تکرولز رن؛ نخستین خودروی سوپر اسپرت چینی در نمایشگاه ژنو رونمایی شد

شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
کمپانی تکرولز در نمایشگاه خودروی ژنو امسال از یک خودروی سوپراسپرت دیزلی با نام «رِن» رونمایی کرد.
تبلیغات

این گزارش در مورد خودروی سوپراسپرت الکتریکی با توان ۱۲۸۷ اسب بخار به نام تکرولز رن (Techrunes Ren) است که در نمایشگاه خودروی ژنو سال ۲۰۱۷ به نمایش گذاشته شد. روی این خودرو از سیستمی ابداعی (با ثبت پتنت برای کمپانی سازنده) با سوخت دیزل به منظور شارژ مجدد توربین موسوم به (TREV) استفاده شده است. فناوری TREV به کار رفته روی این خودرو، باعث می‌شود تا بتواند در طی زمان ۲.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین بیشینه سرعت گزارش شده برای این خودرو در حالت بیشینه نیز ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است. میزان مصرف سوخت رن به ازای هر صد کیلومتر برابر ۷.۴ لیتر است و به ازای هر کیلومتر مسافتی که می‌پیماید، مقدار ۱۰۶ گرم گاز دی‌اکسید کربن وارد هوا می‌کند.

تکرولز رن

 ساختار فیبر کربنی خودرو باعث شده است تا وزن آن از ۱۷۰۰ کیلوگرم تجاوز نکند. با این مشخصات، نسبت توان به وزن برای خودروی فوق برابر با ۷۵۷ اسب بخار‌ به ازای هر تن است. شاید لازم باشد اشاره کنیم که رقم فوق از نسبت اعلام شده برای خودرویی مثل بوگاتی شیرون، به میزان ۲۶ اسب بخار به ازای هر یک تن وزن خودرو، بیشتر است.

این اعداد و ارقام مربوط به قوی‌ترین نوع رن است که با یک سیستم پیشرانه‌ی شش موتوری (دو موتور برای تامین انرژی در محور جلو و چهار موتور نیز برای تامین انرژی در محور عقب) ارائه می‌شود و روی هم رفته می‌تواند گشتاوری به میزان ۲۳۳۸ نیوتون‌متر را فراهم کند. از سویی باید توجه داشت که حالت‌های پیشرانه‌ای از نوع دوموتوره و چهارموتوره نیز برای رن در دسترس هستند و این دو حالت نیز هر کدام به ترتیب گشتاورهایی به مقدار ۷۸۰ و ۱۵۶۰ نیوتون‌متر و توان‌های بیشینه‌ به مقادیر ۴۲۹ و ۸۵۸ اسب بخار را تولید می‌کنند.

تکرولز رن

همچنین سه نوع مختلف از باتری یون لیتیومی نیز روی این خودرو ارائه می‌شود که ظرفیت‌های آن‌ها به ترتیب برابر با ۱۴، ۲۵ و ۳۲ کیلووات‌ ساعت هستند. موتورهای انگلیسی با سیستم خنک‌شوندگی مبتنی بر آب که روی این خودرو استفاده شده‌اند، می‌توانند با استفاده از یک شارژر جریان مستقیم در طی ۱۵ دقیقه به مقدار ۸۰ درصد ظرفیت خود شارژ شوند. بر پایه‌ی اعلام تکرولز، عمر مفید هر کدام از این باتری‌ها به مقدار ۱۰۰ هزار چرخه‌ی شارژی خواهد بود.

دو نوع سیستم TREV در رن در دسترس هستند که توان مربوط به آن‌ها برابر با ۴۰ و ۱۰۷ اسب بخار است. در صرفه‌جویانه‌ترین حالت از این سیستم، فناوری TREV خودرو را قادر می‌کند تا مسافتی بالغ بر ۱۱۶۹ کیلومتر را با ۸۰ لیتر سوخت دیزل طی کند. از طرفی این خودرو می‌تواند مسافتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر را در حالت تمام‌الکتریکی پوشش دهد. با اینکه سوخت دیزل را باید به عنوان کارامدترین سوخت برای رن به شمار آوریم؛ اما توربین آن می‌تواند با سوخت‌های بنزینی نیز کار کند.

تکرولز رن

طراحی بیرونی رن توسط جیورجتو جیجیارو (Giorgetto Giugiaro) بنیانگذار ایتال‌دیزاین و پسرش فابریزو انجام شده است و در ساخت آن از علم هوافضا الهام گرفته شده است و از اسپویلرهای عقبی بهره می‌برد که تعادل خودرو را در سرعت‌های بالاتر و به طور مستقل از ساختار خود خودرو تقویت می‌کنند. طراحی کروک رن نیز به گونه‌ای است که خودرو را از احتیاج به تعبیه‌ی درهای متداول روی آن بی‌نیاز می‌کند و به این ترتیب استحکام ساختار کلی خودرو را افزایش می‌دهد.

خودروهای رن می‌توانند در حالت‌های تک‌سرنشین، دوسرنشین یا همچنین حالت سه‌سرنشین ساخته شوند. در حالت تک‌سرنشین، شاهد سبک‌ترین ورژن از رن خواهیم بود و همچنین فضای بار اضافی هم نسبت به دو حالت دیگر بیشتر است. از طرفی در حالت سه‌سرنشین نیز همانند خودروی مک‌لارنF1، دو سرنشین دیگر هر کدام در یک سمت راننده جای خواهند گرفت.

بخش کروک رن از یک محفظه‌ی فولادی ویژه بهره می‌برد. طراحی آن برای هر یک از حالت‌های یاد شده متفاوت است و برای اتومبیل‌های تک‌سرنشین از باریک‌ترین و کارآمدترین پوشش از نقطه‌نظر آیرودینامیکی‌ استفاده شده است.

تکرولز رن

 خودرو روی چهار چرخ ۲۲ اینچی با لاستیک‌هایی به پهنای ۲۶۵ میلی‌متر قرار گرفته است. سرهم‌بندی مستقل موتور، آن را در تقسیم گشتاور نیز توانمند می‌کند. قرارگیری موتورها در حالت دوموتوره به گونه‌ای است که توان تنها به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. در حالت چهارموتوره، هر موتور برای یک چرخ تعبیه شده و در حالت شش‌موتوره نیز علاوه بر اختصاص هر موتور به یک چرخ، دو موتور افزوده نیز به چرخ‌های عقب اختصاص می‌یابند تا به این ترتیب شاهد یک خودروی تمام‌چرخ محرک با اختصاص بخش بیشتری از نیرو به بخش عقب خودرو باشیم.

تکرولز رن

سیستم ترمز با دیسک‌های سرامیکی کربنی و کالیپرهای شش پیستونه‌ی AP مسابقه‌ای کار می‌کند. در داخل کابین خودرو، یک پانل ابزار در بخش فوقانی تعبیه شده که دارای سه صفحه نمایش است. این نمایشگرها تصاویر دریافتی از دوربین‌های واقع در عقب خودرو را نمایش می‌دهند. صفحه‌نمایش مرکزی و دو صفحه‌نمایش در پشت غربیلک فرمان خودرو نیز اطلاعات سفر را نشان می‌دهند.

به منظور افزایش ارتباط بین مسافران روی صندلی‌های خودرو نیز در اسپیکرها و میکروفن‌هایی استفاده شده است. راننده می‌تواند با افراد خارج از خودرو نیز از طریق یک سیستم ارتباطی و با استفاده از اسپیکرها و میکروفن‌هایی که دور از دید کاربر و در زیر بر آمدگی‌های کناری داخل کابین جایگذاری شده‌اند، ارتباط برقرار کند.

تکرولز رن

تکرولز، خودروی رن را به عنوان یک محصول متمایز و منتخب در نمایشگاه ژنو به نمایش در آورده است؛ این در حالی است که از بخش‌های مختلف سیستم انتقال توان به کار رفته روی این خودرو که قابلیت کاربرد در مقیاس‌های بزرگ‌تر و محصولات دیگر دارند، پیش از این در هیچ مدلی استفاده نشده است. کمپانی سازنده اعلام کرده است که منظور از محصولات دیگر در اینجا می‌تواند شامل خودروهای متنوعی از قبیل خودروهای شاسی‌بلند تا خودروهای خانوادگی بزرگ یا خودروهای شهری کوچک باشد.

تکرولز رن

رن به عنوان اولین خودروی سوپراسپرت تولید شده توسط یک شرکت چینی به شمار می‌رود. البته باید اشاره کنیم که روند طراحی و ساخت آن در ایتالیا بوده است. در حال حاضر فروش رن آغاز شده است و اولین اتومبیل‌ها در آغاز سال آینده به دست خریداران خواهند رسید.

در وهله‌ی نخست، ۹۶ دستگاه از این خودرو با تولید به صورت محدود ساخته می‌شود. انتظار می‌رود که حدود ۱۰ اتومبیل در هر سال تولید شود. قیمت‌گذاری دقیق برای این خودرو مشخص نشده است؛ با این حال انتظار می‌رود که محدوده‌ی قیمت آن باید چیزی در حدود ۲.۲ میلیون پوند باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات