کارت گرافیکی جدید AMD مبتنی بر معماری وگا، Radeon RX Vega نامیده خواهد شد

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD در جریان کنفرانس Capsaicin & Cream خود خبر از کارت گرافیکی جدید مبتنی بر معماری وگا (Vega) با نام Radeon RX Vega داد.
تبلیغات

راجا کودوری، رئیس Radeon Technologies Group، در جریان کنفرانس خبری Capsaicin & Cream شرکت AMD اعلام کرد کارت گرافیکی جدید این شرکت که مبتنی بر معماری Vega است، Radeon RX Vega نامیده خواهد شد. او گفت معماری Vega به قدری محبوب شده است که تصمیم گرفته شد از این نام در برند رسمی استفاده شود.

در این کنفرانس خبری اطلاعات جدیدی در مورد سخت‌افزار این کارت گرافیکی منتشر نشد؛ اما چند بازی واقعیت مجازی به نمایش درآمد و همکاری بین AMD و Bethesda اعلام شد. شرکت استریم بازی LiquidSky نیز اعلام کرد که در مراکز داده خود از کارت‌های گرافیکی مبتنی بر Vega استفاده خواهد کرد.

رافائل کولانتینو از Arkane Studios اعلام کرد که این شرکت با AMD همکاری کرده است تا کل کتابخانه Bethesda را برای پردازنده ۸ هسته‌ای رایزن و کارت‌های گرافیکی مبتنی بر Vega بهینه کند. همچنین AMD با تیم Prey همکاری می‌کند تا رندر این بازی را برای GPU‌-های مبتنی بر Vega آماده کند. این بدان معنا است که این بازی در ۵ می برای سخت‌افزار جدید AMD آماده خواهد شد.

در حالت کلی این کنفرانس خبری از سه ویژگی GPU‌-های مبتنی بر معماری Vega خبر داد: Rapid Packed Math، Radeon Virtualized Encode و High Bandwidth Cache Controller ا(HBCC). بر اساس گفته‌های کودوری، قسمت اعظمی از کارت گرافیکی را حافظه تشکیل می‌دهد که در بسیاری اوقات کاملا استفاده نمی‌شود. HBCC باعث می‌شود که بتوان از تمام حافظه کارت گرافیکی استفاده کرد و بدین ترتیب عملکرد بهتری از کارت‌های گرافیکی که از این تکنولوژی استفاده نمی‌کنند، شاهد خواهیم بود.

در یک نمونه با فناوری HBCC در بازی Deus Ex: Mankind Divided، عملکرد کمینه فریم‌ریت دو برابر و متوسط فریم‌ریت ۱.۵ برابر افزایش پیدا کرد. در نهایت از آنجایی که HBCC باعث می‌شود که بتوان به تمام حافظه فیزیکی دسترسی داشت، این امکان وجود خواهد داشت که میزان حافظه فیزیکی را کاهش داد. بنابراین اگر تنها نصف حافظه یک کارت گرافیکی با ۸ گیگابایت حافظه GDDR5 استفاده می‌شد، اکنون می‌توان این کارت گرافیکی را تنها با ۴ گیگابایت حافظه و فناوری HBCC به فروش رساند.

فناوری Rapid Packed Math باعث می‌شود که میزان محاسبات در کارت‌های گرافیکی مبتنی بر معماری Vega افزایش یابد. به عنوان مثال، یک کارت گرافیکی رادئون بدون استفاده از این فناوری می‌تواند ۵۵۰ هزار تار مو را در یک ثانیه رندر کند. اگر Rapid Packed Math استفاده شود، همان کارت گرافیکی می‌تواند ۱.۲ میلیون تار مو را در یک ثانیه رندر کند.

همکاری LiquidSky و AMD در زمینه فناوری Radeon Virtualized Encode خواهد بود. فناوری Radeon Virtualized Encode به LiquidSky اجازه می‌دهد که بازی‌های کامپیوتری را با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ روی هر  نوع پی‌سی استریم کند.

این کنفرانس خبری همچنان نشان داد که AMD استفاده از فناوری فوروارد رندرینگ را در دستور کار خود قرار داده است. این تکنیک باعث می‌شود که گرافیک در واقعیت مجازی بدون از دست رفتن فریم ریت بهبود یابد. فوروارد رندرینگ تکنیک جدیدی نیست و باعث می‌شود که چیپ گرافیکی یک فریم را پیش از آنکه کاربر آن را ببیند، رندر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات