نمونه اولیه از ساب فریم فیبر کربنی، از پیچیدگی و وزن خودروها می‌کاهد

چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مهندسان فورد و مگنا در حال توسعه یک رام فیبر کربنی برای کاهش وزن و پیچیدگی مراحل ساخت خودروها هستند. این ساب فریم نسبت به مدل مرسوم فولادی، ۳۴ درصد سبک‌تر خواهد بود.
تبلیغات

ازآنجایی‌که خودروسازان به دنبال راه‌هایی برای کاهش وزن و پیچیدگی خودروها می‌گردند، شمار فزاینده‌ای از قطعات در حال ساخته شدن با فیبر کربن هستند. این مواد ساخته‌شده با تکنولوژی بالا، وزن را به تعادل می‌رسانند و به‌مانند شمار اندکی از مواد، مقاومت بالایی دارند. به‌علاوه، مراحل ساخت مدرن، تولید این مواد را نسبت به قبل ‌به‌صرفه‌تر کرده است. دو شرکت فورد و مگنا در حال استفاده از فیبر کربن در ساخت رام خودروها هستند و با این کار از وزن و پیچیدگی ساخت می‌کاهند.

شاید تابه‌حال اسم شرکت مگنا را نشنیده باشید (آن‌ها به‌هیچ‌وجه خودروساز بزرگی نیستند)؛ اما این تأمین‌کننده‌ی کانادایی برای مدت ۵۰ سال است که در این صنعت فعالیت دارد. این شرکت با فورد برای ساخت یک نمونه‌ی اولیه از ساب فریم فیبر کربنی همکاری می‌کند که نسبت به مدل فولادی ۳۴ درصد سبک‌تر است.

این نمونه‌ی اولیه با استفاده از دو قطعه‌ی پرسی و چهار اتصال فلزی، نسبت به نمونه‌ی فولادی مرسوم، ۸۷ درصد قطعات کمتری دارد. مزایای این سازه، قدرتمند بودن و کاربردی بودن آن است. این سازه نه‌تنها به کاهش وزن خودرو در جلو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت کمک می‌کند؛ بلکه می‌تواند رانندگی را لذت‌بخش‌تر کند. به‌علاوه، سفتی و سختی بیشتر فیبر کربن در هنگام انجام آزمایش‌های مربوط به تصادف خود را نشان می‌دهد.

رام‌ها تنها به‌منظور نصب قطعات حیاتی نظیر موتور و چرخ‌ها به شاسی طراحی نشده‌اند؛ بلکه آن‌ها اجزای مهمی از سازه‌های پیچیده در خودروهای مدرن هستند.

این رام که تمامی آزمایش‌های ضروری در رایانه را پشت سر گذاشته است، حالا قرار است توسط فورد در دنیای واقعی نیز آزمایش شود. اگر این قطعات بتوانند آزمایش خوردگی، مقاومت کف خودرو در برابر برخورد سنگ‌ریزه و مقاومت در برابر وزن سرنشینان را با موفقیت بگذرانند، نباید از دیدن محصولات ساخته‌شده به این روش در جاده‌ها تعجب کرد.

حتی اگر این ساب فریم فیبر کربنی به تولید نهایی نرسد، شما قادر به یافتن این ماده‌ی سبک‌وزن در قسمت‌های اعظمی از خودروها خواهید بود. فورد پیشنهاد استفاده از رینگ‌های فیبر کربنی داده و بی ام و نیز در حال استفاده از این قطعات به‌منظور کاهش مرکز ثقل خودروها در واحد تولید خودروهای سری M از سال ۲۰۰۰ به بعد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات