احتمال حذف ۲۰۰ هزار اپلیکیشن توسط اپل در آی او اس 11

شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
خبر جدیدی منتشر شده است که بر اساس آن، اپل احتمالا نزدیک به ۲۰۰ هزار اپلیکیشن را از اپ‌استور حذف خواهد کرد.
تبلیغات

بنا به اعلام شرکت تحقیقات اپلیکیشن Sensor Tower، شاید اپل در آی‌اواس ۱۱ تعداد ۱۸۷ هزار اپلیکیشن مخصوص این سیستم‌عامل را از فروشگاه‌ خود حذف کند.

اپل از چند سال قبل توسعه‌دهندگان را به آپدیت کردن اپلیکیشن‌های قدیمی تشویق می‌کند تا بدین ترتیب اپ‌های مورد اشاره با پردازنده‌های جدید ۶۴ بیتی که از زمان معرفی آیفون ۵ اس در گوشی‌های اپل مورد استفاده قرار گرفته‌اند، سازگار شوند. به نظر می‌رسد اپل قصد دارد توسعه‌دهندگان را در آی‌اواس ۱۱ مجبور کند که اپلیکیشن‌های خود را آپدیت کنند. از اوایل سال جاری، پیام «این اپلیکیشن در نسخه‌های آینده‌ی آی‌اواس کار نخواهد کرد» در نسخه‌های آزمایشی سیستم‌عامل موبایلی اپل به نمایش درآمده است. بدین ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که اپل سرانجام تصمیم گرفته است اپلیکیشن‌های قدیمی را به‌طور کامل کنار بزند.

اگرچه قدیمی شدن اپلیکیشن‌ها همیشه یکی از مشکلات شناخته‌شده‌ی اصلی در چرخه‌های توسعه‌دهندگان بوده است، اما نمی‌توان دقیقا اعلام کرد چه تعداد اپلیکیشن تحت تأثیر تغییر جدید اپل قرار خواهند گرفت. اما به لطف داده‌های جدید Sensor Tower، حالا اطلاعات خوبی از تعداد این نوع اپلیکیشن‌ها در دسترس داریم.

بدین ترتیب اگر اپل تصمیم بگیرد پشتیبانی از اپ‌های ۳۲ بیتی را پایان دهد، حداقل ۸ درصد از کل اپلیکیشن‌های موجود در اپ‌استور به‌طور یکجا از این فروشگاه حذف خواهند شد. بنا به اعلام Sensor Tower، این یعنی حدود ۱۸۷ هزار اپلیکیشن تحت تأثیر این تصمیم‌گیری قرار خواهند گرفت.

در هر صورت این آمار کمی محافظه‌کارانه اعلام شده است. Sensor Tower برای به دست آوردن این داده‌ها تمام اپلیکیشن‌هایی را که از زمان معرفی آیفون ۵ اس به بعد به‌روزرسانی نشده‌اند، در این لیست به‌حساب آورده است. همان‌طور که اشاره کردیم، آیفون ۵ اس که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، اولین گوشی هوشمند اپل بود که به پردازنده‌ی ۶۴ بیتی تجهیز شده بود.

اپلیکیشن های قدیمی اپ استور

پس از اینکه در سپتامبر سال ۲۰۱۳ این شرکت پردازنده‌ی ۶۴ بیتی جدید خود را معرفی کرد، تا دو سال بعد از آن یعنی ژوئن ۲۰۱۵ در مورد سازگار کردن اپلیکیشن‌ها با ساختار ۶۴ بیتی چیپ‌ست‌ پردازشی آیفون، توسعه‌دهندگان را مجبور به آپدیت اپلیکیشن‌ها نکرده است؛ به همین دلیل در گزارش منتشرشده توسط Sensor Tower تعداد اپلیکیشن‌های ناسازگار با پردازنده‌های ۶۴ بیتی زیاد به نظر می‌رسد.

البته کاربران مطمئنا به بسیاری از این اپلیکیشن‌ها نیازی نخواهند داشت؛ ولی در بین آن‌ها تعدادی اپ کلاسیک وجود دارد که بسیاری از آن‌ها لذت می‌برند. بدین ترتیب برخی از اپلیکیشن‌هایی که از ابتدای شروع به کار اپ‌استور در این فروشگاه عرضه شده‌اند، یا برای همیشه حذف خواهند شد یا توسعه‌دهندگان باید آن‌ها را به‌روزرسانی کنند.

البته در حال حاضر سرنوشت اپلیکیشن‌هایی که به‌روزرسانی نشوند، هنوز مشخص نیست. اپل هنوز در مورد آی‌اواس ۱۱ صحبت نکرده است و شاید تا کنفرانس WWDC که در اواخر سال جاری برگزار خواهد شد، این کار را انجام ندهد. البته همان‌طور که گفتیم، نسخه‌های آزمایشی سیستم‌عامل موبایلی اپل نشان‌دهنده‌ی تغییراتی هستند که احتمالا قرار است در نسخه‌ی نهایی شاهد آن‌ها باشیم.

البته نشانه‌های دیگری هم وجود دارند که بر اساس آن‌ها، به نظر می‌رسد اپل خود را برای حذف کردن اپلیکیشن‌های قدیمی آماده می‌کند. بنا به اعلام Sensor Tower، کمپانی اپل در پاییز قبل تعداد ۴۷ هزار اپلیکیشن را از اپ‌استور حذف کرده است و بنابراین اگر این شرکت در آینده تعداد بیشتری از اپ‌های قدیمی را حذف کند، چندان تعجب نخواهیم کرد.

همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که احتمال دارد بسیاری از توسعه‌دهندگان با توجه به تصمیمات اپل، نسبت به آپدیت کردن اپلیکیشن‌های قدیمی خود اقدام کنند. شرکت نرم‌افزاری Smule در ماه گذشته Ocarina را به‌روزرسانی کرد تا این اپ با پردازنده‌های ۶۴ بیتی سازگار شود و به همین دلیل، حداقل این را می‌دانیم که یکی از اپلیکیشن‌های کلاسیک اپ‌استور از تغییر جدید اپل در امان خواهد بود.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات