پورشه پانامرا اسپرت توریسمو رونمایی شد

شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
پورشه از نسخه‌ی استیشن پانامرا با نام اسپرت توریسمو در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی خواهد کرد. این مدل برخلاف پانامرا معمولی دارای ۵ صندلی است و فضای بار بزرگ‌تری دارد.
تبلیغات

پورشه پانامرا نسخه‌ی اسپرت توریسمو، با حفظ شکل و شمایل مفهومی ۲۰۱۲ خود همراه با آرایش صندلی‌های جدید و ظاهر منحصربه‌فرد در عقب آن رونمایی خواهد شد. این خودرو از ماه اکتبر سال جاری میلادی در برخی از بازار‌ها به مشتریان تحویل داده ‌می‌شود.

استیشن اسپرتی پورشه پانامرا قرار است هفته‌ی آینده در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شود. این خودرو دومین نسل از پورشه پانامرا با آرایش صندلی‌های چهار به‌علاوه یک است. پورشه‌ی استیشن از یک درب صندوق‌عقب بزرگ با قابلیت کنترل الکتریکی و فضای بار بیشتر بهره می‌برد.

پورشه پانامرا اسپرت توریسمو

ساخت مدل جدیدی از پانامرا از سوی مدیرعامل پیشین پورشه، ماتیاس مولر، پس از مشاهده‌ی واکنش‌های مثبت نسبت به رونمایی از مدل مفهومی Sport Turismo در نمایشگاه خودروی پاریس سال ۲۰۱۲، چراغ سبز گرفت.

۵ سال از آن زمان می‌گذرد و حالا اولین تصاویر از مدل اسپرت توریسمو نشان از شباهت این خودرو به مدل مفهومی آن دارند. خودرویی با بخش انتهایی منحصربه‌فرد که فضای داخلی و همچنین فضای بار پانامرا را بزرگ‌تر و مشتریان را نسبت به خرید این مدل ترغیب می‌کند.

ظاهر مدل جدید پورشه‌ به تأیید میتجا بورکِرت، طراح بخش خودروی مفهومی و تمام الکتریکی پورشه با نام Mission E و رئیس فعلی طراحی لامبورگینی، رسیده است.

تفاوت‌های بصری میان پانامرای استاندارد و پانامرا Sport Turismo در ستون‌های میانی خودرو همراه با سقف کشیده‌تر است. درب‌های عقب نیز به‌منظور نصب شیشه‌های بزرگ‌تر اصلاح شده‌اند. ستون‌های انتهایی بدنه در قسمت صندوق نیز قائم‌تر هستند، درحالی‌که گلگیرهای عقب متناسب با آن‌ها تغییر کرده‌اند.

پورشه پانامرا اسپرت توریسمو

در قسمت عقب خودرو، درب صندوق‌عقب دارای همان عرض پانامرای استاندارد است، اما به دلیل افزایش ارتفاع خودرو کمی کشیده‌تر شده است. ارتفاع منطقه‌ی بارگیری در صندوق هم به نزدیکی سپر رسیده و از این حیث جابجایی و بارگیری اجسام سنگین آسان‌تر شده است.

در بالای درب صندوق‌عقب برای بهبود ویژگی‌های آیرودینامیکی این استیشن جدید، یک اسپویلر نصب شده است. این اسپویلر در سه مرحله و با توجه به سرعت، حالت رانندگی و تولید نیروی پایین‌رونده‌ی اضافه بیش از ۵۰ کیلوگرم به محور عقب، فعال می‌شود.

اسپویلر تا سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت در وضعیت جمع شده با زاویه‌ی منفی ۷ درجه باقی می‌ماند و باعث کاهش مقاومت هوا و بهبود مصرف سوخت می‌شود. این اسپویلر در سرعت بالای ۱۷۰ کیلومتر در ساعت به‌صورت خودکار در وضعیت موسوم به performance با زاویه‌ی یک درجه قرار می‌گیرد. زمانی که راننده حالت اسپرت و یا فوق اسپرت را انتخاب می‌کند، اسپویلر در سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت وارد وضعیت performance می‌شود.

زمانی که سقف پانارومای اسپرت توریسمو به‌طور کامل باز می‌شود، اسپویلر به شکل خودکار در وضعیت ۲۶ درجه قرار می‌گیرد تا با این کار صدای باد را کاهش دهد.

مایکل موئر، سرپرست بخش عملیات طراحی پورشه، می‌گوید:

پانامرا اسپرت توریسمو گامی روبه‌جلو برای ورود به دسته‌ای جدید در بازار است، اما این مدل تمامی ویژگی‌ها و خصوصیات شخصیتی پورشه را دارد.

طول، عرض و ارتفاع اسپرت توریسمو به ترتیب ۵۰۴۹، ۱۹۳۷ و ۱۴۲۸ میلی‌متر و کاملاً شبیه به نسل دوم پورشه پانامرا لیفت‌بک است، با این تفاوت که ارتفاع آن ۵ میلی‌متر افزایش یافته است. فاصله‌ی بین محور عقب و جلوی این مدل به‌مانند برادران خود به ۲۹۵۰ میلی‌متر می‌رسد.

پورشه پانامرا اسپرت توریسمو

اسپرت توریسمو اولین پانامرایی است که دارای سه صندلی در عقب به‌جای تنها دو صندلی به‌مانند نسخه‌ی liftback است. دو صندلی سایز بزرگ خودرو در عقب در کناره‌ها قرار گرفته و یک صندلی باریک‌تر در وسط خودرو جای گرفته است. با این آرایش جدید، تعداد صندلی‌های این مدل به عدد ۵ می‌رسد. بااین‌حال، صندلی وسط عقب به دلیل وجود تونل مرکزی که از وسط خودرو عبور کرده است (برآمدگی مربوط به میل‌گاردان و سیستم انتقال قدرت) فضای پای کمتری برای سرنشین فراهم می‌کند. این صندلی با ابعاد کوچک‌تر تنها برای کودکان طراحی شده است.

بااین‌وجود، پورشه مدعی است که افزایش ۵ میلی‌متری ارتفاع سقف و کاهش شیب بدنه در قسمت شیشه‌های عقب (tumble home) نه‌تنها ورود و خروج از خودرو نسبت به مدل liftback را آسان‌تر کرده، بلکه فضای بالای سر برای سرنشینان عقب را نیز بهبود بخشیده است.

ظرفیت بار در Sport Turismo به ۵۲۰ لیتر رسیده است که در مقایسه با تمامی مدل‌های پانامرا، اسپرت توریسموی الکتریکی هیبریدی با حجم ۴۲۵ لیتر و لیفت‌بک استاندارد با حجم ۵۰۰ لیتر فضای بیشتری دارد. پشتی‌ صندلی‌های عقب نیز قابلیت جمع شوندگی خودکار دارد و با جمع شدن صندلی‌های عقب ظرفیت بار خودرو به ۱۳۹۰ لیتر می‌رسد.

سیستم تقسیم بار یکی دیگر از آپشن‌های موجود در پورشه‌ی جدید است. این سیستم از دو ریل متصل به کف ناحیه‌ی بار همراه با چهار نقطه‌ی اتصال و یک تور پارتیشنی برای مراقبت از بارها بهره می‌برد.

پورشه پانامرا اسپرت توریسمو

پورشه اسپرت توریسمو در ۵ مدل متفاوت عرضه می‌شود؛ پانامرا 4، پانامرا 4S، پانامرا 4S دیزل، پانامرا 4 الکتریکی هیبریدی و پانامرا توربو. این مدل‌ها در تاریخ ۸ مارس (۱۸ اسفند ۱۳۹۵) در نمایشگاه خودروی ژنو به طور رسمی رونمایی خواهند شد و در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرند.

در میان مدل‌های بنزینی، پانامرا 4 اسپرت توریسمو از یک پیشرانه‌ی توربوشارژردار ۳ لیتری ۶ سیلندر با قدرت ۳۲۵ اسب بخار بهره می‌برد؛ درحالی‌ که مدل پانامرا 4S Sport Turismo از پیشرانه‌ی کوچک‌تر تویین توربو با حجم ۲.۹ لیتر برخوردار است. قدرت این پیشرانه به ۴۰۵ اسب بخار می‌رسد. پورشه پانامرا توربو اسپرت توریسمو با پیشرانه‌ی ۴ لیتری ۸ سیلندر می‌تواند ۵۴۵ اسب بخار قدرت تولید کند.

مدل دیزلی این پورشه‌ی استیشن به نام 4S Diesel Sport Turismo از یک پیشرانه‌ی ۴ لیتری ۸ سیلندر با قدرت ۴۲۰ اسب بخار بهره می‌برد. مدل الکتریکی هیبریدی پانامرا که ترکیبی از یک موتور بنزینی ۶ سیلندر توربو با حجم ۲.۹ لیتر و یک موتور الکتریکی نصب شده در قسمت جلوی جعبه‌دنده است، می‌تواند درمجموع معادل ۴۶۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

قیمت پورشه پانامرا اسپرت توریسمو هنوز اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد که قیمت پایه برای پورشه پانامرا 4 Sport Turismo از ۹۷ هزار و ۵۵۷ یورو آغاز شود و برای مدل‌های توربو در آلمان، تا ۱۵۸ هزار و ۶۰۴ یورو برسد.

پورشه پانامرا اسپرت توریسمو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات