کمال در ساخت؛ بوگاتی پرده‌ های سالن تولید شیرون را کنار زد

پنج‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
بوگاتی پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام درهای سالن تولید مدل شیرون را به روی بازدیدکنندگان باز کرد. در سالن تولید این خودرو همه‌ی قطعات با دست مونتاژ می‌شوند.
تبلیغات

ساخت و آزمایش هر خودرو کاری سخت و طاقت‌فرسا است؛ اما برخی از خودروها نیازمند زمان و توجه بیشتری نسبت به سایرین هستند. یکی از این خودروها، ابر خودروی جدید بوگاتی است. تولید بوگاتی شیرون به‌طور رسمی در شهر مولشیم فرانسه آغاز شده و این مجموعه نیز درهای سالن تولید خود را به روی بازدیدکنندگان گشوده است. در این سالن، ۱۸۰۰ قطعه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و خودروی بسیار گران‌قیمت شیرون را شکل می‌دهند.

بوگاتی شیرون

پس از تصمیم‌گیری‌های نهایی از سوی مشتریان در مورد ریزترین جزئیات خودرو، مرحله‌ی تولید آغاز می‌شود. مشتریان با یک مشاور از شرکت بوگاتی قرار می‌گذارند و در مورد تمامی آپشن‌های مدنظر صحبت می‌کنند. این آپشن‌ها از انتخاب رنگ گرفته تا ۸ مدل متفاوت از فیبر کربن در داخل و خارج خودرو را شامل می‌شوند.

اگر افراد نتوانند از میان ۳۱ نوع چرم و ۸ رنگ جیر برای تزئینات داخلی یکی را انتخاب کنند، بازهم تیمی از شرکت Le Maison Pur Sang به آن‌ها در انتخاب رنگ‌های دیگر مطابق با سلیقه‌شان کمک می‌کند.

بوگاتی شیرون

زمانی که تصمیمات نهایی از سوی مشتریان گرفته شد، ساخت خودرو در دستور کار شرکت قرار می‌گیرد. پروسه‌ای که حدود ۹ ماه به طول می‌انجامد. قبل از این‌که تمامی قطعات آماده شوند، بدنه به‌طور کامل مونتاژ و به سالن رنگ فرستاده می‌شود. رنگ‌کاری بدنه در ۸ مرحله انجام می‌شود. تمامی مراحل با دست انجام می‌گیرد و هر لایه قبل از شروع مرحله‌ی بعد به‌طور کامل پولیش می‌شود. خودروهایی که بدنه‌ی آن‌ها تماماً از فیبر کربن است نیز دارای فرآیند مجزایی هستند و همین مقدار زمان می‌برند.

بوگاتی شیرون

سالن مونتاژ بوگاتی در شهر مولشیم برخلاف سایر کارخانه‌های خودروسازی فاقد هرگونه نقاله برای حمل یا ربات است. تمامی مراحل تولید با دست و در ۱۲ ایستگاه مختلف انجام می‌شود. هرکدام از این ایستگاه‌ها موظف به انجام بخش کوچکی از فرآیند تولید شیرون هستند. در مرحله‌ی اول پیشرانه ۱۶ سیلندر W شکل شیرون که از قبل در کارخانه‌ی فولکس‌واگن در شهر سالزگیتر آلمان مونتاژ شده است، برای قرار گرفتن روی شاسی آماده می‌شود.

موتور بوگاتی شیرون

با توجه به قدرت خارق‌العاده‌ی ۱۵۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن متری این پیشرانه، نمی‌توان آن را به‌راحتی در عقب خودرو قرار داد و به‌مانند سایر خودروها به شاسی پیچ کرد. درحالی‌که کابین سرنشینان و قسمت جلوی خودرو آماده‌ی اتصال به یکدیگر و تمامی سیم‌کشی‌ها انجام می‌شود، کل قسمت عقب خودرو در اطراف پیشرانه نصب می‌شوند. در همین زمان، لوله‌های اتصال‌دهنده‌ی خودرو به رادیاتورهای جلویی نیز در جای خود قرار می‌گیرند.

بوگاتی شیرون

برای اتصال قسمت عقب و کابین سرنشینان، تنها به ۱۴ پیچ تیتانیومی نیاز است. پس از بسته شدن پیچ‌ها، چهار چرخ در زیر خودرو قرار می‌گیرند و ماشین به مرحله‌ی بعدی فرستاده می‌شود. در این مرحله تمامی مایعات موردنیاز درون موتور ریخته می‌شود و ماشین برای اولین بار استارت می‌خورد.

بوگاتی شیرون

اگرچه بوگاتی برای آزمایش ویرون، یک دینامومتر (ابزاری که با آن کمیت‌هایی مثل نیرو، گشتاور و فشار را اندازه‌گیری می‌کنند) به‌خصوص ساخته بود، اما آن دینامومتر توانایی اندازه‌گیری قدرت و گشتاور پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر شیرون را نداشت. ازاین‌رو تیم بوگاتی دوباره دست‌به‌کار شد و قوی‌ترین دینامومتر غلتکی جهان را ساخت. این دینامومتر در اتاقی مجزا نصب شده است و می‌تواند با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در ساعت عمل کند. در طول مدت ۳ ساعت، شیرون به این دینامومتر وصل می‌شود و تمامی آزمایش‌های موردنیاز مثل ارتباط میان موتور و گیربکس، سنجش جریان هوا، کلاچ و سیستم الکترونیکی کمک‌راننده را پشت سر می‌گذارد.

بوگاتی شیرون

زمانی که شیرون از پس تمامی آزمایش‌های این دینامومتر غلتکی برآمد، آماده رفتن به مرحله‌ی بعد برای نصب پنل‌های بدنه خود می‌شود. با توجه به اینکه برخی از پنل‌های فیبر کربنی بسیار نازک هستند، درنتیجه آن‌ها در یک مرحله‌ی جدا سرهم‌بندی و توسط تیمی از تکنسین‌ها در موقعیت‌های مدنظر نصب می‌شود. پس از این مرحله تمامی این پنل‌ها ازنظر سلامت مورد بازرسی مجدد قرار می‌گیرد.

بوگاتی شیرون

علیرغم مدت‌زمان طولانی برای آماده‌سازی خودرو، بین دو تا سه روز طول می‌کشد تا تمامی پنل‌های بدنه نصب و فاصله‌ی میان هر پنل با تلورانس بسیار دقیقی توسط بوگاتی اندازه‌گیری شود.

بوگاتی شیرون

زمانی که پنل‌ها در جای خود قرار گرفتند، خودرو وارد مرحله‌ی آزمایش ۳۰ دقیقه‌ای «باران‌های موسمی» برای اطمینان از هرگونه عدم نشتی می‌شود. وقتی‌که این آزمایش هم با موفقیت انجام شد، قطعات داخلی خودرو نصب می‌شود و آزمایش‌های نهایی صورت می‌گیرد.

بوگاتی شیرون

شاید شما هم حدس زده باشید؛ مالکان این خودروها دوست ندارند بوگاتی جدید خود را با بدنه و چرخ‌های کثیف ناشی از آزمایش‌های پایانی مشاهده کنند، از این‌رو مهندسان در مولشیم چرخ‌های اصلی خودرو و حتی پنل زیر آن را برای آزمایش‌های پایانی تعویض و یک روز کامل صرف پوشاندن بدنه با لایه‌های محافظتی می‌کنند.

بوگاتی شیرون

خودرو سپس به یک فرودگاه برده و در باند آن با سرعت بالای ۲۵۰ کیلومتر امتحان می‌شود. این آزمایش پس از ورود خودرو به اتوبان کامل می‌شود. بعد از همه‌ی این مراحل، روغن گیربکس تعویض می‌شود و شیرون قبل از تحویل به مشتری، ۵۰ کیلومتر دیگر طی می‌کند.

بوگاتی شیرون

پس از تمامی این مراحل، لایه‌های محافظتی از روی بدنه جدا می‌شود و خودرو به مرحله‌ی پولیش نهایی می‌رود. پس از صرف دو روز زمان در مرحله‌ی پایانی رنگ، خودرو به یک تونل نور فرستاده می‌شود و یک متخصص لایه‌ی رویی رنگ را بازرسی می‌کند. در صورت وجود هرگونه عیب در رنگ بدنه، خودرو بار دیگر به مرحله‌ی پولیش و رنگ بازمی‌گردد. پس از دریافت تأییدیه از سوی متخصص بخش رنگ، حالا خودرو توسط مدیر فروش بازرسی می‌شود. این فرد تأییدیه‌ی نهایی را صادر و مقدمات تحویل خودرو به صاحبش را فراهم می‌کند.

بوگاتی شیرون

اگر تمامی این مراحل شما را شگفت‌زده کرد، بد نیست به یادتان بیاوریم قیمت هر دستگاه شیرون حداقل دو میلیون و ۶۱۲ هزار دلار است. به همین خاطر خریداران چنین خودروهایی انتظار یک محصول کامل و تمام‌عیار دارند و بوگاتی نیز شهرت خود را از این راه به دست آورده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات