رونمایی Roborace از خودروی مسابقه ای بدون راننده روبوکار

پنج‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نمونه اولیه روبوکار، خودروی مسابقه‌ای بدون راننده در کنگره جهانی موبایل 2017 پیش روی بازدیدکنندگان قرار گرفت.
تبلیغات

خودروهای مسابقه‌ای بدون راننده یا مجهز به قابلیت‌های خودران ممکن است هنوز در میان طرفداران مسابقه‌های اتومبیلرانی جایگاهی پیدا نکرده باشند؛ اما مطمئنا در پیشرفت تکنولوژی‌های موجود در این سطح از بازار، نقش مؤثری ایفا خواهند کرد.

در این راستا، شرکتی به نام روبوریس (Roborace) از اولین خودروی مسابقه‌ای خود که به‌طور ویژه برای حضور در رقابت‌های خودروهای بدون راننده مراحل توسعه را پشت سر می‌گذارد، در MWC 2017 رونمایی کرد. این خودرو قرار است در رقابت‌های افتتاحیه که در دسته مسابقات فرمول E برگزار می‌شود، شرکت داده شود.

روبوکار روبوریس

روبوکار (Robocar) خودروی مسابقه‌ای بدون راننده‌ای که از طرح مفهومی آن چیزی حدود یک سال پیش رونمایی شده بود، حالا در مرحله توسعه و تکمیل نسخه اولیه قرار گرفته است. پیش از این، رقابتی نمایشی بین دو نمونه اولیه خودروهای روبوکار در بوینوس آیرس برگزار شد؛ اما در نهایت امر، یکی از خودروها دچار سانحه شد. لازم به ذکر است که در مقطعی از مسابقه یادشده، سرعت خودروها به ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت هم رسید. روبوکار حدود هزار کیلوگرم وزن دارد که بخش اعظمی از این وزن را باتری لیتیوم یونی این خودرو با ظرفیت ۵۴۰ کیلو وات ساعت تشکیل می‌دهد. منبع تأمین توان این خودرو، چهار موتور الکتریکی هستند که هریک توان ۴۰۰ اسب بخار به چرخ‌های خودرو انتقال می‌دهند. علاوه بر این، از ده‌ها سنسور که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات را برعهده دارند، استفاده شده است تا فرایند پردازش داده‌ها با استفاده از تکنولوژی Drive PX 2 شرکت انویدیا انجام شود. در نهایت، داده‌ها با آنچه در قالب استفاده از هوش مصنوعی به دست می‌آید، ترکیب می‌شود تا دست آخر، کنترل خودرو ممکن باشد.

در مسابقات خودروهای بدون راننده، تمامی خودروها از سخت‌افزار مشابه و سنسورهای یکسانی بهره‌مند خواهند شد. در این رقابت‌ها، برتری یک تیم بر تیم دیگر به استفاده بهینه از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی به منظور کنترل خودرو بستگی خواهد داشت. به بیان دیگر، نبرد الگوریتم‌های اجراشده توسط تیم‌های مهندسی، پیروز میدان را مشخص خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات