۶ شیوه مؤثری که بازاریابی محتوا می‌تواند در جذب کارمند به شما کمک کند

پنج‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بازاریابی محتوا نوعی پیشرفته از بازاریابی است که می‌تواند در موارد گوناگونی اعم از جذب کارمند جدید و افزایش کیفیت این کار به مدیران کسب و کار کمک کند.
تبلیغات

بازاریابی محتوا به شما امکان جذب مخاطبین و مشتریان را می‌دهد. اما آیا این شیوه می‌تواند کارمندان احتمالی را نیز جذب کند؟ و آیا می‌توانید از محتوا برای جذب کارمندان توانمند و برجسته نیز استفاده کنید یا کارمندان فعلی را حفظ کنید؟ در یک کلام، جواب مثبت است.

اما برای عملی کردن آن، باید تا حدودی انعطاف‌پذیر باشید؛ چرا که این یک کار تبلیغاتی و روشی یک‌ مرتبه‌ای نیست. شما همچنان باید تمام اقدامات اولیه‌ی مربوط به منابع انسانی، جاگذاری تبلیغات، برنامه‌ریزی مصاحبه‌ها و پیگیری منابع را انجام دهید. اما بازاریابی محتوا می‌تواند مجموع کار منابع انسانی را آسان‌تر کند و به طرز قابل توجهی کیفیت متقاضیان شما را بهبود ببخشد.

 طبق یک تحقیق که ابتدای سال جاری میلادی انجام گرفت، استخدام کارکنان جدید اولین چالش کسب‌وکارهای کوچک است. ۵۰ درصد کسب‌وکارهای کوچک ایالات متحده که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل خود یاد کردند.

حال پرسش این است که بازاریابی محتوا چگونه انجام می‌گیرد؟ به‌عنوان یک تازه‌کار، شما نیازمند یک نوع محتوای خاص خواهید بود. محتوایی که برای نسل اولیه یا مشتریان فعلی ایجاد کرده‌اید، کاربردی نخواهد بود. شما نیازمند تهیه محتوایی با این مشخصات خواهید بود:

محتوایی که به‌شدت مناسب اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی باشد.

تصاویر دفاتر شرکت شما، کارکنان شما در حین کار و تمام مناظری که در مورد محیط کار و فضای کاری شرکت شما، به کارکنان احتمالی آینده، راهنمای لازم و اساسی را می‌دهند، بخشی از محتوای مفید در این نوع بازاریابی هستند.

یک بخش جامع و کامل «درباره ما» در وب‌سایت شرکت

اگر می‌خواهید کارکنانی متخصص و برجسته جذب کنید، لازم است در مورد شرکتتان اطلاعات کامل به آن‌ها بدهید. نوشتن تنها یک سطر در صفحه «درباره ما» اصلا جالب نخواهد بود.

در عوض، در نظر بگیرید یک صفحه پروفایل مجزا برای تک‌تک اعضای تیم اجرایی شرکت داشته باشید. سپس یک بیوگرافی کوتاه‌تر از دیگر کارکنان نیز اضافه کنید. برخی شرکت‌ها یک قدم فراتر می‌روند و برای هر بخش یا تیم یک صفحه اختصاصی در نظر می‌گیرند. برخی شرکت‌ها پا را از این هم فراتر می‌گذارند و به تک‌تک اعضای شرکت، صفحه بیوگرافی شخصی اختصاص می‌دهند.

کسب و کار

ویترینی از بهترین کارکنان فعلی تهیه کنید

ایجاد صفحات پروفایل شروع خوبی محسوب می‌شود؛ اما بسیار بهتر خواهد اگر به کارکنان خود اجازه دهید مهارت‌های خود را به معرض نمایش بگذارند. آن‌ها را تشویق کنید تا برای وبلاگ شرکت یا نشریات دیگر مطلب بنویسند و فرصت‌های متنوعی مثل حضور در همایش‌ها و گردهمایی یا رخداد‌های مختلف دیگر برای آن‌ها فراهم کنید.

یکی از روش‌‌های تسهیل این امر، ایجاد فرصت حضور برای کارکنان در محتوای بازاریابی است. این کار می‌تواند به‌خوبی از طریق سمینارهای اینترنتی، پادکست‌ها و ارائه‌ها صورت بگیرد. افزودن نقل‌قول‌های آن‌ها به کتاب‌های الکترونیکی و مطالب وبلاگ نیز می‌تواند اقدام مثبت دیگری تلقی شود.

شرکت و حضور کوتاه کارکنان در این قبیل برنامه‌ها، می‌تواند تا حدودی میزان استرس آنان را کاهش دهد. نقش اصلی در مراسم، بر عهده آن‌ها نیست؛ اما یک حضور کوتاه ۳ الی ۵ دقیقه‌ای، می‌تواند این افراد را در مرکز توجه قرار دهد.

این شیوه، برای کارمندانی که صاحب مهارت‌های خیره‌کننده هستند، بهترین راه برای اظهار وجود است و جلوه‌ی بسیار بهتری نیز به ظاهر شرکت می‌بخشد. این اقدامات نشان می‌دهند که شرکت شما از استعدادهای برجسته‌ای برخوردار است. کارمندان بی‌نظیر، نه‌تنها نیازمند یک رهبری بی‌نظیر یا الگوی کسب‌وکار بی‌نقص، بلکه نیازمند همکاران بی‌نظیری همچون خودشان نیز هستند.

یک برنامه حمایت توسط کارکنان ایجاد کنید

اگر کارمندان فعلی شما به کارشان علاقه‌مند باشند، افراد مستعد دیگر را نیز جذب خواهند کرد. یکی از راه‌های تحقق بخشیدن به این امر، برنامه حمایت توسط کارکنان خواهد بود. این کار در واقع، به معنی اشتراک‌گذاری محتوای شرکت و صحبت در مورد آن توسط کارمندان در شبکه‌های اجتماعی است. همچنین می‌توان با افزودن قابلیت نظردهی و ایجاد ارتباط با مخاطبان، آن را بهبود داد.

افزایش مهارت خلاقیت در کسب و کار

برای تهیه محتوا از افراد مختلفی استفاده کنید

تمام این محتوا و برنامه‌ها نباید تنها توسط تیم بازاریابی شرکت تهیه شود. حداقل در ابتدای کار و سپس در فواصل زمانی معین از منابع انسانی خود استفاده کنید. آن‌ها تجربیات ارزشمندی درباره فرآیند استخدام و به‌احتمال زیاد، حرف‌های بسیاری نیز در باب نحوه معرفی شرکت به کارکنان استخدامی احتمالی دارند.

در صورت امکان، از مسئولین استخدام در بخش‌های دیگر شرکت نیز بهره ببرید. به آن‌ها نشان دهید یک استراتژی‌ اولیه در ذهن دارید که هنوز انعطاف‌پذیر و قابل شکل‌دهی است و در مراحل ابتدایی توسعه‌اش قرار دارد. آن‌ها احتمالا می‌توانند در زمینه‌ی انتخاب فضای انتشار مطالب، رخدادهای مهم و قابل پوشش‌ و انتخاب افراد برای مصاحبه‌های استخدامی توصیه‌هایی به شما بدهند. علاوه بر این ممکن است خودشان نیز تمایل به نوشتن مطالب و ایجاد محتوا داشته باشند!

در نهایت از جنبه‌های ارتباطی انتشار محتوا به این شیوه نیز غافل نشوید و بدانید برای عملی کردن آن، ‌می‌توانید از بینش، آگاهی و ارتباطات ارزشمند آن‌ها کمال بهره را ببرید.

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، بازاریابی محتوا، عملی یک مرتبه‌ای نیست و نیاز به تلاش و پیگیری مداوم دارد. در عین حال به این معنی نیست که انجام آن طاقت‌فرسا و خارج از توان است. قطعا شما می‌توانید تک‌تک روش‌ها و شیوه‌های پیشنهادی ذکرشده را امتحان کنید، اما تنها با انجام یک یا چند مورد آن‌ها هم بهبود و تأثیر لازم را دریافت خواهید کرد.

 کارتان را با یک برگه‌ی جامع به اسم «کار کردن در اینجا چگونه است» آغاز کنید که با ارائه داده‌های فراوان توسط منابع انسانی، روابط عمومی و بسیاری بخش‌های دیگر تهیه شده است. سپس می‌توانید قالب آن سند را به یک فایل تصویری (یا هر چیز دیگری) تغییر دهید و نسخه‌های آن را در شبکه‌های مجازی به اشتراک بگذارید. درست مثل کاری که با دیگر محتویات مهم تولیدشده توسط شرکت انجام می‌دهید.

نظر شما چیست؟

به نظر ‌شما آیا کارکنان احتمالی شرکت در آینده، برای چنین محتوایی ارزش قایل خواهند شد؟ آیا یک برگه حاوی «کار کردن در اینجا چگونه است» برای کسب‌وکار  شما سودمند خواهد بود؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات