میلی‌متر به ۱۵۳۲ میلی‌متر افزایش داده است.

سایپا کوییک / SAIPA QUICK

پژو ۲۰۶ طول ۳۸۳۵ میلی‌متر، عرض ۱۶۵۲ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۲۶ میلی‌متر دارد؛ اما طول کوییک ۴۰۰۵ میلی‌متر، عرضش ۱۶۷۸ میلی‌متر، ارتفاعش ۱۴۷۸ و ارتفاعش به همراه روف رک ۱۵۳۲ میلی‌متر است.

مشخصات فنی

پژو ۲۰۶ با موتور معروف پژو در ایران به نام TU5 که محبوب ایران خودرو است، عرضه می‌شود. این موتور ۱۶ سوپاپه، حداکثر توان خروجی ۱۰۵ اسب بخار دارد. پژو ۲۰۶ می‌تواند تا سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت براند و زمان طی کردن سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعتش ۱۱.۶ ثانیه است. دنده‌ی این خودرو دستی ۵ سرعته است. پژو ۲۰۶ مصرف سوخت ترکیبی ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را دارد و با توجه به باک ۵۰ لیتری ‌می‌تواند با باک پر حدود ۷۵۰ کیلومتر را بدون نیاز به پر کردن بنزین بپیماید.

پژو 206

کوییک موتور M15 موجود روی تیبا و ساینا را با کمی تغییر دارد. این موتور ۱۵۰۳ سی‌سی، توان خروجی ۸۷ اسب بخار دارد. کوییک در مقابل ۲۰۶ قدرت موتور کمتری دارد. دنده‌ی اتوماتیک این خودرو از نوع CVT است. کوییک مصرف سوخت ترکیبی ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را دارد. بدین ترتیب و با توجه به باک ۴۱ لیتری می‌تواند حدود ۵۶۰ کیلومتر بدون مراجعه به پمپ بنزین براند.

سایپا کوییک / SAIPA QUICK

مشخصات

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

کوییک تیبپ SE-A LUX

نوع موتور

TU5

M15

حجم موتور(سی‌سی)

۱۵۷۸

۱۵۰۳

حداکثر توان خروجی( اسب بخار)

۱۰۵

۸۷

استاندارد آلایندگی

یورو۴

اعلام نشده

حداکثر سرعت(کیلومتر بر ساعت)

۱۸۵

اعلام نشده

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت(ثانیه)

۱۱.۶

اعلام نشده

جعبه دنده

دستی ۵ سرعته

اتوماتیک CVT

مصرف سوخت ترکیبی(لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

۶.۶

۷.۲

طول(میلی‌متر)

۳۸۳۵

۴۰۰۵

عرض(میلی‌متر)

۱۶۵۲

۱۶۷۸

ارتفاع(میلی‌متر)

۱۴۲۶

۱۴۹۲

ارتفاع با روف رک(میلی‌متر)

ندارد

۱۵۳۲

وزن(کیلوگرم)

۱۰۵۴

۱۰۶۳

حجم باک(لیتر)

۵۰

۴۱

امکانات

سایپا کوییک به نسبت پژو ۲۰۶ دارای امکانات بیشتری است. فرمان برقی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، چراغ روشنایی در روز، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، مسیریاب، دوربین عقب، صندلی برقی چند حالته برای راننده، استارت دکمه‌ای، کنترل صوتی روی فرمان، سیستم پایش باد تایرها و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو(ESC) مهم‌ترین برتری‌های کوییک نسبت به پژو ۲۰۶ در بخش امکانات هستند. 

امکانات

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

کوییک SE-A LUX

سیستم ترمز ABS|EBD

دارد

دارد

سیستم کمکی ترمز BA یا EBA

دارد

دارد

ترمز جلو

دیسکی

دیسکی

ترمز عقب

دیسکی

کاسه‌ای

فرمان

هیدرولیک

برقی

تهویه

اتوماتیک

اتوماتیک

کروز کنترل

ندارد

دارد

محدود کننده سرعت

ندارد

دارد

چراغ روشنایی در روز

ندارد

دارد

نمایشگر لمسی اطلاعات

ندارد

۷ اینچی

مسیریاب

ندارد

دارد

دوربین عقب

ندارد

دارد

چراغ همراهی تا منزل

دارد

دارد

صندلی برقی چند حالته راننده

ندارد

دارد

استارت دکمه‌ای

ندارد

دارد

سیستم پایش باد تایرها(TPMS)

ندارد

دارد

سیستم کنترل پایداری اکترونیکی خودرو(ESC)

ندارد

دارد

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

نیمه مستقل

تورسیون بیم

قیمت

قیمت خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در کارخانه و نمایندگی‌های ایران خودرو ۳۶ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان است. قیمت کوییک در کارخانه و نمایندگی‌های سایپا هنوز دقیقا اعلام نشده؛ اما بر اساس شنیده‌های زومیت قیمیتی مابین ۳۴ تا ۳۶ میلیون تومان خواهد بود.

گالری پژو ۲۰۶

پژو 206
پژو 206
پژو 206
پژو 206
پژو 206
پژو 206
پژو 206
پژو 206
سایپا کوییک / SAIPA QUICK
سایپا کوییک / SAIPA QUICK
سایپا کوییک / SAIPA QUICK
سایپا کوییک / SAIPA QUICK
سایپا کوییک / SAIPA QUICK
سایپا کوییک / SAIPA QUICK
سایپا کوییک / SAIPA QUICK
سایپا کوییک / SAIPA QUICK
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات