مروری بر استراتژی سونی موبایل

چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
سونی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی است. در این مطلب مروری بر استراتژی کنونی این کمپانی خواهیم داشت.
تبلیغات

در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۷، سونی همانند سایر شرکت‌ها محصولات جدیدش را معرفی کرد. علاوه بر گوشی‌هایی که سونی در این رویداد به نمایش گذاشت، شاهد رونمایی از اکسپریا پروژکتور سونی در MWC 2017 بودیم. این پروژکتور اولین بار در رویدادی در سال ۲۰۱۶ معرفی شده بود. سونی یک برند جهانی موبایل است که سابقه طولانی و طرفداران بسیاری دارد؛ اما تمام این ویژگی‌ها باعث نشده است تا این کمپانی از نظر تعداد فروش گوشی‌های هوشمند در جهان در رده‌هایی بالای جدول قرار گیرد. البته برخلاف تصور بسیاری از افراد، با وجود اینکه سونی‌موبایل نسبت به رقبای خود از جمله سامسونگ و اپل تعداد بسیار کمتری گوشی به بازار عرضه کرده، اما باز هم به اهداف خود دست یافته است. شاید فکر کنید به دلیل طراحی تقریبا تکراری سونی در گوشی‌های هوشمند این کمپانی، افراد کمتری برای خرید محصولات یادشده ترغیب خواهند شد. البته این تفکر تا حدودی درست است؛ اما سونی موبایل در چند سال اخیر استراتژی‌های جدیدی برای خود در نظر گرفته و به نظر می‌رسد به‌خوبی به اهداف مد نظرش رسیده است.

چرا دوربین‌های سونی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند

سونی برای معرفی دو گوشی هوشمند جدید اکسپریا ایکس‌زد اس و اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم تمرکز ویژه‌ای بر قابلیت‌های دوربین این دو محصول داشت. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، این دو گوشی مجهز به دوربین اصلی ۱۹ مگاپیکسلی Motion Eye هستند که امکان ثبت فیلم‌هایی با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه به کاربر می‌دهد. بدین ترتیب می‌توانید با گوشی هوشمند خود ویدیوهای با تصویر بسیار آهسته و بسیار نرم ثبت کنید.

علاوه بر این گوشی‌های جدید سونی از قابلیت پیش‌بینی عکس‌برداری بهره می‌برند. این قابلیت به‌صورت هوشمند پیش از اینکه کاربر بخواهد با دوربین گوشی عکس بگیرد، این عمل را شناسایی و چهار عکس از سوژه‌ی مورد نظر ثبت می‌کند تا بدین ترتیب کاربر هیچ صحنه‌ای را از دست ندهد و از بین ۴ عکس ذخیره‌شده، بهترین تصویر را انتخاب کند. علاوه بر اینَ، سونی همانند سایر شرکت‌ها، سعی کرده است در گوشی‌های هوشمند جدیدش از پیکسل‌های بزرگ‌تری استفاده کند تا عملکرد دوربین این محصولات در نور کم بهبود یابد.

سونی دوربین موبایل

دلیل بسیار خوبی برای اینکه چرا سونی در مورد هر یک از قابلیت‌های ارائه‌شده در دوربین گوشی‌های هوشمند جدیدش مانور زیادی می‌دهد، وجود دارد؛ چراکه این کمپانی از سنسور Exmos RS، جی لنز و تکنولوژی پردازش تصویری BIONZ استفاده کرده است. ترکیب این ویژگی‌ها و سخت‌افزارهای به کار گرفته‌شده در دوربین گوشی‌های هوشمند جدید سونی اکسپریا، باعث می‌شود عملکرد این گوشی‌ها در بخش دوربین بسیار خوب باشد. افزون بر این، سونی با فروش مجوز استفاده از تکنولوژی‌های دوربین خود به سایر کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند، درآمد قابل توجهی به دست می‌آورد.

ثبات در طراحی

طراحی یکی از بخش‌هایی است که باعث شده بسیاری از کاربران انتقادهایی به سونی وارد کنند؛ چراکه گوشی‌های هوشمند این کمپانی در چند سال اخیر از یک سبک طراحی مشابه بهره می‌برند. در واقع می‌توان گفت در زمان کنونی، سبک طراحی سونی به یک سبک مرجع تبدیل شده است و از این بابت می‌توان به سبک‌های طراحی مورد استفاده توسط کمپانی‌های طراحی چیپ‌ست اشاره کرد که برای چندین سال متمادی از طراحی‌های مشابه در تولید پردازنده‌ها بهره می‌برند.

همان‌طور که اشاره کردیم، سونی موبایل با فروش مجوز تکنولوژی‌های دوربین خود به دیگر شرکت‌ها، درآمد بسیار خوبی به دست می‌آورد. در واقع سونی برای دست‌یابی به موفقیت نیازی به فروش چند میلیون دستگاه گوشی هوشمند ندارد و استراتژی کنونی این کمپانی می‌تواند موفقیت امن این شرکت را در حوزه‌ی لوازم الکترونیکی در آینده تضمین کند. یکی دیگر از اقدامات قابل توجهی سونی، فروش بخش تولید پی‌سی این کمپانی در سال ۲۰۱۴ بود که با هدف تمرکز بیشتر بر بخش گوشی‌های هوشمند انجام شد.

گزارش مالی سالانه‌ی اخیر سونی که در ماه آوریل منتشر شده است، نشان از افزایش ۶۶۰ درصدی سود این شرکت (قبل از کم کردن مالیات) دارد. این میزان افزایش سود‌دهی در حالی برای سونی رخ داده که این شرکت فعالیت مشخصی در حوزه‌ی موبایل نداشته است؛ اما با در پیش گرفتن یک استراتژی بسیار خوب، اکنون موفق شده در وضعیت خوبی قرار بگیرد. به این ترتیب می‌توان گفت شاید دلیل اینکه طراحی سخت‌افزاری گوشی‌های سونی در چند سال اخیر هیچ تغییری ندارد، بخشی از استراتژی‌های این شرکت باشد.

بن‌ وود یکی از تحلیل‌گران CCS در گفتگو با وب‌سایت اندروید‌پیت می‌گوید:

با وجود اینکه سونی موبایل در بازار گوشی‌های هوشمند امروزی با چالش‌های زیادی برای رقابت مواجه شده است؛ به نظر می‌رسد این کمپانی از شرایط به وجود آمده به‌عنوان وسیله‌ای برای معرفی تکنولوژی‌های دوربین خود بهره گرفته است... گوشی‌ هوشمند اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم، دستگاه بسیار قابل توجهی است، اما مسلما تقاضا برای این محصول نسبت به آیفون یا گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ قابل مقایسه نیست. در هر صورت این دستگاه شاهکاری از هنر سونی است؛ چراکه اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم دوربین بسیار پیشرفته‌ای در خود جای داده است که همین امر می‌تواند به افزایش سهم این کمپانی در بازار دوربین‌ها کمک زیادی کند.

فراتر از گوشی‌

سونی در کنار فعالیت در حوزه‌ی موبایل‌، برخی دیگر از حوزه‌ها را نیز بررسی می‌کند. سال گذشته این شرکت از پروژکتور جدیدی رونمایی کرد که برای مصارف خانگی یا اداری در نظر گرفته شده و قادر است هر سطح صافی را به یک صفحه‌نمایش لمسی تبدیل کند. این محصول مطمئنا یکی از جذاب‌ترین محصولات فناوری در چند سال اخیر است؛ اما فکر می‌کنید سونی انتظار فروش چه تعداد از محصولی با قیمتی در حدود ۱۵۰۰ یورو داشته باشد؟ مسلما با چنین قیمت بالایی، این پروژکتور بسیار جذاب نمی‌تواند خود را به یکی از ابزارهای همه‌گیر تبدیل کند.

همین شرایط برای اکسپریا ایجنت هم صدق می‌کند. این محصول یک دستگاه خانگی است که شباهت‌هایی با بلندگوی هوشمند گوگل‌هوم یا آمازون اکو و همچنین اکسپریا پروژکتور تاچ دارد. در واقع سونی با معرفی این محصولات می‌خواهد نشان دهد که تا چه حد در تولید لوازم تکنولوژیک مصرفی توانایی دارد.

اکسپریا تاچ

اکسپریا پروژکتور تاچ

معرفی این محصولات باعث می‌شود سونی در بخش‌های مختلف با کمپانی‌های دیگر وارد همکاری شود. به‌عنوان مثال، گوشی‌ هوشمند جدید ایکس‌زد پریمیوم از نمایشگری با وضوح 4K بهره می‌برد؛ اما در حال حاضر محتوای زیادی که با این رزولوشن همخوانی داشته باشد، در دسترس نیست و به همین دلیل سونی با کمپانی آمازون وارد همکاری شده است تا کاربران بتوانند از طریق موبایل خود به محتوای بیشتری با کیفیت 4K دسترسی داشته باشند.

سونی اپل نیست

بدون شک فروش مجوز تکنولوژی‌ها و اختراعات به کمپانی‌های دیگر و همکاری با شرکت‌های دیگر در بخش‌های مختلف، باعث خواهد شد در آینده این شرکت کنترل کمتری در جهت حرکت خود داشته باشد. اپل یکی از موفق‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده‌ی لوازم تکنولوژیک در جهان است که کنترل کاملی بر فرآیند بازاریابی و فروش محصولاتش دارد. سونی در بسیاری از نواحی جهان  و در بازارهای مشابه بازارهای اپل حضور دارد؛ اما این شرکت به‌اندازه‌ی کوپرتینویی‌ها به موفقیت دست نیافته است.

البته نمی‌توان گفت  سونی نمی‌تواند روزی به موفقیتی در سطح اپل برسد؛ اما به‌احتمال زیاد این اتفاق در آینده‌ای نزدیک رخ نخواهد داد. سونی هم‌اکنون فعالیت‌هایی در زمینه‌ی خانه‌ها و ادارات متصل به شبکه انجام می‌دهد؛ اما یک حقیقت همیشه در این مورد وجود داشته است که بر اساس آن، سونی تنها شرکتی است که می‌تواند موفقیت‌های اپل را تکرار کند، اما هیچ‌وقت قادر به مدیریت آن نیست.

سونی اخیرا از نظر کسب درآمد در مسیر درستی قرار گرفته است و همان‌طور که اشاره شد، محصولات بسیار خوبی در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۷ بارسلون معرفی کرده که احتمالا نتایج خوبی برای این کمپانی در پیش خواهد داشت. اما در هر حال باز هم نمی‌توان گفت سونی چه تعداد گوشی‌ هوشمند در سراسر جهان به فروش خواهد رساند.

به نظر شما استراتژی سونی یک استراتژی مناسب است؟ آیا وقت آن نرسیده که این شرکت در طراحی محصولات خود تجدید نظر کند؟ لطفا دیدگاه خود را در این زمینه با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات