برگزاری فرمول 2، هیجانی تازه در دنیای موتوراسپرت

دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سال‌ها است که فرمول 2 به فراموشی سپرده شده و به‌صورت رقابتی جهانی برگزار نمی‌شود؛ اما به‌تازگی FIA اعلام کرده است که فرمول 2 جایگزین GP2 خواهد شد تا مهم‌ترین رقابت سرعت، بعد از F1 باشد.
تبلیغات

نزدیک به یک دهه است که بعد از فرمول یک، مسابقات GP2 مهم‌ترین رقابت اتومبیل‌رانی سرعت محسوب می‌شود. فراموش نکنیم تعداد زیادی از رانندگانی که امروز در فرمولا وان می‌درخشند، از GP2 به شهرت رسیدند؛ اما به‌هرحال این فصل آخرین سال برگزاری این رویداد جهانی خواهد بود و فرمول 2 که این روزها فقط در سطح ملی و داخلی در بعضی کشورها مثل انگلستان و ژاپن برگزار می‌شود، جایگزین آن خواهد شد.

GP2 motor sport

امروزه مسابقات فرمول 3 قهرمانی اروپا، طرفداران زیادی دارد و فرمول ۴ هم به صورتی کاملا منسجم در ۱۲ کشور دنیا، دارای رقابت سالیانه است. تصمیم به ازسرگیری فرمول 2، به این دلیل گرفته شده است که فرمول 3 و فرمول 4 هم با خودروهای مسابقه‌ای موسوم به تک‌صندلی و با پیشرانه‌هایی ضعیف‌تر از GP2، اکنون در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شوند؛ درحالی‌که  GP2 با قوانین خاصی که دارد، بین این گروه و فرمول یک قرار دارد که چندان متناسب آن نیست.

اولین بار در سال ۲۰۰۵، مسابقات GP2 با هدف آماده کردن رانندگان برتر برای شرکت در فرمول یک برگزار شد. این رقابت‌ها توسط بارنی اکلستون؛ مدیر کل سابق مسابقات فرمول یک و فلاویو بریاتوره مدیر سابق تیم فرمول یک رنو بنیان نهاده شد. طی ۱۲ سال گذشته، ۳۰ راننده از GP2 به فرمول یک گام نهاده‌اند که از میان  آن‌ها می‌توان به نیکو رزبرگ و لوئیس همیلتون اشاره کرد.

F2 motor sport

مسابقات F2 با قوانینی مشابه فرمول یک و با خودروهایی ضعیف‌تر، بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۸۵ به‌عنوان رقابتی بین‌المللی برگزار شد و بعد به فرمول 3000 تغییر نام داد، چراکه برند‌های شرکت‌کننده در فرمول 2، از عهده‌ی هزینه‌های آن برنمی‌آمدند. فرمول 3000 از ۱۹۸۵ تا سال ۲۰۰۴ برگزار شد و بعد به GP2 تغییر نام داد. اما تفاوت این رقابت‌ها با هم چه بود؟ در فرمول 3000 و GP2 برندها و تیم‌ها، ملزم به ساخت و تجهیز خودروی خاص خود برای شرکت در مسابقات نبودند و برعکس فرمول یک، پیشرانه‌ها و خودروها توسط چند شرکت خاص و زیر نظر فدراسیون جهانی مسابقات اتومبیل‌رانی (FIA) تأمین می‌شد.

فرمول 3000

در فرمول 3000، همان‌طور که از نامش پیدا است، پیشرانه‌ها ۳ لیتری بودند که بایستی ۸ سیلندر و با آرایش ۹۰ درجه‌ به شکل V انتخاب می‌شدند. رقابت‌های GP2 که از سال ۲۰۰۵ جایگزین F2 شد، پیشرانه‌های ۴ لیتری ۸ سیلندر را مجاز کرد. هرچند فرمول 3000 برای رقابت خودروهای ۳ لیتری، به موازات GP2 از سال ۲۰۰۹ مجددا از سر گرفته شد، در سال ۲۰۱۲ آخرین فصل خود را تجربه کرد. درحالیکه پیشرانه‌ی خوردوهای فرمول 3000 را شرکت‌های کاس‌ورث (Cosworth) انگلیس، هوندای ژاپن و چند برند دیگر تأمین می‌کردند، در رقابت‌های GP2 فقط پیشرانه‌های ساخت دلارا (Dellara) ایتالیا با تجهیزات مکاکروم فرانسه استفاده می‌شوند.

f2 GP2

هنوز مشخص نیست فرمول 2 چه قوانینی در سال آینده خواهد داشت؛ اما به‌احتمال فراوان مشابهت‌های زیادی با فرمول یک خواهد داشت و برندهای بزرگی در آن حاضر خواهند بود. از سویی دیگر، مشخص نیست که آیا GP2 به‌طور کامل محو خواهد شد یا به‌صورت منطقه‌ای ادامه‌ی حیات خواهد داد. در سال‌های گذشته، رقابت‌های زیرمجموعه‌ی GP2 جهانی، مثل GP2 آسیا با هدف قدرت گرفتن GP2 اصلی، در آن تجمیع شدند. از رانندگانی که این روزها در فرمول یک حضور دارند، رومن گروسجان در GP2 آسیا حضور داشت و ۲ بار به مقام قهرمانی آن رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات