الماس غول‌ پیکر ۷۰۶ قیراطی در سیرالئون پیدا شد

جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دولت سیرالئون می‌گوید این سنگ بزرگ را امانوئل مومو، یکی از هزاران نفری که در بخش معدن‌های خصوصی منطقه‌‌ی کونو کار می‌کنند، پیدا کرده است.
تبلیغات

چوپانی که در معدن‌های شرقی سیرالئون کار می‌کرد، الماسی ۷۰۶ قیراطی (۱۴۱.۲ گرم) را از زیر خاک درآورد. دولت سیرالئون می‌گوید این سنگ بزرگ را امانوئل مومو، یکی از هزاران نفری که در بخش معدن‌های خصوصی منطقه‌‌ی کونو کار می‌کنند، پیدا کرده است. دولت در نظر دارد حراجی شفاف برای این الماس در کشوری که زمانی به کشور الماس‌های خونین مشهور بود، برگزار کند.

دفتر ریاست جمهوری سیرالئون روز پنج‌شنبه اظهار کرد:

این الماس ۷۰۶ قیراطی روز گذشته به رئیس جمهور، دکتر ارنست بای کوروما، هدیه شده است. پس از دریافت این هدیه، رئیس جمهور از مدیر مجموعه‌‌ی تانکورو (جایی که مومو الماس را پیدا کرد) و زیردستانش برای قاچاق نکردن این الماس به خارج از کشور تشکر کرد.

دولت سیرالئون می‌گوید این الماس در حراجی‌ شفاف به نفع جامعه و مردم فروخته خواهد شد. فروش الماس‌های خونین به مخارج جنگ‌های داخلی آفریقا در دهه‌‌ی ۹۰ میلادی کمک کرد و اغلب دیکتاتورهای نظامی در قاره را تأمین می‌کرد. بورس الماس لندن تخمین می‌زند که فروش این الماس‌ها، ۶۵ درصد الماس جهان را تأمین می‌کند.

شورشیان سیرالئون به تاجران اجازه می‌دادند از معادن الماس بهره‌برداری کنند و الماس‌ها را با کشتی و از طریق لیبریا خارج کنند. در یکی از بدنام‌ترین پرونده‌ها، چارلز تیلور، جنگ‌سالار سابق لیبریا، به سبب پشتیبانی از شورشیان در ازای الماس (استخراج‌شده توسط برده‌های کارگر) گناهکار شناخته شد.

محلی که الماس ۷۰۶ قیراطی در آن پیدا شد، همان محلی است که مایکل دسیدلر، تاجر آمریکایی-بلژیکی که متهم به قاچاق الماس و به بردگی گرفتن افراد است، جنایات خود را مرتکب شده است. او در ماه سپتامبر و پیش از محاکمه، در زندان مرد. شمار تلفات جنگ داخلی در حدود ۱۲۰ هزار نفر برآورد می‌شود که این جنگ را به یکی از مرگبارترین درگیری‌های آفریقا در تاریخ معاصر تبدیل می‌کند. دولت اقدام به سرکوب قاچاق مرزی الماس کرده است تا سرمایه‌گذاران خارجی را متقاعد کند که الماس‌های خونین متعلق به گذشته هستند و دیگر نمی‌توان از آن‌ها درآمدزایی داشت.

الماس کولینان تراش نخورده

این الماس ۷۰۶ قیراطی جزو بزرگ‌ترین الماس‌های کشف‌شده است. بزرگ‌ترین الماسی که تاکنون کشف شده است، الماس کولینان نام دارد که در سال ۱۹۰۵ در آفریقای جنوبی کشف شد. بر اساس اطلاعات موزه‌‌ی الماس کیپ‌تاون، این الماس در حالت برش نخورده، ۳۱۰۶ قیراط (۶۲۱.۲ گرم) وزن داشت. الماس کولینان به چندین الماس کوچک‌تر تقسیم شد و دو مجموعه از آن در عصای سلطنتی و تاج در جواهرات تاج و تخت بریتانیا به کار رفت. پس از آن، بزرگ‌ترین الماسی که کشف شد، الماسی ۱۱۱۱ قیراطی (۲۲۲.۲ گرم) است که در معدنی در بوتسوانا در ۲۰۱۵ استخراج شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات