چرا گوشی انعطاف پذیر سامسونگ هنوز به بازار نیامده است؟

شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ حدود چهار سال پیش از صفحه‌نمایش‌های منعطف از سری YOUM رونمایی کرد اما با گذشت مدت‌زمان طولانی، هنوز گوشی‌های انعطاف‌ پذیر این شرکت به بازار عرضه نشده‌اند.
تبلیغات

با هدف روشن شدن دلایل عرضه نشدن گوشی انعطاف‌ پذیر سامسونگ به بازار، یکی از نشریه‌های کره‌ای به نام Korea Herald بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده است که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

سامسونگ در نمایشگاه CES 2013 نسخه‌های اولیه یا همان پروتوتایپ‌های دستگاه‌های مجهز به صفحه‌نمایش انعطاف‌ پذیر را پیش روی بازدیدکنندگان قرار داد. دستگاه‌هایی که تا حد زیادی شبیه به طرحی بودند که امروزه در سری اج گوشی‌های هوشمند این شرکت کره‌ای شاهد هستیم. این در حالی است که اگر انعطاف‌پذیری کامل دستگاه‌های هوشمند را در نظر بگیریم، باید اعتراف کرد که سامسونگ تنها به رونمایی از صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌ پذیر بسنده کرده است و هنوز محصولی که تمامی مؤلفه‌های آن قابل انعطاف باشد، پیش روی ما قرار نداده است.

از آن زمان تاکنون، حجم زیادی از پتنت‌ها و طرح‌های ثبت‌شده و ثبت‌نشده را شاهد هستیم که ایده تولید گوشی‌های انعطاف‌ پذیر را در خود جا داده‌اند. علاوه بر این، اخبار منتشرشده از منابع غیررسمی هم حکایت از آن دارند که سامسونگ در حال آماده‌سازی انبوهی از پروتوتایپ‌های این‌چنینی برای بهره‌برداری در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی است. هدف سامسونگ، هم‌فکری با اپراتورها و شرکای تجاری است تا بازخورد آن‌ها را نسبت به اجرایی کردن طرح تولید گوشی‌های انعطاف‌پذیر بسنجد. آن‌طور که از شواهد امر پیدا است، گوشی‌های انعطاف‌ پذیر در قالب محصولی سطح بالا و لوکس به بازار عرضه خواهند شد.

تحلیلگران و محققانی که آگاهی کاملی نسبت به موانع و مشکلات سامسونگ در مسیر تولید گوشی‌های انعطاف‌ پذیر دارند، معتقدند بخش تحقیق و توسعه این شرکت هنوز نتوانسته است به راهکاری عملی برای تولید انبوه گوشی‌های انعطاف‌پذیر، آن‌هم با کیفیت دلخواه مسئولان سامسونگ برسد. از طرف دیگر، بروز بحران گلکسی نوت 7 هم باعث شده است سامسونگ با احتیاط بیشتر حرکت کند و خطرپذیری کمتری در خصوص عرضه محصولی کاملا نو به بازار داشته باشد.

foldable prototype

سامسونگ قصد دارد محصولی با ضخامت فوق‌العاده کم به مرحله تولید برساند تا حتی وقتی آن‌ را خم می‌کنید، هیچ قسمتی از گوشی ضخامتی بیشتر از ۱۰ میلی‌متر نداشته باشد. با فرض آنکه چین و تای ناشی از خم کردن گوشی، حداقل ۳ میلی‌متر به ضخامت گوشی اضافه کند، محصول تولیدی در حالت معمولی نباید ضخامتی بیشتر از ۴ میلی‌متر داشته باشد. همین امر چالش‌های جدیدی برای تولید مؤلفه‌های سخت‌افزاری انعطاف پذیر در داخلی گوشی، پیش روی سامسونگ قرار داده است. با در نظر گرفتن اینکه محصول نهایی باید به بازار گوشی‌های سطح بالا و لوکس عرضه شود، چالش‌های سامسونگ چندین برابر خواهد شد.

پس از این، مسئله دوام گوشی مطرح می‌شود. همان‌طور که می‌دانید هرچه مواد تشکیل‌دهنده مؤلفه‌های سخت‌افزاری، مقاومت بیشتری داشته باشند، خم کردن آن‌ها هم دشوارتر خواهد بود و بالعکس. به‌عنوان مثال، چسب‌هایی که توسط شرکت‌های سازنده برای اتصال صفحه‌نمایش به بدنه استفاده می‌شوند، باید از انعطاف‌پذیری و دوام بسیاری بالایی برخوردار باشند تا حتی با صدها و هزاران بار خم و راست شدن گوشی، خاصیت خود را از دست ندهند. از همین رو باید راهکارهای جدیدی در این بخش ایجاد شود.

ما به توانایی‌های تیم مهندسی سامسونگ شک نداریم؛ اما افراد آگاه از روند حاکم بر فرایند توسعه گوشی‌های انعطاف‌پذیر معتقدند نمایش تکنولوژی‌های این‌چنینی برای برگزاری یک رویداد، کار ساده‌ای است؛ اما بهره‌برداری از محصولی نهایی که مؤلفه‌های استاندارد بازار را در خود جا داده باشد، حکایت دیگری دارد.

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد انتظار برای مشاهده گوشی هوشمند انعطاف‌ پذیر سامسونگ در بازار، حداقل برای سال جاری میلادی امیدی واهی است. از همین رو باید امیدوار باشیم حداقل در سال جاری میلادی، پروتوتایپ کاربردی جدیدی از این شرکت کره‌ای شاهد باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات