نسخه‌های هیبریدی کیا اپتیما اسپرت‌واگن و کیا نیرو رونمایی شدند

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
کیا در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۷ از دو محصول جدید هیبریدی خود رونمایی کرد. اپتیما اسپرت‌واگن و نیرو، دو خودروی جدید کیا هستند.
تبلیغات

پس از معرفی سدان هیبریدی کیا اپتیما در اوایل سال ۲۰۱۶، حالا کیا از دو نمونه‌ی دیگر هیبریدی در نمایشگاه ۲۰۱۷ ژنو رونمایی کرد. کیا اپتیما اسپرت‌واگن به همراه کیا نیرو (Niro) دو محصول جدیدی هستند که به گفته‌ی این خودروساز از کارایی و بهره‌وری بالاتری برخوردارند.

کیا اپتیما اسپرت‌واگن هیبریدی مجهز به یک پیشرانه‌ی ۲ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و ۱۸۹ نیوتن متر گشتاور است. این موتور بنزینی چهار سیلندر از سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد. در کنار پیشرانه‌ی بنزینی، یک موتور الکتریکی با قدرت ۶۷ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتون‌متر قرار دارد. باتری این موتور الکتریکی از نوع لیتیوم پلیمری با توان ۱۱.۲۶ کیلووات ساعت است.

دامنه‌ی حرکتی موتور الکتریکی کیا اپتیما ۶۱ کیلومتر با حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است. حداکثر قدرت مجموع دو پیشرانه بنزینی و موتور الکتریکی کیا اپتیما اسپرت‌واگن ۲۰۲ اسب بخار در دور ۶ هزار و ۳۷۵ نیوتون متر گشتاور در دور ۲۳۳۰ است.

کیا اپتیما اسپرت واگن هیبریدی

اسپرت‌واگن ۱۷۴۰ کیلوگرمی مجهز به یک جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته اتوماتیک است و به گفته‌ی کیا، می‌تواند در مدت‌زمان ۹.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو ۱۹۲ کیلومتر در ساعت است و مصرف ترکیبی سوخت آن در شهر و بزرگراه به ۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

کیا به‌منظور افزایش عمر باتری و کاهش میزان بار غیرضروری بر خودرو، امکانات خاصی در این مدل تعبیه کرده است. سیستم تبدیل و ذخیره‌ی انرژی جنبشی ناشی از ترمز، سیستم گرمایشی پیشرفته و سیستم تهویه‌ی مطبوع برای شخص راننده در زمان نبودن سرنشین دیگر در خودرو، از ویژگی‌های اپتیما اسپرت‌واگن هیبریدی هستند.

اپتیما اسپرت‌واگن مجهز به سپرها، رکاب‌های جانبی و رینگ‌های آیرودینامیکی، چراغ‌های جلوی کرومی، صفحه‌نمایش جدید مخصوص راننده و نمایشگر اطلاعات ۸ اینچی لمسی با پشتیبانی از نرم‌افزارهای Apple CarPlay و Android Auto است. سیستم کروز کنترل، سیستم کمک‌راننده برای حفظ خودرو در مسیر مستقیم و ترمز اضطراری از دیگر ویژگی‌های امنیتی اسپرت‌واگن محسوب می‌شوند.

کیا اپتیما اسپرت واگن هیبریدی

کیا می‌گوید ازآنجایی‌که باتری‌های موتور الکتریکی در کف فضای بار خودرو تعبیه شده‌اند، اسپرت‌واگن تنها ظرفیت حمل بار ۴۴۰ لیتری دارد و با خواباندن صندلی‌های پشت، ظرفیت نهایی آن به ۱۵۷۴ لیتر می‌رسد. این رقم نسبت به اپتیما اسپرت‌واگن معمولی ۱۱۲ لیتر کمتر است. بااین‌حال اپتیما اسپرت‌واگن هیبریدی با نصب یک یدک‌کش توانایی کشیدن بار یا کاروانی به وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم را دارد.

پس از بررسی کیا اپتیما به سراغ کیا نیرو هیبریدی می‌رویم. این کراس‌اور که از یک پیشرانه‌ی بنزینی چهار سیلندر خطی (با سیستم سوخت‌رسانی مستقیم) ۱.۶ لیتری با تنفس طبیعی بهره می‌برد، توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتون متر گشتاور دارد. باتری لیتیوم پلیمری این خودرو می‌تواند موتور الکتریکی نیرو با قدرت ۶۰ اسب بخار و ۱۷۰ نیوتون متر گشتاور را به حرکت درآورد. دامنه‌ی حرکتی نیرو با موتور الکتریکی ۵۵ کیلومتر است و باوجود آن، میزان آلایندگی خودرو به ۳۰ گرم در هر کیلومتر می‌رسد.

کیا نیرو هیبریدی

کیا مدعی است که قدرت و گشتاور مجموع نیرو به ترتیب به ۱۳۹ اسب بخار و ۲۶۵ نیوتون متر می‌رسد. این کراس‌اوور می‌تواند با استفاده از جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته و دوکلاچه‌ی خود در مدت‌زمان ۱۰.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. این زمان نسبت به کیا نیرو استاندارد هیبریدی ۰.۷ ثانیه کمتر است. حداکثر سرعت نیرو ۱۷۲ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

نیرو نیز از تکنولوژی جذب انرژی جنبشی ترمز برای بهبود عمر باتری بهره می‌برد و از دو ویژگی دیگر نیز برخوردار است. یکی از این ویژگی‌ها، سیستم بهینه‌ی کمک‌راننده (Eco Driving Assistant System) است که به راننده در رانندگی بهتر کمک می‌کند. این سیستم به راننده زمان‌های مناسب برای گاز دادن و ترمز کردن را اعلام خواهد کرد. تکنولوژی دیگر، سیستم پیش‌بینی کنترل انرژی است که از سیستم‌های ناوبری و کروز کنترل برای انتخاب بهترین مسیر به‌منظور مدیریت صحیح انرژی بهره می‌برد. به‌ لطف این سیستم، خودرو زمان مناسب برای شارژ مجدد باتری‌ها یا ارسال انرژی ذخیره‌شده به چرخ‌ها را نیز می‌داند.

کیا نیرو هیبریدی

نیرو با توجه به نیازهای بازار، مجهز به جلوپنجره‌ی کرومی، رنگ بدنه‌ی کرومی و آبی متالیک، رینگ‌های آلیاژی ۱۶ اینچی با مقاومت اندک در برابر باد و چراغ‌های جلوی LED است. باتری نیرو به‌مانند اپتیما Sportswagon در زیر محفظه‌ی بار جاگذاری شده است و ظرفیت بار این شبه SUV را به ۳۲۴ لیتر می‌رساند.

فضای داخلی نیرو با رنگ‌های آبی و کرمی تزئین شده است. صفحه‌نمایش ۷ اینچی جدید مخصوص راننده به همراه صفحه‌نمایش ۸ اینچی با سیستم ناوبری ماهواره‌ای و پشتیبانی از نرم‌افزارهای Apple CarPlay و Android Auto از دیگر المان‌های فضای داخلی نیرو هستند.

کیا برای نیرو نیز سیستم‌های ایمنی ترمز اضطراری، هشدار به راننده برای توجه به جلو و سیستم حفظ خودرو در مسیر مستقیم را در نظر گرفته است. سیستم کروز کنترل انطباقی، سیستم مشاهده‌ی نقاط کور خودرو و سیستم هشدار ترافیک در پشت از دیگر ویژگی‌های نیرو هستند. نیرو نیز توانایی حمل یک کاروان با وزن ۱۳۰۰ کیلوگرم با یدک‌کش خود دارد.

کیا نیرو هیبریدی

مایکل کول، رئیس بخش کیاموتورز در اروپا، می‌گوید:

با معرفی کیا اسپرت‌واگن هیبریدی تعداد خودروهای سری کیا اپتیما تکمیل شده است. اپتیما اسپرت‌واگن جدید تمامی ویژگی‌های نسخه‌ی استاندارد به همراه فناوری هیبریدی را در خود جای می‌دهد.معرفی خودروهای دوستدار محیط‌زیست نظیر اپتیما اسپرت‌واگن هیبریدی، همچنان کیا را در رقابت با سایر خودروسازان حفظ می‌کند. کیا امیدوار است با تولید نسل جدید خودروهای خود، دامنه‌ی حرکتی آن‌ها تا سال ۲۰۲۰ را تا ۲۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش دهد.

به گفته‌ی کول، با فروش مدل‌های هیبریدی کیا در اروپا، تعداد خودروهای هیبریدی فروخته‌شده‌ی این شرکت تا ۲۰۲۳ به رقم ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. به‌علاوه فروش این کراس‌اور نیز در بازار رشد خواهد کرد. امروزه خواسته‌ی مشتریان داشتن یک دستگاه خودروی کاربردی با ظاهری SUV مانند و پیشرانه‌ای بسیار کم‌مصرف و پاک است.

هر دو مدل کیا اپتیما اسپرت‌واگن هیبریدی و کیا نیرو هیبریدی قرار است از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۷ وارد بازارهای اروپا شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات