ویندوز ویستا فقط تا ۳۰ روز دیگر زنده است

پنج‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ویندوز ویستا تا ۳۰ روز دیگر برای همیشه از رده خارج خواهد شد و پس از آن، دیگر هیچ‌گونه به‌روزرسانی و پشتیبانی از جانب مایکروسافت نخواهد داشت.
تبلیغات

مایکروسافت قصد دارد ویندوز ویستا را برای همیشه به خاطرات بسپارد. اگر شما یکی از معدود افرادی هستید که همچنان از این نسخه ویندوز استفاده می‌کنید، بهتر است هر چه زودتر و طی چند هفته‌ی آینده به فکر یک سیستم‌عامل جدید برای خود باشید.

از تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۷ به بعد، کمپانی مایکروسافت رسما هیچ‌گونه پشتیبانی از ویندوز ویستا نخواهد داشت. این یعنی از تاریخ یادشده به بعد هیچ آپدیت امنیتی و آپدیت‌ رفع اشکال جدیدی برای این سیستم‌عامل منتشر نخواهد شد. علاوه بر این پس از ۱۱ آوریل، مایکروسافت هیچ‌گونه پشتیبانی رایگان و همچنین غیر رایگانی از ویندوز ویستا نخواهد داشت. لازم به ذکر است که پشتیبانی اصلی مایکروسافت از ویندوز ویستا در سال ۲۰۱۲ به اتمام رسید و همانند ویندوز اکس‌پی، این شرکت قصد دارد پس از یک دهه فعالیت، سرانجام پشتیبانی از نسخه‌ی ویستا را نیز به‌طور کامل به پایان برساند.

همان‌طور که مایکروسافت اشاره کرده است، درهرحال اجرای یک سیستم‌عامل قدیمی ریسک‌های خاص خود را به همراه دارد. لازم به ذکر است که اینترنت اکسپلورر ۹ هم از مدت‌ها قبل منقضی شده و هیچ‌ به‌روزرسانی امنیتی جدیدی برای آن منتشر نشده است؛ به همین دلیل مرور وب با استفاده از این مرورگر کاربران را در معرض خطرات زیادی قرار خواهد داد. حتی با نصب بودن Security Essentials که در واقع آنتی‌ویروس ویندوز ویستا است، فقط برای مدت محدودی امضاهای جدید دریافت خواهید کرد.

خبر خوب اینکه فقط تعداد کمی از کاربران مجبورند به سیستم‌عامل جدیدی کوچ کنند. بنا به اعلام شرکت NetMarketshare، سهم کنونی ویندوز ویستا در بازار دسکتاپ‌ تا دو سال پیش (مارس ۲۰۱۵) زیر ۲ درصد بوده است. بر اساس اعلام این شرکت، اکنون هم سهم ویندوز ویستا (۰.۷۸ درصد) تقریبا نصف سهم ۱.۶۵ درصدی ویندوز ۸ است. نکته‌ی جالب اینجا است که برخی از کاربران به نسخه‌ی ویندوز خود اهمیتی نمی‌دهند و به همین دلیل سهم کنونی ویندوز اکس‌پی حدود ۸ درصد است. این در حالی است که سیستم‌عامل ویندوز اکس‌پی در آوریل سال ۲۰۱۴ به‌طور کامل از رده خارج شده است.

ویندوز ویستا

ویستا هیچ‌گاه یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های مایکروسافت نبوده است و منتقدان پی‌سی‌ورلد هم به‌نوعی این موضوع را قبول دارند. نارضایتی افراد از بخش کنترل دسترسی کاربر و معرفی بخش جدید مدیریت حقوق دیجیتال، باعث شد بسیاری از کاربران ویندوز ویستا سیستم‌عامل خود را سریعا به ویندوز ۷ به‌روزرسانی کنند. مسلما ویندوز ۷ یکی از بهترین سیستم‌عامل‌های ارائه‌شده توسط مایکروسافت بود. لازم به ذکر است که پشتیبانی از ویندوز ۱۰ نیز در سال ۲۰۲۰ به‌طور کامل متوقف خواهد شد.

اساسا مایکروسافت امیدوار است که تمامی کاربران ویندوز ویستا به ویندوز ۱۰ مهاجرت کنند. ردموندی‌ها برای تشویق بیشتر افراد، هزینه‌ی مهاجرت از ویستا به ویندوز ۱۰ را فقط ۱۴.۹۵ دلار تعیین کرده‌اند. علاوه بر این، با این تغییر کاربران از یک سیستم‌عامل مدرن بهره خواهند برد.

چرا این موضوع اهمیت دارد؛ حتی اگر شما بخشی از مجموعه کاربران اندک ویندوز ویستا نباشید، اطلاع از تلاش‌های مایکروسافت برای ترغیب این کاربران به استفاده از فناوری‌های امروزی قابل توجه است. کمپانی‌های نرم‌افزاری دیگر نیز مسیر مایکروسافت را ادامه می‌دهند و به‌عنوان مثال، فایرفاکس به کاربران اکس‌پی و ویستا پشتیبانی نمی‌دهد. گوگل‌درایو نیز همین شیوه را در پیش گرفته است. باید توجه داشته باشید که اکنون ویندوز ویستا امنیت بسیار پایینی دارد و از همان زمان معرفی‌ چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفته است. در هر صورت اگر از معدود کاربرانی هستید که همچنان از ویندوز ویستا استفاده می‌کنند، بهتر است هر چه زودتر به فکر مهاجرت به یک سیستم‌عامل جدیدتر باشید.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات