۵ عادتی که می‌توانند موقعیت شغلی شما را نابود کنند

شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گاهی اوقات برخی رفتارهای ناخواسته می‌توانند بهای زیادی برای ما داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق باید ابتدا آن‌ها را شناخت و سپس برای تغییر دادنشان اقدام کرد.
تبلیغات

معمولا تشخیص عادات بد در دیگران آسان‌تر از تشخیص آن در رفتار خودمان است. به‌عنوان مثال ممکن است اکثر ما از تأخیر و نامنظم بودن همکارمان در تحویل دادن پروژه و نادیده گرفته شدن ایده‌ها توسط رئیسمان ناراحت شویم؛ اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید خود شما نیز یک سری عادات بد داشته باشید که متوجه آن‌ها نباشید؟ همه ما گمان می‌کنیم که بهتر از بقیه هستیم و این دیگران هستند که عادات و رفتارشان ایراد دارد؛ در صورتی که این طرز تفکر کاملا اشتباه است. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت، ۵ مورد از بدترین عادات و نحوه برطرف کردن آن‌ها آورده شده است.

۱- نامنظم و غیرقابل اعتماد بودن

افرادی که این ویژگی را دارند، زمان لازم را به برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی امور، هماهنگی و برقراری ارتباط با دیگران اختصاص نمی‌دهند، این افراد نمی‌توانند تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دهند و غیرقابل اعتماد هستند.

۲- تأخیر داشتن در انجام وظایف

این‌گونه افراد بیشتر به فکر میان‌بر زدن هستند و تمایلی ندارند که با کمی اضافه‌کاری وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهند. آن‌ها مدام کارهای خود را به زمان دیگری موکول می‌کنند و نمی‌توانند وظایف خود را در مهلت تعیین‌شده به پایان برسانند.

۳- مقصر دانستن دیگران

اشخاصی که مدام می‌گویند: «این کار وظیفه من نیست»، مسئولیت‌پذیر نیستند و در دفاع از خودشان سعی دارند عنوان شغلی خود را برای دیگران شرح دهند. همچنین آن‌ها نمی‌خواهند با کمی از خود گذشتگی به اهداف بزرگ‌تر برسند.

۴- تمایل نداشتن به تغییر

این افراد مدام اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنند و انتظار دارند دیگران آن‌ها را همان‌طور که هستند بپذیرند. آن‌ها به گذشته متصل هستند و در مورد آینده شکایت می‌کنند و می‌خواهند دیگران آن‌ها را به سمت تغییر کردن بکشانند.

افزایش مهارت خلاقیت در کسب و کار

۵- داشتن نگرش منفی

معمولا اشخاصی که دارای این ویژگی هستند نسبت به همه چیز بدبین‌اند و نگرش منفی دارند.  جنبه‌های منفی هر چیزی را زودتر از مزایای آن می‌بینند.

عادت‌های گفته‌شده، موارد عمومی هستند و هر کارمندی حداقل یکی از آن‌هارا دارد. اشخاصی که این عادات را دارند، معمولا قادر به تغییر آن‌ها نیستند و متأسفانه می‌توانند مانع پیشرفت شغلی شوند؛ زیرا اجازه نمی‌دهند که شما بخشی از یک تیم باشید و بتوانید وظایف خود را به‌درستی انجام دهید.

تغییر کردن کار سختی است؛ به دلیل اینکه اغلب اوقات منکر آن می‌شویم. ما معمولا راهی پیدا می‌کنیم تا رئیسمان را مقصر بدانیم و به صحبت‌های او در مورد خودمان گوش نمی‌دهیم و فکر نمی‌کنیم. درواقع طبق مطالعات انجام‌شده، ۸۷ درصد کارمندان رئیسشان را علت پیشرفت نکردن و ترفیع نگرفتن می‌دانند. همچنین یکی دیگر از دلایلی که تغییر کردن را دشوار کرده، این است که نمی‌دانیم چگونه باید این کار را انجام دهیم. درصد قابل توجهی از کارمندان فقط می‌دانند که رئیسشان از عملکردشان ناراضی است اما از دلیل نارضایتی آن‌ها اطلاعی ندارند و نمی‌دانند چه کاری برای رفع مشکل خود باید انجام دهند.

چگونه تغییر کنیم

اگر نگران این هستید که عادات بد، موقعیت شغلی شما را تحت تأثیر قرار دهند، زمان آن رسیده است که با خودتان صادق باشید و اشتباه خود را بپذیرید؛ زیرا اولین قدم برای تغییر کردن، این است که مشکل خود را قبول کرده باشید. اما اگر نمی‌دانید چه چیزی شما را عقب می‌کشد، باید نظر دیگران را در این رابطه جویا شوید و از دیگران بخواهید که نظرشان را صادقانه در مورد شما بیان کنند. شنیدن بازخوردها و نظرات منفی مانند طلا باارزش و نایاب است؛ بنابراین با همکارتان محترمانه برخورد کنید و از شنیدن حرف آن‌ها ناراحت نشوید. زمانی که متوجه شدید مشکل از کجا است، باید از خودتان بپرسید که آیا می‌خواهید تغییر کنید یا خیر؟ اگر فکر می‌کنید قادر به تغییر دادن عادات خود نیستید، می‌توانید در عوض شغل یا کارفرمای خود را عوض کنید.

برای تغییر کردن مصمم باشید

اگر نسبت به تغییر کردن مشتاق هستید، مانند یک دانشمند خودتان را مورد مطالعه قرار دهید و رفتار خود را به‌طور دقیق بررسی کنید. به‌عنوان مثال اگر گاهی اوقات نامنظم یا غیرقابل اعتماد می‌شوید، لازم است ببینید که در چه زمان، مکان و تحت چه شرایطی این رفتار از شما سرمی‌زند؛ شاید مشکل از «نه» نگفتن باشد و اینکه همیشه بیشتر از حد توانتان مسئولیت قبول می‌کنید.

اغلب ما در مسیر زندگی پیشرفت می‌کنیم و عاداتمان نیز با عوض شدن شرایط شغلی، تغییر می‌کنند یا از بین می‌روند؛ بنابراین برای داشتن این عادت‌ها بیش از حد به خودتان سخت نگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات