۵ مهارت و رفتار اساسی که باعث موفقیت کارآفرینان می‌شود

شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بینش، مأموریت، تمرکز، تجربه، تحصیل، هوش هیجانی، حقه‌بازی، ژنتیک و...، کدام‌یک کارآفرین را موفق می‌سازد؟ مدرسه عالی تجارت هاروارد به ما پاسخ می‌دهد.
تبلیغات

ریچارد برانسون اشتیاق فوق‌العاده‌ای دارد. ایلان ماسک هیچ محدودیتی نمی‌بیند. استیو جابز کاملا بر کمال‌گرایی و تجربه‌ی مشتری متمرکز بود. اوپرا وینفری و تونی رابینز سعی دارند با غلبه بر فقر و خشونت، زندگی عالی بسازند. راز کارآفرین موفق بودن چیست؟ اشتیاق؟ بصیرت؟ تمرکز؟ هوش؟ حقه‌بازی؟ کدام یک سلاح آن‌ها است؟

لیندا آپلیگیت یکی از اساتید این موسسه که ۲۰ سال زمان صرف مطالعه‌ی روش‌های رهبری و رفتارهای کارآفرینان موفق کرده است، اذعان دارد که شناسایی مهارت‌ها و رفتارهای کارآفرینان موفق همیشه کاری سخت و مشکل بوده است.

بخشی از این مشکل به این دلیل است که مردم معمولا بر شخصیت کارآفرینی تمرکز دارند و به شناسایی مهارت‌ها و رفتارهای کارآفرینانی که شرکت‌های خود را تأسیس کرده و پرورش داده‌اند، هیچ توجه و تمرکزی ندارند.

کارآفرین

به‌منظور شناسایی مهارت و ویژگی‌های معمول کارآفرینان، محققان هاروارد در ابتدا ۱۳۰۰ فارغ التحصیل این مرکز را بررسی کردند و پس از آن، ارزیابی کاملا متفاوتی در مورد همتایان آن ۱۳۰۰ نفر انجام دادند.

گروه بازبینی تحقیقات برای اینکه بتوانند این ارزیابی را به نتیجه برسانند، از تحقیقات گذشته و مصاحبه‌ای که با کارآفرینان داشته‌اند استفاده کردند. پس از تحلیل ارزیابی، ۱۱ مهارت و ویژگی معمول در کارآفرینان یافت شد. 

۱۱ مهارت و ویژگی در کارآفرینان

۱- شناسایی فرصت‌ها: اندازه‌گیری مهارت‌ها و رفتارهای مرتبط با توانایی برای شناسایی و جستجوی فرصت‌های شغلی ارزشمند.

۲- بینش و تأثیر: مهارت‌ها و رفتارهای مرتبط با توانایی برای تأثیر بر تمامی سهام‌داران داخلی و خارجی را که باید با یکدیگر برای اجرای بینش و استراتژی تجاری کار کنند، اندازه‌گیری کنید.

۳- کنار آمدن با ابهامات: توانایی برای پیشبرد برنامه‌ی کاری را در شرایط مبهم و نامعلوم اندازه‌گیری کنید.

۴- دور هم جمع کردن و انگیزه دادن به گروه تجاری: انتخاب درست اعضای گروه و روحیه دادن به آن‌ها برای رسیدن به مقاصد تجاری را برآورد کنید.

۵- تصمیم‌گیری کارآمد: مهارت‌ها و رفتارهای مرتبط با توانایی برای تصمیم‌گیری‌های مؤثر و کارآمد را حتی در شرایط عدم وجود اطلاعات کافی برآورد کنید.

۶- ساخت شبکه: توانایی برای جمع‌آوری منابع لازم و ایجاد شبکه‌های تجاری و حرفه‌ای، ضرورتی برای انتشار و رشد یک تجارت است.

۷- همکاری و جهت‌گیری گروهی: مهارت‌ها و رفتارهای مرتبط با داشتن گروهی قدرتمند که بتواند برنامه‌ی شخصی را در راستای رسیدن به موفقیت تجاری همگام سازد.

۸- مدیریت عملیات: مهارت‌ها و رفتارهای مرتبط با توانایی برای مدیریت موفقیت‌آمیز عملیات در حال انجام تجارت.

۹- مدیریت مالی و امور مالی: مهارت‌ها و رفتارهای مرتبط با مدیریت موفقیت‌آمیز و جوانب مالی یک کسب‌ و کار تجاری.

۱۰- فروش: مهارت‌ها و رفتارهای مورد نیاز برای فروش مفید و کانال‌های فروشی که بتوانند به‌خوبی مشتریان جذب‌شده را حفظ کنند و به آن‌ها خدمات بدهند و البته در این بین روابط مستحکمی نیز با آن‌ها شکل دهند.

۱۱- اولویت ساختار تأییدشده: اولویت فعالیت در محیط‌های تجاری ساختاریافته و تأییدشده را نسبت به اولویت برای ساخت محیط‌های تازه، نشان می‌دهد. در محیط‌های تازه ساختار باید سازگار با زمینه‌ی تجاری نامعلوم و دائما در حال تغییر باشد.

پنج ویژگی برجسته

از میان این ۱۱ مورد، محققان دریافتند که بنیان‌گذاران امتیاز بسیار بیشتری نسبت به غیر بنیان‌گذاران در موارد زیر دریافت می‌کنند:

  • کنار آمدن با ابهامات
  • شناسایی فرصت‌ها
  • بینش و تأثیر
  • ساخت شبکه
  • مدیریت مالی

نکته‌ی جالب این که بنیان‌گذاران درزمینه‌ی اولویت ساختار تأییدشده، امتیاز کمتری داشتند.

مردان در مقابل زنان

گروه تحقیقاتی تمایز میان بنیان‌گذاران مرد و زن را نیز بررسی کرد:

  • زنان در ابعاد مدیریت کارآمد؛ عملیات، بینش و تأثیر امتیاز بیشتری داشتند.
  • مردان در زمینه‌ی کنار آمدن با ابهام و مدیریت امور مالی بهتر بودند.

کارآفرینان باتجربه در مقابل کارآفرینان تازه‌وارد

کارآفرین

این موضوع که اعتماد به نفس کارآفرینان با‌تجربه بیشتر از کارآفرینان تازه‌کار است، عجیب نیست. اطمینان آن‌ها بیشتر در حوزه‌ی ساختن شبکه‌ها، مدیریت مالی و ایجاد روش‌هایی برای شناسایی و دستیابی به فرصت‌های بازار است.

آینده‌ی کارآفرینی بنا بر تحقیق هاروارد

با مشارکت افراد بیشتر در ارزیابی‌ها، هاروارد قادر خواهد بود بر اساس داده‌های وسیع، بیشتر در مورد کارآفرینان و سازمان‌ها در حوزه‌ی مدیریت اطلاعات کسب کند. محققان قادر به استخراج داده در مورد معیارهایی همچون سن، جنسیت، کشور، اندازه‌ی کسب و کار، صنعت، نوع مبادله، سرعت رشد و بسیاری عوامل دیگر که بر تمایز و تشابه کارآفرینان تأثیرگذارند، خواهند بود. این بینش به تمامی صاحبان مشاغل کمک می‌کند نقاط قدرت خود را بیابند و خود را با سایرین هماهنگ کنند و بدین ترتیب به بالاترین پتانسیل خود دست یابند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات