مؤسس اوپو کاهش فروش اپل در چین را به دلیل یک‌دندگی این کمپانی می‌داند

سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دوان یونپینگ، مدیرعامل اوپو اعلام کرد که دلیل افول فروش اپل در بازار چین طی سال ۲۰۱۶، یک‌دندگی کاپرتینویی‌ها در عدم توجه به نیاز بازار محلی است.
تبلیغات

دو برند اوپو و ویوو تا چند سال پیش دو کمپانی ناشناخته در حوزه‌ی تولید گوشی‌ هوشمند بودند؛ حال آنکه طی یک سال اخیر هر دو کمپانی چینی نام و آوازه‌ی خود را به آن‌سوی مرزهای چین گسترش دادند. عملکرد این دو کمپانی که زیر پرچم BBK چین فعالیت می‌کنند، به‌اندازه‌ای گسترده شده است که موفق شدند در بین ۵ عرضه‌ی کننده‌ی برتر سال ۲۰۱۶ قرار گیرند. اما عملکرد این دو کمپانی به این موفقیت محدود نیست و فروش چینی‌ها به‌اندازه‌ای خوب بود که موفق شدند اپل را به زیر بکشند و بالاتر از این کمپانی در بازار چین از نظر عرضه قرار گیرند.

دوان یونگپینگ، مدیرعامل اوپو در گفتگویی با بلومبرگ به اظهار نظر در مورد شرایط و وضعیت کمپانی پرداخته است. در واقع یونگپینگ مؤسس BBK است که سه کمپانی وان پلاس، اوپو و ویوو زیر نظر آن به فعالیت می‌پردازند. یونگپینگ به این نکته اشاره کرده است که چگونه دو کمپانی اوپو و ویوو موفق شده‌اند در سال ۲۰۱۶، اپل را پشت سر بگذارند و این کمپانی آمریکایی را که گوشی‌های آن از محبوبیت بالایی برخوردارند، از میان سه عرضه‌کننده‌ی برتر بازار چین حذف کنند. این برای اولین بار در بازار چین بود که اپل با کاهش فروش روبرو شد و عرضه‌ی آن در مقایسه با سال‌های پیش رکود زیادی تجربه کرد.

بر اساس صحبت‌های یونگپینگ، اوپو و ویوو سیاست‌هایی نظیر عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت با مشخصات فنی میان رده و رده بالا در پیش گرفتند که اپل کاملا بی‌میل به انجام آن‌ها است. انتظار نمی‌رود اپل در آینده‌ی نزدیک چنین سیاستی در پیش بگیرد؛ چراکه فروش محصولات ارزان‌قیمت با مشخصات فنی بالا می‌تواند فروش این کمپانی آمریکایی در بازار‌های دیگر، مخصوصا کشور‌های توسعه‌یافته را نیز تحت تأثیر قرار دهد. البته با وجود کاهش فروش، اپل همچنان سهم چشمگیری از بازار در اختیار دارد.

یونگپینگ معتقد است که بعضا سیاست‌های اپل نشان از یک‌دندگی این کمپانی دارند؛ مخصوصا این یک‌دندگی در قیمت‌گذاری محصولات اپل مشهود است. بازار چین در حال حاضر با گوشی‌های هوشمند رده بالایی که قیمت پایینی دارند، پوشش داده شده است، حال آنکه گوشی‌های هوشمند آیفون اپل همچنان از برچسب قیمت بالایی نظیر بازار‌های اروپا و آمریکا بهره می‌برند. البته نمی‌توان در مورد ادامه روند رو به افول اپل در آینده، با قطعیت سخن گفت؛ زیرا آیفون ۸ اپل که موج زیادی برای آن به راه افتاده است، می‌تواند دوباره اپل را حتی در بازار چین به رتبه‌های بالاتر برساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات