سازگار نبودن پردازنده های رایزن AMD با ویندوز 10 مایکروسافت

پنج‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
باگ نرم افزاری موجود در ویندوز 10 مایکروسافت باعث شده است کاربران این سیستم‌عامل نتوانند از حد نهایی عملکرد پردازنده‌های رایزن AMD استفاده کنند.
تبلیغات

پس از چهار سال تلاش و صرف بیش از دو میلیون ساعت کار مهندسی در بخش تحقیق و توسعه، AMD بالاخره پردازنده‌های دسکتاپ رایزن 7 را به مرحله بهره‌برداری رساند. ای ام دی این پردازنده‌ها را به‌طور ویژه و با تمرکز بر نیاز گیمرهای کامپیوترهای شخصی، تولیدکنندگان محتوا و مشتاقان سخت‌افزار سطح بالا ساخته و پرداخته کرده است. این پردازنده‌ها از هشت هسته، ۱۶ ترد و البته پلتفرم دسکتاپ جدید AM4 به‌عنوان ویژگی‌های شاخص بهره‌مند شده‌اند. بد نیست بدانید پرچم‌دار این پردازنده‌ها یعنی Ryzen 7 1800X بهترین عملکرد را در میان پردازنده‌های دسکتاپی هشت هسته‌ای موجود در جهان به ثبت رسانده است و Ryzen 7 1700 لقب کم‌مصرف‌ترین پردازنده‌ دسکتاپ هشت هسته‌ای جهان را یدک می‌کشد.

علاوه بر این، AMD پیش‌نمایشی  از رایزن 7 مدل 1800 ایکس به تصویر کشیده است که در آن، این محصول از نظر عملکردی، پردازنده ۸ هسته‌ای ۱۶ تردی اینتل Core i7-6900K را در بررسی‌های مالتی ترد Cinebench R15 و همچنین در فرایند تبدیل محتویات ویدئویی بر پایه استفاده از نرم‌افزار هندبریک پشت سر می‌گذارد. نکته قابل توجه اینکه Ryzen 7 1800X تنها ۴۹۹ دلار قیمت دارد که این نصف قیمتی است که برای Core i7-6900K اینتل در نظر گرفته شده است.

با تمام این ویژگی‌های چشمگیر، متأسفانه به نظر می‌رسد کاربران جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت، حداقل در حال حاضر نمی‌توانند از حد نهایی عملکرد پردازنده‌های جدید AMD بهره‌مند شوند. به بیان دیگر، باگی که در Windows 10 Scheduler کشف شده است، عملکرد پردازنده‌های رایزن ای ام دی را تا حد زیادی محدود می‌کند. این مشکل از تمایزی که ویندوز میان قابلیت Threading در پردازنده‌های اینتل و نمونه‌های تولیدی AMD قائل می‌شود سرچشمه می‌گیرد.

در تعامل پردازنده‌های اینتل با ویندوز 10، هایپرتردینگ مدیریت اولویت‌ها را در تخصیص منابع به‌خوبی به دست می‌گیرد. این در حالی است که ویندوز 10 به تمام تردهای پردازنده‌های AMD نگاه مشابهی دارد. این امر باعث خواهد شد وظایفی که از اولویت اجرایی بالاتری برخوردارند، به روشی مشابه با وظایفی که اولویت چندانی ندارند انجام شود. عاملی که در نهایت باعث خواهد شد عملکرد کلی پردازنده به چالش کشیده شود.

علاوه بر این، مشکل دیگری هم در ویندوز 10 اسکجولر وجود دارد که شناسایی میزان کش در دسترس هر ترد را با مشکل مواجه می‌کند. بر این اساس، ویندوز 10 اسکجولر تصور می‌کند هر ترد پردازنده، ۱۳۶ مگابایت از رم را در اختیار دارد؛ در حالی که این رقم، ۲۰ مگابایت در قالب ترکیب کش L2 و L3 است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد این مشکل تنها کاربران ویندوز 10 مایکروسافت را تحت تأثیر قرار داده است. با وجود این، از آنجایی که اسکجولر در گذشته هم مشکلاتی این‌چنینی پیش روی کاربران قرار داده است، اطمینان داشته باشید که مشکل یادشده با عرضه به‌روزرسانی نرم‌افزاری توسط ردموندی‌ها مرتفع خواهد شد.

به‌عنوان راهکاری موقتی، کاربران می‌توانند گزینه SMT را در بایاس کامپیوتر خود غیرفعال کنند تا عملکرد پردازنده، حداقل در بخش گیمینگ بهبود پیدا کند. در نظر داشته باشید که اگر استفاده شما از کامپیوتر شخصی به قابلیت‌های مالتی ترد مربوط است بهتر است این گزینه را در حالت فعال باقی بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات