سامسونگ رسما دستیار هوشمند بیکسبی را برای موبایل ها و اینترنت اشیاء معرفی کرد

دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دستیار صوتی بیکسبی رسما توسط سامسونگ معرفی شد. این محصول علاوه بر موبایل‌ها در دستگاه‌های حوزه اینترنت اشیاء نیز به کار گرفته خواهد شد.
تبلیغات

اپل دستیار صوتی سیری را توسعه می‌دهد، مایکروسافت یک دستیار دیجیتال به نام کورتانا دارد و آمازون و گوگل هم به ترتیب دستیارهای صوتی آلکسا و اسیستنت را ارائه داده‌اند. حالا سامسونگ رسما از دستیار صوتی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی خود با نام بیکسبی رونمایی کرده است.

پس از ماه‌ها پیش‌بینی حالا می‌دانیم که دستیار موبایلی جدید سامسونگ بیکسبی نام دارد و سامسونگ نیز این موضوع را تأیید کرده است. این غول کره‌ای در یک خبر مطبوعاتی اعلام کرده که بیکسبی نسبت به سایر دستیارهای دیجیتال کنونی «اساسا متفاوت» است. سامسونگ گفته که بیکسبی تقریبا از همه‌ی وظایفی که با اپلیکیشن‌های مختلف انجام می‌شوند، پشتیبانی می‌کند و بدون نیاز به لمس صفحه امکان انجام کارهای مختلف را با اپلیکیشن‌های گوناگون فراهم می‌‌کند و همین مسئله این دستیار هوشمند را از رقبایش متمایز می‌کند؛ با توجه به همین موضوع، دانستن اینکه کدام دستورات با استفاده از صوت فعال می‌شوند، کمی سردرگم کننده به نظر می‌رسد؛ زیرا سامسونگ خود اعلام کرده که بیکسبی تقریبا از همه‌ی دستورات پشتیبانی می‌کند و همین جمله کمی گیج‌کننده است.

در هر صورت سامسونگ گفته است که اپلیکیشن‌های سازگار با بیکسبی از آگاهی بیشتری برخوردار خواهد بود و بنابراین آنچه کاربر می‌خواهد انجام دهد، درک می‌کنند و حتی اگر کاربر برای فرامین صوتی کلمات مورد نظر را به‌طور کامل بیان نکند، عملیات مورد نظر را اجرا خواهند کرد. در حقیقت بیکسبی احتمالا در مواقع نیاز اطلاعات بیشتری از کاربر درخواست می‌کند. سامسونگ این ویژگی را «قدرت شناختی» نامیده است.

ما از مدتی قبل می‌دانیم که سامسونگ در تاریخ ۲۹ مارس (نهم فروردین) گوشی هوشمند پرچم‌دار جدید خود یعنی گلکسی اس ۸ را معرفی خواهد کرد و علاوه بر این در ماه ژانویه خبرهایی در مورد اینکه سامسونگ یک دکمه‌ی اختصاصی برای فعال‌سازی دستیار دیجیتال بیکسبی روی این محصول تعبیه خواهد کرد، منتشر شد. حال به نظر می‌رسد سامسونگ خبرهای مورد اشاره را تأیید کرده است؛ چراکه این کمپانی قصد دارد با استفاده از این دستیار صوتی، گلکسی اس ۸ را تا آنجا که امکان دارد قدرتمند سازد. 

این جانگ ری، مدیر اجرایی و رهبر بخش توسعه‌ی نرم‌افزار و سرویس‌های سامسونگ گفته است: «ساختن یک رابط کاربری مخصوص صدا یکی از موانعی است که به‌منظور ارائه‌ی آسان‌تر دستورات آن را از میان برداشته‌ایم. به‌عنوان مثال در حالت عادی برای برقراری یک تماس صوتی باید ابتدا قفل گوشی را باز کنید و سپس به دنبال اپلیکیشن تماس بگردید و پس از آن در نوار مخاطب‌ها باید بر روی نام شخص که قصد تلفن زدن به وی دارید و سپس آیکون برقراری تماس تپ کنید و حالا به‌جای انجام این مراحل با فشردن دکمه‌ی بیکسبی و اعلام یک دستور صوتی ساده می‌توانید با شخص مورد نظر تماس حاصل کنید.»

سامسونگ همچنین گفته است که در هنگام عرضه‌ی گلکسی اس ۸، چندین اپلیکیشن از پیش نصب‌شده روی این دستگاه با بیکسبی هم‌خوانی خواهند داشت و پس از مدتی این شرکت کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری (SDK) این دستیار صوتی را منتشر خواهد کرد و همه‌ی توسعه‌دهندگان با استفاده از این کیت می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را با بیکسبی سازگار کنند. این روش البته توسط رقبای سامسونگ و برای گسترش عملکرد‌ دستیارهای صوتی به کار می‌رود. اینکه سامسونگ می‌خواهد دسترسی به بیکسبی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد، یک اقدام منطقی به نظر می‌رسد؛ چراکه فقط با این کار می‌توان قابلیت‌های این دستیار صوتی را گسترش داد. اما سامسونگ می‌خواهد پیش از دسترسی دادن به توسعه‌دهندگان شخص ثالث، این سرویس را در محصولات داخلی خود مورد استفاده قرار دهد.

همچنین با توجه به اینکه امروزه استفاده از دستیارهای صوتی در اینترنت اشیاء اهمیت زیادی دارد، جای تعجب نیست که سامسونگ هم دستیار صوتی بیکسبی را در آینده برای استفاده در محصولاتی چون تلویزیون‌ها و سیستم‌های تهویه هوای هوشمند و ... ارائه کند.

ری در ادامه‌ی توضیحات خود گفته است: «تا زمانی که اتصال به اینترنت برقرار باشد و دستگاه‌ مورد نظر امکانات لازم برای دریافت دستورات صوتی داشته باشد، بیسکبی در فضای ابری اجرا می‌شود. ما اعتقاد داریم که هم‌زمان با رشد اکوسیستم بیکسبی، این سرویس رفته‌رفته از یک رابط کاربری در گوشی هوشمند به یک رابط کاربری در زندگی شما تکامل خواهد یافت.»

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات