معامله انجام شد؛ اُپل و واکسهال به گروه خودروسازی پژو سیتروئن فروخته شد

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
با تأیید خبر خرید نهایی برند آلمانی اُپل و برند بریتانیایی واکسهال از جنرال موتورز، گروه خودروسازی PSA، شرکت مادر پژو و سیتروئن، به دومین خودروساز بزرگ اروپا تبدیل شد.
تبلیغات

تأیید نهایی شدن این معامله که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حضور سران PSA و جنرال موتورز اعلام شد، شرکت فرانسوی را در جایگاهی بالاتر از گروه رنو-نیسان - که به‌تازگی میتسوبیشی را نیز به مجموعه‌ی خود افزوده است - و در کمترین فاصله با جایگاه نخست بازار اروپا، یعنی فولکس‌واگن قرار داد.

چندی پیش از برنامه‌ی جنرال موتورز برای فروش برندهای اروپایی اُپل و واکسهال به گروه خودروسازی PSA خبر دادیم. حالا با این معامله به ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار (۲.۲ میلیارد یورو)، PSA سهمی ۱۷ درصدی از بازار اروپا به دست می‌آورد، در حالی‌که گروه فولکس‌واگن ۲۴ درصد از این بازار را در اختیار دارد.

در حالی که PSA نهایی شدن این معامله را جشن می‌گیرد، حضور جنرال موتورز در بازار اروپا به پایان می‌رسد. جنرال موتورز قبلا در سال ۲۰۱۳ اعلام کرده بود که به‌منظور بازگرداندن اُپل به سوددهی، حضور شورولت را در بازار اروپا کم‌رنگ می‌کند، هرچند این خبر حالا با اتفاقات اخیر کاملا متضاد است. البته فروش امروز، مزایایی هم برای جنرال موتورز به ارمغان آورده، چراکه این شرکت اکنون بار دیگر به دومین سهام‌دار بزرگ PSA تبدیل شد.

مدیرعامل PSA، کارلوس تاوارس، که با دریافت کمک مالی از فرانسه و چین در سال ۲۰۱۴، این شرکت را از مرز ورشکستگی نجات داد؛ امروز گفت برندهای زیان‌ده اُپل و واکسهال، به‌ لطف صرفه‌جویی ۲.۳ میلیارد دلاری در هزینه‌های مشترک PSA و اُپل به سوددهی خواهند رسید.

تاوارس گفت: «ما به تمام دستاوردهای پرسنل با استعداد اُپل و واکسهال و همچنین برندهای ارزشمند و میراث قوی این شرکت‌ها احترام می‌گذاریم. ما تمایل داریم PSA و اُپل/واکسهال را به‌منظور سرمایه‌گذاری روی هویت برندهای خود مدیریت کنیم. ما می‌دانیم که اُپل و واکسهال که تاکنون با همکاری هم محصولات موفقی در بازار اروپا تولید کرده‌اند، شرکای تجاری مناسب برای ما خواهند بود. نگاه ما به این خرید، گسترش طبیعی روابط بین ما است و ما مشتاقیم این روابط را به سطح بالاتری برسانیم. ما اطمینان داریم که چرخش اُپل/واکسهال به سمت سوددهی با حمایت ما به طور قابل توجهی شتاب خواهد گرفت.»

Opel/Vauxhall sold to PSA

پیش از این، جنرال موتورز تولید دو خودروی سواری را بر مبنای معماری PSA، به عنوان بخشی از قراردادی که در سال ۲۰۱۲ منعقد شد، تأیید کرده بود. این دو خودرو، اُپل گرندلند X که بر پایه‌ی پژو ۳۰۰۸ و کراس‌لند X که بر پایه‌ی پژو ۲۰۰۸ طراحی شده است، هستند و در آینده‌ای نزدیک روی خط تولید خواهند رفت.

توافق امروز، مجوز استفاده از حقوق تکنولوژی را برای جنرال موتورز نگه می‌دارد؛ به این ترتیب این شرکت می‌تواند همچنان به فروش مدل‌های فعلی و تأییدشده‌ی اُپل و واکسهال در اروپا ادامه دهد. اما در سال‌های پیش رو، همه‌ی مدل‌های اُپل و واکسهال بر پایه‌ی پلتفرم‌های PSA ساخته خواهند شد. انتظار می‌رود اُپل کورسای بعدی، اولین مدل توسعه‌یافته توسط PSA باشد.

از تاوارس در مورد اینکه آیا فروش تولیدات تحت برندهای اُپل و واکسهال در کنار پژو و سیتروئن موفق خواهد بود، سؤال شد که وی پاسخ داد مزایای هر برندی روشن است.

تاوارس گفت: «موقعیت هر یک از برندها روشن است. ما نیاز داریم ثابت قدم اما سازگار باشیم. موقیت برند ما روشن است و ما هر آنچه باور داشته باشیم به تقویت موقعیت اُپل کمک کند، تقویت خواهیم کرد. اُپل یک برند آلمانی است. ما حالا برندهایی فرانسوی و یک برند آلمانی در اختیار داریم. خواه ناخواه، باید بدانیم که بعضی مشتریان خواهان برندهای فرانسوی هستند؛ در حالی که بعضی دیگر برندهای آلمانی را دوست دارند و برای ما این مهم است که حالا برندهایی فرانسوی و آلمانی در مجموعه‌ی خود داریم.»

مدیر اُپل، کارل توماس نیومن، به مزایای اقتصادی پیوستن این برند به گروه PSA اشاره کرده است: «ما از مزیت صرفه‌جویی در تحقیق و توسعه و همچنین بهره بردن از DNA پلتفرم‌های PSA بهره خواهیم برد. هزینه‌های فروش و بازاریابی کاهش خواهد یافت و ما قدرت چانه‌زنی بسیار بیشتری برای کاهش هزینه‌های بازاریابی خواهیم داشت. همچنین، با صرفه‌جویی در هزینه‌های تجهیزات، هزینه‌های کلی تولید کاهش خواهد یافت.

نیومن گفته است انتظار می‌رود اُپل تا سال ۲۰۲۰ به سوددهی برسد. مدیر عامل جنرال موتورز، ماری بارا، در مورد این که این معامله چه معنایی برای شرکتش خواهد داشت، نظر نداده است. به جای آن، از معامله‌ی برد-برد امروز و مزایای آن برای اُپل سخن گفته است.

بارا گفت: «من فکر می‌کنم وقتی به عملکرد اُپل/واکسهال در گذشته نگاه می‌کنیم، آنچه می‌بینیم موقعیتی بالقوه برای تقویت این کسب و کار است. با حرکت به سمت جلو، تغییراتی در انتظارات مشتریان به وجود آمده است که برای ما روشن کرد که نیاز به تغییرات عمده احساس می‌شود تا بتوانیم خودروهایی شایسته راهی جاده‌ها کنیم. ما واقعا فکر می‌کنیم این یک معامله‌ی برد-برد برای اُپل و واکسهال است.»

Holden Commodore 2018

هولدن که یکی از برندهای زیرمجموعه‌ی جنرال موتورز است و رابطه‌ای نزدیک با اُپل دارد، احتمالا تحت تأثیر این معامله قرار خواهد گرفت. هنوز معلوم نیست این معامله برای‌ این برند استرالیایی هم برد-برد باشد. هولدن امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برای چندین سال هولدن و اُپل رابطه‌ای تنگاتنگ داشته‌اند که در نتیجه‌ی آن خودروهایی جذاب به دست مشتریان استرالیایی رسیده است، از جمله آسترای جدید و نسل بعدی کومودور که قرار است در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شود. خبر خوب این است که برنامه‌ی این محصولات به هیچ عنوان تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت. ما به رابطه‌ی نزدیک خود با اُپل و جنرال موتورز ادامه خواهیم داد و برنامه‌های خود را به‌صورت کامل و با نهایت دقت پیش خواهیم برد.»

در تأییدی همسو با بیانیه‌ی هولدن، PSA و جنرال موتورز اعلام کردند که قراردادهای تأمین موجود بین اُپل و هولدن و همچنین بیوک، پابرجا خواهند ماند. با این حال هنوز سؤالات بدون پاسخ زیادی در مورد این معامله و نتایج آینده‌ی آن وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات