۶ راه برای افزایش اعتماد به نفس زنان کارآفرین

سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اعتماد به‌ نفس یک باور ذهنی است و کمبود آن به‌خصوص در خانم‌هایی که قصد دارند کسب‌و‌کار خودشان را راه بیندازند و کار‌آفرینی کنند، یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود.
تبلیغات

در سراسر جهان زنان بااستعداد، تحصیل‌کرده، بامهارت و باتجربه‌ای وجود دارند که اگر به باورهایشان شک نداشته باشند، می‌توانند به موفقیت‌های زیادی برسند. کمبود اعتمادبه‌نفس یکی از نقاط ضعف خانم‌ها است. خیلی راحت است که برای توجیه این مسئله جامعه را مقصر بدانیم و بگوییم کسب‌و‌کار در دنیا به‌عنوان یک وظیفه‌ی مردانه شناخته شده است. اما این مشکل با مقصر دانستن دیگران از بین نمی‌رود و خانم‌ها باید به فکر راه‌های اساسی‌تر باشند. در ادامه این مقاله ۶ راهه برای افزایش اعتمادبه‌نفس معرفی شده است که خانم‌ها با عمل کردن به آن‌ها می‌توانند تبدیل به یک کارآفرین موفق شوند.

female entrepreneur

۱- با یک مربی کار کنید

شما نیز مانند یک ورزشکار برای راهنمایی و افزایش اعتمادبه‌نفس خود در زمینه کارآفرینی نیاز به یک مربی دارید. درواقع یک مربی چیزهایی می‌بیند که شما قادر به دیدن آن‌ها نیستید؛ پس به شما کمک می‌کند دید بهتری نسبت به مسائل داشته باشید. همچنین او راه رسیدن به هدف را قدم‌به‌قدم به شما نشان می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود هر بار که یک مرحله به هدف موردنظر خود نزدیک‌تر شدید، انگیزه و اعتمادبه‌نفس شما نیز بیشتر شود یا اگر ایرادی در انجام کار پیش آمد، مربی شما می‌تواند با تحلیل مناسب دلیل اشتباه را پیدا کند و مسیر متفاوتی برای انجام کار به شما پیشنهاد دهد. بنابراین به ‌دنبال یک مربی باشید که در صنعت موردنظر شما دانش، ارتباطات و تجربه داشته باشد و بتواند در طی این مسیر برای شما سودمند باشد.

۲- با افرادی که باهوش هستند در ارتباط باشید

اینکه بتوانید زمان خود را با افرادی که انرژی مثبت دارند بگذرانید، به افزایش اعتمادبه‌نفس شما کمک زیادی می‌کند. این افراد شما را حمایت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند بابت شکست خوردن یا امتحان کردن چیزهای جدید احساس بدی داشته باشید. برای این کار در رویدادها و برنامه‌های داوطلبانه مرتبط با صنعت خود شرکت کنید تا بتوانید با افراد جدید در ارتباط باشید. کسانی را که باعث ایجاد شک و تردید در شما می‌شوند و با ارائه دلایل مختلف سعی دارند شما را از انجام یک کار منصرف کنند، از زندگی خود کنار بگذارید. داشتن یک جو مثبت در اطرافتان به شما کمک می‌کند به توانایی‌هایی خود باور داشته باشید و هر زمان که به پیروزی رسیدید، موفقیت خود را با آن‌ها جشن بگیرید.

۳- با شرکت در کلاس‌های آموزشی و سمینارها مهارت‌های خود را تقویت کنید

دانش، قدرت است. یادگرفتن مهارت‌های جدید که با صنعت موردنظر شما مرتبط هستند، قدرت شما برای تصمیم‌گیری و عمل کردن را بالا می‌برند و به اعتبار شما می‌افزایند. همچنین داشتن برخی مهارت‌های عمومی مانند سخنرانی، مذاکره و حل اختلاف نیز در بالا رفتن اعتمادبه‌نفس شما مؤثر هستند. شما هرچقدر اطلاعات بیشتری داشته باشید، نسبت به ارزش‌های خودتان اطمینان بیشتری خواهید داشت. اگر احساس می‌کنید برای حضور در کلاس‌های آموزشی زمان کافی ندارید، می‌توانید در کلاس‌هایی که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند شرکت کنید یا دوره‌های آموزشی موردنظر خود را دانلود و در زمان مناسب تماشا کنید.

female entrepreneur

۴- از منطقه امن خود بیرون بیایید

خیلی سخت است که بخواهید کاری متفاوت با آنچه تابه‌حال انجام ‌داده‌اید، تجربه کنید؛ اما مطمئن باشید که بعد از آن، احساس اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده‌ زیادی خواهید داشت. خانم‌ها نباید به دنبال نقش‌هایی باشند که فکر می‌کنند در انجام دادن آن‌ها خوب هستند. درواقع آن‌ها نمی‌دانند به ‌ثمر رساندن کارهایی که تابه‌حال کسی آن‌ها را به انجام دادنشان تشویق نکرده است، تا چه اندازه می‌تواند در بالا رفتن اعتمادبه‌نفس نقش مهمی داشته باشد.

۵- در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید

شرکت کردن در رویداد‌ها و عضویت در گروه‌هایی که افراد از اقشار مختلف جامعه در آن شرکت می‌کنند نیز در بالا رفتن اعتمادبه‌نفس مؤثر است. به‌عنوان مثال می‌توانید در کمپین‌های آگاهی بخشی و کارهای داوطلبانه شرکت کنید یا رهبری آن‌ها را بر عهده بگیرید.

۶- مثبت فکر کنید و خودتان را تأیید کنید

اعتمادبه‌نفس در ذهن انسان شکل می‌گیرد و فکر کردن به آن کمک می‌کند تا شما باور کنید به خودتان اطمینان دارید. می‌توانید این کار را با گفتن جمله‌های مثبت انجام دهید؛ به‌عنوان مثال به خودتان بگویید «من لایق آن شغل هستم» یا «من یک سخنرانی عالی خواهم داشت». داشتن آمادگی فکری نیز یکی دیگر از مواردی است که به شما کمک زیادی می‌کند. به‌عنوان مثال سعی کنید در مورد به دست آوردن چیزهایی که برایتان مهم هستند اما باعث نگرانی‌تان می‌شوند، فکر کنید تا از این راه آمادگی ذهنی خود را بالا ببرید. شاید انجام این کار سخت باشد؛ اما با کمی تمرین می‌توانید از عهده آن برآیید و به یاد داشته باشید که داشتن طرز تفکر مثبت و مطمئن به شما کمک می‌کند تا این اطمینان در عملکردتان نیز تأثیر بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات