با استفاده از این نکات، شرکت خود را متمایز از رقبا توسعه دهید

پنج‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ایجاد تمایز و ویژگی خاص برای شرکت یا برند، از نکات اساسی تأسیس و گسترش هر کسب و کاری است.
تبلیغات

این نکته که رقابت در بازار امروزی بسیار نزدیک و تنگاتنگ شده، کاملا مشهود و قابل درک است. امروزه تمامی شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌ها در حال رقابت برای جذب اعتماد مشتریان و کسب اعتبار در میان آن‌ها هستند. این طیف گسترده از رقیبان، کار را برای هر شرکت نوپایی دشوار می‌کند. خصوصا اگر این شرکت قصد داشته باشد خود را متمایز از رقبا نشان دهد. علاوه بر این، شرایط وقتی دشوارتر می‌شوند که استارتاپ مورد نظر سرمایه‌ی لازم برای هزینه کردن در بخش بازاریابی و  شناساندن خود نداشته باشد.

به هر حال، راه‌های ساده‌ای وجود دارند که برندها می‌توانند با استفاده از آن‌ها، مسیر پیشرفت خود را هموار کنند. در ادامه سه روش و مثال از این راه‌ها را در زومیت بررسی می‌کنیم.

مانند Uber باشید؛ ریسک کنید!

اگر ایده‌ی کسب و کار شما ایده‌ای با فناوری خاص و بدون رقیب در بازار باشد، راه آسان‌تری برای نشان دادن تمایز خود دارید. اما اگر در زمینه‌ای رقابت می‌کنید که افراد دیگر پیش از این حضور داشته‌اند، قطعا با روش‌های سنتی نمی‌توانید این تمایز را نشان دهید. البته راه‌های عمومی و آزمایش‌شده مانند سئو، کمپین‌ و ایمیل‌ تبلیغاتی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی از نکاتی هستند که باید رعایت کنید؛ اما برای موفقیت واقعی، باید افق‌های دورتر را مد نظر داشته باشید.

UBER

اوبر مثال مناسبی در این مورد است. این شرکت در حال حاضر توانسته خود را به‌عنوان برندی شناخته‌شده در صنعت اشتراک وسایل نقلیه ثبت کند. این استارتاپ برای جدا شدن از رقیبان و فاصله گرفتن از آن‌ها، از تاکتیک‌های بازاریابی خاصی استفاده کرده است. به‌عنوان مثال، این شرکت در روز جشن بستنی استرالیا، وظیفه حمل و نقل بستنی به جشن‌ها را بر عهده داشته یا در شهر نیویورک، کمپینی برای جابجایی حیوانات خانگی کارمندان به دفاتر کار اجرا کرده است. انجام این حرکت‌های ساده و ریسکی، باعث شده است صحبت در مورد این برند در رسانه‌ها افزایش پیدا کند و همین امر اوبر را به‌عنوان برند اصلی اشتراک وسایل نقلیه شناسانده است. به هر حال اوبر می‌داند که برای باقی ماندن در صدر شرکت‌های این حوزه، باز هم نیاز به حرکت‌های ریسکی در بخش بازاریابی خواهد داشت.

مانند Under Armour با مشتریان ارتباط نزدیک برقرار کنید

برندهای امروزی به این امر آگاه هستند که بدون ساختن جامعه‌ای از مشتریان وفادار، نمی‌توانند در بازار دوام بیاورند. امروزه نمی‌توان این مسئله‌ی مهم را به‌عنوان اولویتی در انتهای لیست تصور کرد؛ بلکه باید به آن به دید یک مسئله‌ی حیاتی نگاه کرد. برندهایی که توانسته‌اند مشتریانی وفادار را به خود جذب و نوعی شبکه‌ی ارتباطی با آن‌ها ایجاد کنند، ارزشی غیر قابل توصیف برای خود ایجاد کرده‌اند.

طبق گزارش منتشرشده در HBR که در سال ۲۰۱۴ تألیف شده است؛ ایجاد ارتباط و ساخت جامعه‌ی مشتریان، چیزی بیشتر از نظرسنجی‌های بعد از فروش باید باشد. به بیان دیگر شرکت‌ها باید ارتباطی واقعی با مشتریان برقرار کنند.

HTC Under Armour

آندر آرمور یکی از برندهایی است که در این زمینه به‌خوبی عمل کرده است. این شرکت تولیدکننده‌ی پوشاک ورزشی، با غول‌هایی مانند نایکی و آدیداس رقابت می‌کند و می‌توان گفت در حال شکست دادن آن‌ها است. یکی از اهداف اصلی این شرکت، ایجاد ارتباط نزدیک با مشتریان بوده است. آن‌ها یک جامعه‌ی ۱۶۵ میلیون نفری از کاربران ساخته‌اند. این کاربران با عضویت در شبکه‌‌ی اجتماعی این برند، به منبعی از اطلاعات ورزشی دسترسی خواهند داشت.

مانند Outdoor Voices اصالت و کیفیت را حفظ کنید

یک نکته‌ای اساسی در پایه‌گذاری برند این است که سعی کنید اصالت خود را حفظ کنید. به بیان دیگر، از این‌که خود واقعیتان را به نمایش بگذارید نترسید. تقلید از دیگران در بازار کنونی هیچ شانسی برای شما ایجاد نخواهد کرد. در ضمن اگر رقبای شما سابقه و سهم بیشتری در بازار داشته باشند، این تقلید کشنده خواهد بود. تقلید پیش از آن‌که نظر مشتری را به شما جلب کند، او را خسته خواهد کرد.

برای رسیدن به این اصالت می‌توانید از خود مشتریان نیز استفاده کنید. آن‌ها را با شرکت خود بیش از پیش آشنا کنید و حتی داستان‌هایی از تاریخچه و شکست‌های خود با آن‌ها در میان بگذارید؛ به بیان دیگر، کاربر و مشتری را در تاریخچه‌ی شرکت دخیل کنید. اگر تلاش بیهوده برای کامل بودن صرف را کنار بگذارید و مشتریان را بیش از پیش با برند و شرکت خود آشنا کنید، آن‌ها ارتباط بهتری با شما برقرار خواهند کرد. همین اعتبار در رقابت سنگین بازار کنونی به شما کمک خواهد کرد.

کسب و کار

وقتی شرکت Outdoor Voices در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد، رقبای سرسختی مانند Lululemon، Nike و Athleta در بازار حضور داشتند. اما این شرکت به‌جای تلاش برای تقلید از رقبا، یک ویژگی و ارزش به‌خصوص برای برند خود طراحی کرد. OV محصولات خود را به‌گونه‌ای طراحی کرد که برای همه‌ی کاربران از ورزشکاران حرفه‌ای تا افراد عادی مناسب باشند. اصرار و وفاداری به این ارزش اصلی، آن‌ها را به شرکتی خاص و ویژه در بازار تبدیل کرده است.

راه‌اندازی یک برند کمی ترسناک است. از طرفی افتادن در مسیر تقلید از رقبا نیز از احتمالات قوی این حرکت است. بسیاری از برندها به خاطر اصرار بیش از حد به روش‌های اصطلاحا امن قدیمی، بازار را از دست داده‌اند. اگر می‌خواهید نسبت به رقبا خاص باشید و مشتریان بیشتری جذب کنید، ریسک‌پذیر باشید و به ارزش‌های اصلی برند وفادار بمانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات