بررسی ویژگی های دوج دورانگو SRT 2018

جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
دوج یکی از خودروسازان محبوب آمریکایی است که خودروهای ماسل آن بسیار معروف هستند. این بار دوج دست به ارتقاء خودروی کراس اوور خود به نام دورانگو زده است که در ادامه، آن را بررسی کرده‌ایم.
تبلیغات

دو خودروی دوج دورانگو و جیپ گرند چروکی پسوندهای مشابهی برای خود برگزیده‌اند (پسوند SRT). البته شرکت جیپ پسوند SRT را برای دو نسل از خودروهای خود ارائه کرده است، درحالی‌که شرکت دوج برای اولین بار از این پسوند استفاده می‌کند. با توجه به اینکه نمایشگاه خودروی شیکاگو نزدیک است، دوج از مدل دورانگو SRT‌ ۲۰۱۸ رونمایی کرده است.

دوج دورانگو

پیشرانه احتراقی دوج از نوع تنفس طبیعی ۶.۴ لیتری است که سیلندرها به شکل خورجینی در کنار هم قرار گرفته‌اند. این پیشرانه ۸ سیلندر، ۴۷۵ اسب بخار توان و ۴۷۰ پوند فوت گشتاور تولید می‎کند. جریان توان تولیدی پیشرانه احتراقی از طریق یک جعبه دنده هشت سرعته به هر دو محور می‌رسد؛ به عبارت دیگر این خودرو دو دیفرانسیل است.

عملکرد فوق‌الذکر برای یک خودروی SUV به وزن ۲.۷ تن فوق‌العاده است. شرکت دوج اعلام کرده است که شتاب‌گیری صفر تا صد این خودرو در ۴.۴ ثانیه طی می‎شود و مسیر یک‌چهارم مایلی را تنها در ۱۲.۹ ثانیه طی می‎کند. چنین توانی موجب میشود دورانگو توانایی کشش ۴.۳ تن بار داشته باشد؛ این عدد با استاندارد J2807 محاسبه شده است. این میزان کشندگی حتی از عدد ۴.۲ تن شورولت تاهو (Chevrolet Tahoe) بیشتر است. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که شورولت تاهو یک خودروی اندازه بزرگ محسوب می‎شود، درحالی‌که دورانگو یک کراس اوور اندازه متوسط است.

دوج دورانگو

به مدد استفاده از شارژر ۳۹۲ با دو لوله فلزی ۳/۴ اینچی، صدا غرش این خودرو بسیار دلنشین و تحسین‌برانگیز است. سیستم خنک کاری موتور با وجود مجاری ورود هوا روی کاپوت و شکاف مرکزی بزرگ موجود در جلوی سپر ارتقاء یافته است. همچنین مجاری ورود هوای جدید در بالای چراغ‌های مه شکن تعبیه شده است. این دریچه ورودی هوا که در بالای چراغ‌های مه شکن قرار دارد، هوا را به جعبه هوا (airbox) هدایت می‎کند. این دریچه ورودی هوا به‌تنهایی ۱۸ درجه از دمای موتور احتراقی کاهش می‎دهد.

دورانگو یکی از کراس اوورهایی است که ظاهری خشن دارد. طراح دوج کمی فراتر رفته استِ به‌طوری‌که طراحی جلوپنجره به‌روزرسانی و رینگ‌های ۲۰ اینچی جدید استفاده شده است. همچنین دوج از یک دریچه ورودی هوای اضافه بین قسمت فوقانی و تحتانی جلوپنجره استفاده کرده است. در مورد سیستم روشنایی دورانگو باید اظهار کرد که چراغ‌های مه شکن دورانگو از نوع ال ای دی هستند.

دوج دورانگو

سیستم تعلیق این خودرو نسبت به نسل قدیم دورانگو ۱۶ درصد سفت‌تر شده است و همچنین ارتفاع جلوی خودرو ۳ درصد و عقب ۱۶ درصد افزایش یافته است. سفتی کمک‌فنرها به‌طور الکترونیکی قابل تنظیم است. استفاده از پیشرانه احتراقی بزرگ‌تر به توزیع وزن مناسب‎تر کمک شایانی کرده و نسبت توزیع وزن را به ۵۰/۵۰ نزدیک کرده است؛ درحالی‌که این میزان در نسل قدیم ۴۸/۵۲ درصد بود.

خودرویی به سنگینی دوج دورانگو SRT‌ و عملکرد فوق‌العاده آن، نیاز به سیستم ترمز قوی دارد و دوج این مهم را فراهم کرده است. از ترمزهای برمو (Bremo) با روتور سوراخ‎دار ۱۵ اینچی به همراه ۶ پیستون روی محور جلو و روتور ۱۳.۸ اینچی به همراه ۴ پیستون روی محور عقب استفاده شده است. با استفاده از چنین سیستم ترمز قدرتمندی با مشخصات فوق، دورانگو می‏تواند در مسافت ۳۵ متر از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به صفر برسد.

دوج دورانگو

دوج هفت نوع شرایط مختلف رانندگی پیش‌بینی کرده است: اسپرت، مسابقه‌ای، برف، کشندگی، بهینه، والت (Valet) و خیابانی. حرکت با حالت‎های اسپرت و مسابقهای زمان تعویض دندهها را سریعتر و سیستم کنترل پایداری را غیر فعال میکند. حالت برفی دو محور عقب و جلو را به هم قفل و سیستم کنترل پایداری را فعال میکند. با فعال کردن حالت کشندگی، سیستم حذف نویز فعال روشن می‌شود تا صدای آرامتری از سیستم اگزوز شنوا باشیم. حالت خیابانی برای رانندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالت والت قدرت پیشرانه احتراقی را کاهش می‌دهد؛ به‌طوری‌که موتور هشت سیلندر را به یک پیشرانه احتراقی V شکل شش سیلندری تبدیل می‎کند تا رؤیای عملکرد بالا به‌طور موقت از بین برود.

داشبورد دوج SRT‌ با روکش دست‌ساز به همراه جای دوخت برجسته تزیین شده است. قسمت تحتانی فرمان دوج دورانگو مسطح طراحی شده است و پدال‌های تعویض دنده روی آن قرار دارند. صفحه کیلومتر آن تا سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعت را نشان می‏دهد. طراحی دسته‌دنده به شکل T ‌است که جایگزین دسته‌دنده‌های مرسوم (مورد استفاده در نسل قدیم) منحنی شکل شده است. انتخاب میان جنس تریم داخلی از چرم لاگونا (Laguna) یا فیبر کربن واقعی، کاملا اختیاری و قابل سفارش توسط مشتری است.

دوج دورانگو

تعداد صندلی‎های موجود در کابین هفت عدد است و صندلیهای ردیف دوم قابلیت خم شدن کامل دارند تا دسترسی به ردیف سوم با سهولت بیشتری صورت گیرد.

علاوه بر عملکرد مناسب و تحسین‌برانگیز این خودرو، ایمنی این خودروی کشنده خانوادگی در سطح بالایی قرار دارد. دوج از سیستم کنترل پایداری لغزش محور عقب، سیستم هشدار تصادف از جلو، کروز کنترل تطبیقی، پایش نقاط کور و تعداد زیادی کیسه هوا بهره گرفته است.

با ورود و رونمایی این خودرو به‌طور فیزیکی در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۱۷، خط تولید این خودرو از تابستان سال جاری میلادی شروع به کار می‎کند و تا سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ به دست مشتریان خواهد رسید. خبرهای مربوط به مصرف سوخت و قیمت نهایی این خودرو در هنگام فروش رسمی آن اعلام می‏‎شود.

دوج دورانگو
دوج دورانگو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات