حل مشکل لمس خود به خودی صفحه نمایش در دستگاه های الکترونیکی لمسی

سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گوست تاچ (Ghost Touch) به حالتی اطلاق می‌شود که در آن، گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی لمسی به‌طور خودکار و بدون لمس صفحه‌نمایش توسط کاربر، فرایندی را انجام می‌دهند.
تبلیغات

گوست تاچ یا لمس خود به خودی صفحه نمایش بدون اراده کاربر، ممکن است در اثر فشارهای واردشده به صفحه‌نمایش لمسی یا از طریق المان‌های تأثیرگذار جانبی ایجاد شود. علاوه بر این، در حالت گوست تاچ ممکن است بخشی از صفحه‌نمایش دستگاه لمسی به لمس انگشتان شما واکنش نشان ندهد. به‌طور دقیق‌تر، پدیده گوست تاچ ممکن است از دستگاهی به دستگاهی دیگر، نتایج متفاوتی داشته باشد؛ اما آنچه مشخص است، این اتفاق در برخی دستگاه‌های الکترونیکی شایع‌تر است.

به‌عنوان مثال، موتو جی ۴ پلاس از جمله گوشی‌های هوشمندی است که کاربران آن بارها و بارها پدیده گوست تاچ را گزارش کرده‌اند. این مشکل در برخی گوشی‌های قدیمی‌تر برند وان پلاس نیز شایع است. برخی مدل‌های آیفون و حتی نمونه‌هایی از دستگاه‌های ویندوزی نیز از مشکل مشابه رنج می‌برند.

گوشی موتورولا موتو جی 4 پلاس

در نظر داشته باشید که مشکل گوست تاچ ممکن است منشأ سخت‌افزاری و کاملا مستقل از ایرادهای نرم‌افزاری داشته باشد. در موارد این‌چنینی، احتمالا مشکل از صفحه‌نمایش و نحوه قرار گرفتن آن در داخل شاسی گوشی هوشمند است. اگر شما تجربه و توانایی کافی در دمونتاژ گوشی هوشمند خود دارید و البته تجهیزات کافی نیز در دسترس شما قرار دارد، بد نیست نیم‌نگاهی به جدا کردن صفحه‌نمایش از کانکتورهای دیتا و اتصال مجدد آن‌ داشته باشید.

در موارد دیگر، ورود آب یا آلودگی به داخل گوشی یا حتی فضای زیر محافظ صفحه‌نمایش ممکن است باعث لمس خود به خودی صفحه‌نمایش، آن‌هم بدون دخالت شما شود. در نظر داشته باشید که علت واحدی برای بروز این مشکل وجود ندارد و بهترین راهکار، البته در صورتی که گوشی شما گارانتی ندارد، آزمون و خطا برای یافتن مشکل است. در برخی دستگاه‌های الکترونیکی، استفاده از نرم‌افزارهای ویژه تست صفحه‌نمایش نیز می‌تواند به شما در تشخیص نواحی مشکل‌دار صفحه‌نمایش کمک کنند.

حل مشکل گوست تاچ

اجازه دهید مراحل رفع مشکل را با ساده‌ترین راهکار ممکن آغاز کنیم. اگر کمی خوش‌شانس باشید، احتمالا مشکل لمس ناگهانی و خود به خودی صفحه‌نمایش در گوشی شما از وجود آلودگی یا ذرات ریز گردوغبار در زیر محافظ صفحه‌نمایش سرچشمه می‌گیرد. در این صورت، راه‌ حلِ جدا کردن محافظ صفحه‌نمایش، تمیز کردن سطح زیر آن و نصب مجدد را پیشنهاد می‌کنیم. این در حالی است که اگر مشکل شما جدی‌تر باشد، طبیعتا راهکارهای متفاوتی هم در پیش رو خواهید داشت.

استفاده از مزایای ضمانت‌نامه

بهترین و البته واضح‌ترین راهکار برای برطرف کردن مشکل لمس صفحه‌نمایش، استفاده از شرایط ضمانت‌نامه و بازگرداندن دستگاه به فروشگاه یا نمایندگی است که گوشی را از آن خریداری کرده‌اید. در این موارد، برخی برندها راهکار تعویض صفحه‌نمایش و برخی دیگر حتی راهکار تعویض گوشی را پیش روی شما قرار خواهند داد. بدیهی است که اگر گارانتی گوشی شما به پایان رسیده، باید برای تعمیر یا تعویض گوشی، هزینه آن را بپردازید.

استفاده از تخصص و مهارت فردی

اگر از تخصص و مهارت کافی برای تعمیر سخت‌افزاری گوشی برخوردارید و البته ابزارهای کافی برای باز کردن گوشی در اختیار دارید، بد نیست بدانید توسط بسیاری از کاربران و البته در بسیاری از ویدئوهای یوتیوب روی این نکته تأکید شده که جدا کردن صفحه‌نمایش از کانکتورهای دیتا و اتصال مجدد آن، مشکل گوست تاچ را مرتفع کرده است.

گوست تاچ

علاوه بر این می‌توانید از تعمیرگاه‌های مجاز گوشی‌های هوشمند بخواهید پیش از تعویض پنل گوشی، گزینه جدا کردن صفحه‌نمایش از کانکتورها را در نظر بگیرند.

راهکاری در حد معجزه!

این راهکار کمی عجیب و البته باورنکردنی است. با وجود این، اگر به ترفندهای منتشرشده از طرف کاربران یوتیوب اعتقاد دارید، بد نیست این روش را هم آزمایش کنید. نکته قابل توجه اینکه حجم زیادی از کاربران که پایین این ویدئوها اظهار نظر کرده‌اند، از عملکرد مثبت این راهکار خبر داده‌اند.

در این راهکار ابتدا باید یک فندک الکتریکی را دمونتاژ کنید تا جرقه زن پیزوالکتریک یعنی قسمتی را که با فشار آن، جرقه تولید می‌شود، در اختیار داشته باشید. حالا کافی است جرقه‌زن را در مقابل نقطه‌ای از صفحه‌نمایش که لمس آن مشکل دارد قرار دهید و چند بار آن‌ را لمس کنید. بنا بر آنچه در ویدئوها ذکر شده، این روش، راهکاری ساده و رایگان برای تعمیر صفحه‌نمایش، آن‌هم بدون ترک منزل است! برخی کاربران مدعی شده‌اند از این راهکار حتی در برطرف کردن مشکل پیکسل‌های مرده صفحه‌نمایش هم استفاده کرده‌اند.

مالکان موتو جی ۴ پلاس یا وان پلاس وان

در صورتی که شما از جمله مالکان وان پلاس وان یا موتو جی ۴ پلاس هستید که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، بد نیست بدانید برخی کاربران این دو گوشی هوشمند مدعی شده‌اند به‌روزرسانی نرم‌افزاری، مشکل آن‌ها را مرتفع کرده است. این در حالی است که در خصوص موتو جی ۴ پلاس، بسیاری از کاربران مدعی شده‌اند مشکل یادشده تنها در حالتی که گوشی به شارژر متصل بوده پیش روی آن‌ها قرار گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات