حمله سایبری مشکوک با هدف برقراری تماس ناخواسته با شماره‌های اورژانس

یک‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پاییز سال گذشته، تعداد زیادی از کاربران آیفون در آمریکا، به صورت ناخواسته با شماره‌ی اورژانس ۹۱۱ تماس گرفته‌اند که می‌تواند یک حمله‌ی سایبری باشد.
تبلیغات

تماس‌های مکرر و بی‌هدف با شماره‌های اورژانس، خود می‌تواند باعث ایجاد یک موقعیت اورژانسی شود. در ماه اکتبر سال گذشته، یک بدافزار iOS باعث شده بود تا تماس‌های مکرری بدون اجازه‌ی کاربر با شماره‌ی اورژانس ۹۱۱ برقرار شود.

وال استریت ژورنال در گزارشی عنوان کرده که این تماس‌ها به مدت ۱۲ ساعت در روزهای ۲۵ و ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۶ برقرار شده‌اند. این تماس‌ها در ایالت‌های کالیفرنیا، فلوریدا و تگزاس بوده‌اند و طبق گزارش اخیر، می‌توان آنها را بزرگترین حمله‌ی سایبری به سیستم اورژانس ایالات متحده‌ی آمریکا نامید.

سامانه‌ی ۹۱۱ حدود ۵۰ سال است که به فعالیت مشغول بوده و از سال ۱۹۶۸ به عنوان شماره‌ی رسمی اورژانس در آمریکا شناخته می‌شود. با گسترش فناوری‌های نوین، نگرانی‌ها از امنیت این سیستم نیز در حال افزایش است و حملات انجام شده در ماه اکتبر نیز این نگرانی‌ها را افزایش داده‌اند. دیوید سیمپسون که به مدت سه سال در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، وظیفه‌ی مدیریت سیستم اورژانس را بر عهده داشته در این باره می‌گوید: "نمی‌خواهم بدبین باشم اما این حملات نوعی بحران در حال رشد هستند."

گزارش‌ها حاکی از آن است که در تاریخ‌های گفته شده، بیش از هزاران تماس با مرکز ۹۱۱ گرفته شده و منبع همه‌ی آنها به یک لینک توییتری باز می‌گردد. احتمال می‌رود که نفوذ و خرابکاری در سیستم‌عامل iOS از طریق همین لینک انجام شده باشد. لینک توییتری حدود ۱۱۷۵۰۲ بار کلیک شده و در هر بار کلیک، یک تماس با مرکز اورژانس ۹۱۱ برقرار شده است. نکته‌ی نگران کننده این است که هر بار کاربر قصد داشته تماس‌ را قطع کند، بدافزار تماس دیگری با ۹۱۱ برقرار می‌کرده و تنها روش توقف آن، خاموش کردن گوشی بوده است.

وال استریت ژورنال در ادامه‌ی گزارش خود آورده است:

از آنجایی که این حملات در سرتاسر کشور گسترده بودند، کارشناسان نمی‌توانستند آنها را به خوبی پیگیری کنند. کاربران توییتر این لینک را با فالورهای خود به اشتراک می‌گذاشتند و روند اشتراک به همین ترتیب پیش می‌رفته است. بدین ترتیب این بدافزار به یک ویروس فراری تبدیل شده بوده است.

نگرانی کنونی این است که حمله‌ای مشابه با اهداف بزرگتر به سازمان‌های دیگر انجام شود. در حال حاضر ۶۵۰۰ مرکز پاسخگویی ۹۱۱ در سرتاسر ایالات متحده‌ی آمریکا مشغول به فعالیت هستند که تنها تعداد کمی از آنها و در حدود ۴۲۰ مرکز، مجهز به سیستم‌های دفاع سایبری هستند. خوشبختانه، اپل در حال تلاش برای رفع این مشکل است. آنها در بیانیه‌های خود عنوان کرده‌اند: "تماس سریع با مرکز اورژانس ۹۱۱ بسیار مهم است و به نوعی یک مسئله‌ی امنیت عمومی محسوب می‌شود. در حادثه‌ی اخیر، افرادی که اهمیتی به امنیت عمومی نمی‌دهند، از قابلیت تماس سوء‌استفاده کرده‌اند. برای جلوگیری از حملات دیگر، ما در حال پیاده‌سازی محافظ‌های امنیتی هستیم و با توسعه‌دهندگان دیگر اپلیکیشن‌ها نیز برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی مذاکره کرده‌ایم."

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات