هر آنچه از اسنپدراگون 835 می دانیم

پنج‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
در این مقاله هر آنچه درباره اسنپدراگون 835 می‌دانیم؛ شامل ویژگی‌ها، سرعت، بنچمارک، هسته‌ها و گوشی‌هایی را که از این چیپ استفاده می‌کنند، بیان می‌کنیم.
تبلیغات

در نوامبر سال ۲۰۱۶، کوالکام پرچم‌دار جدید خود را با نام اسنپدراگون ۸۳۵ معرفی کرد. این چیپ جایگزین اسنپدراگون ۸۲۱ خواهد شد و به نظر کارایی و بازدهی بسیار بالایی خواهد داشت. این چیپ در بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار امسال استفاده خواهد شد. در ادامه همه اطلاعات مربوط به Qualcomm MSM8998 یا اسنپدراگون ۸۳۵ را ذکر می‌کنیم.

 تاریخ عرضه

ما هنوز تاریخ دقیق عرضه اسنپدراگون ۸۳۵ را نمی‌دانیم. در واقع عرضه این چیپ با اولین گجت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، آغاز خواهد شد. به نظر اولین دستگاه‌های مجهز به این چیپ در نیمه اول سال ۲۰۱۷ معرفی خواهند شد.

معاون بخش مدیریت محصولات کوالکام می‌گوید:

تعداد زیادی گوشی هوشمند از اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده خواهند کرد. البته این چیپ فقط مختص گوشی‌های هوشمند نیست و در آینده‌ای نزدیکT دستگاه‌های VR و AR مجهز به این چیپ هم معرفی و عرضه خواهند شد. ما هم‌اکنون در حال تولید تعداد زیادی از این چیپ هستیم.

گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۳۵

فعلا از خیلی از گوشی‌هایی که به این چیپ مجهز هستند بی‌خبریم. ولی به‌وضوح مشخص است که در نیمه اول سال ۲۰۱۷، چند گوشی هوشمند با این چیپ معرفی می‌شوند.

بر اساس شایعات، دو گوشی سامسونگ گلکسی اس ۸ و مایکروسافت سرفیس فون که هر دو به‌احتمال زیاد در شش‌ماهه اول سال ۲۰۱۷ معرفی می‌شوند، اولین گوشی‌های هوشمندی خواهند بود که به این چیپ مجهز هستند.

البته ظاهرا سامسونگ در گلکسی اس ۸ مانند چند سال قبل فقط در مناطق خاصی از اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده خواهد کرد. فراموش نکنید این شرکت چیپ مخصوص خود (سری Exynos) را هم دارد.

snapdragon 820

انتظار داریم پرچم‌دارانی مانند اچ‌تی‌سی ۱۱ و وان پلاس ۴ در نیمه اول سال ۲۰۱۷ عرضه شوند، پس احتمالا در این گوشی‌ها هم از اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده شود. اما طبق گفته‌های سایت فوربز، ال‌جی جی ۶ به دلیل اینکه عرضه اولیه اسنپدراگون ۸۳۵ در اختیار رقیبش یعنی سامسونگ است، به چیپ قدیمی اسنپدراگون ۸۲۱ مجهز خواهد بود.

رئیس بخش موبایل اچ‌تی‌سی با اشاره به اینکه این شرکت تا زمانی که اسنپدراگون ۸۳۵ به‌طور کامل در دسترس نباشد، پرچم‌دار خود را عرضه نمی‌کند، گفت:

هر بار سی‌پی‌یو پرچم‌دار جدیدی معرفی می‌شود، ما همیشه جزو اولین شرکت‌هایی بوده‌ایم که آن را در گوشی‌های پرچم‌دار خود استفاده کرده‌ایم. ما نه ماه قبل عرضه اچ‌تی‌سی اولترا یو را زمان‌بندی کرده بودیم. این سی‌پی‌یو (اسنپدراگون ۸۲۱ بر روی اچ‌تی‌سی اولترا یو) در واقع بهترین پردازنده‌ای است که هم‌اکنون در بازار موجود است. زمانی که سی‌پی‌یو پرچم‌دار جدید عرضه شود بلافاصله آن را استفاده خواهیم کرد.وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، به‌وضوح مشخص می‌شود چرا اچ‌تی‌سی گوشی‌های اولترا را معرفی کرده است. می‌خواهیم این چند ماه تا زمان عرضه پردازنده جدید، گوشی پرچم‌دار در بازار داشته باشیم. وقتی پردازنده جدید عرضه شود، ما گوشی هوشمند خود را بلافاصله معرفی خواهیم کرد. البته (به علت زمان‌بندی کوالکام) مطمئنا در نمایشگاه MWC نه ما و نه هیچ شرکت دیگری پرچم‌دار جدید خود را معرفی نخواهد کرد.

اسنپدراگون ۸۳۵ و واقعیت مجازی

در CES 2017 کوالکام از اولین دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۳۵ رونمایی کرد: عینک‌های هوشمند ODG R-8 و R-9. کوالکام جزییات زیادی درباره این دو عینک منتشر نکرد؛ اما ما توانستیم چند ویژگی مهم این عینک‌ها را بیابیم:

R-8 میدان دید بیشتر از ۴۰ درجه دارد و رزولوشن آن هم HD است. در حالی که R-9 میدان دید ۵۰ درجه و رزولوشن Full HD دارد. هر دوی این عینک‌ها با SDK واقعیت مجازی کوالکام اسنپدراگون کار خواهند کرد.

Qualcomm ODG R-9

معاون ارشد بخش مدیریت محصولات کوالکام گفت:

ما برای پشتیبانی از محصولات خلاقانه و تجربه‌ی فراتر از موبایل، پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ را از اول طراحی کردیم. و این مایه افتخار است که می‌بینیم اولین دستگاه‌های مجهز به این پردازنده عینک‌های هوشمند ODG هستند.کم کردن گرمای تولیدی در دستگاه‌های کوچک هنگامی که سی‌پی‌یو در حال محاسبات سنگین است، کاری بسیار مشکل است. به همین دلیل افزایش بازدهی این نوع پردازنده‌ها امری مهم است. اسنپدراگون ۸۳۵ با فناوری اختصاصی طراحی SOC کوالکام بر روی نودهای ۱۰ نانومتری ساخته شده است. این فناوری، بازدهی و کارایی سی‌پی‌یو‌های جدید را به مرحله‌ای بالاتر رساند و کمک کرد بتوانیم عینک‌های هوشمند ODG را سبک‌تر، نازک‌تر و کوچک‌تر طراحی کنیم.

هسته‌ها، طراحی و ویژگی‌های اسنپدراگون ۸۳۵

خبر خوب اینکه اسنپدراگون ۸۳۵ اولین چیپ ۱۰ نانومتری کوالکام است که در برابر اسنپدراگون ۸۲۰ و ۸۲۱ که ۱۴ نانومتری هستند، بازدهی و کارایی بالاتری دارد.

اما ۱۰ نانومتر چه معنی می‌دهد و چرا بهتر است؟

هر چیپی شامل مدارات الکترونیکی و ترانزیستورها می‌شود. این ترانزیستورها مانند کلیدهای الکترونیکی کوچکی هستند که باعث می‌شوند سیستم‌های کامپیوتری کارهای مختلف را انجام دهند. هرچقدر تعداد ترانزیستورها بیشتر باشد، کامپیوتر می‌تواند کارهای بیشتری به‌صورت موازی انجام دهد. پس با این حساب هر چقدر ترانزیستور بیشتری روی یک چیپ باشد، آن چیپ قدرتمندتر است.

زمانی که سازندگان چیپ از اصطلاح ۱۰ نانومتر استفاده می‌کنند به این معنی است که فاصله فیزیکی بین ترانزیستورها ۱۰ نانومتر (۱۰۰۰ برابر کوچک‌تر از یک تار مو و یا به اندازه چند ده عدد مولکول آب) است. به این فاصله در اصطلاح فنی Device half-pitch می‌گویند. در واقع به فاصله‌ی یک قسمت مشخص از یک ترانزیستور تا همان قسمت در ترانزیستور بعدی Device half-pitch می‌گویند.

پس تعداد ترانزیستورها در چیپ ۱۰ نانومتری بیشتر است. و هر چقدر این تعداد بیشتر باشد کارایی هم افزایش خواهد یافت.

 افزایش تعداد ترانزیستورها در واحد سطح هر بار سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل بین شرکت‌ها برای رسیدن به فناوری ۱۰ نانومتری رقابت شکل گرفته است. اکنون دو شرکت سامسونگ و TSMC قادر به تولید چیپ‌های ۱۰ نانومتری هستند. قرار است سامسونگ با استفاده از پروسه‌ی FinFET پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۳۵ را برای کوالکام تولید کند.

رئیس بخش سرمایه‌گذاری سامسونگ، جونگ ‌شیک‌ یون می‌گوید:

ما از فرصت پیش‌آمده برای کار با کوالکام در ساخت اسنپدراگون ۸۳۵ با استفاده از فناوری FinFET سامسونگ خرسندیم. این همکاری برای صنایع نیمه‌هادی ما بسیار مهم است، چون نشان خواهد داد که سامسونگ در فناوری ساخت پردازنده پیشتاز است.

کوالکام تأیید کرده است که در اسنپدراگون ۸۳۵ از پردازنده‌های Kryo 280 استفاده می‌کند. پردازنده موجود در این چیپ ۸ هسته‌ای است و بر اساس معماری big.LITTLE طراحی شده است. این بدان معنا است که در این پردازنده چهار هسته‌ی بزرگ و پرمصرف وظایف سنگین و چهار هسته‌ی کوچک و کم‌مصرف وظایف سبک را انجام می‌دهند. کوالکام این نوع معماری را در سال ۲۰۱۵ در اسنپدراگون ۸۱۰ هم به کار گرفته بود. اپل هم در چیپ A10 Fusion خود از این معماری استفاده کرده بود.

اسنپدراگون ۸۳۵ در واقع یک سیستم روی یک چیپ (SOC) است. این یعنی علاوه بر پردازنده، گرافیک و مودم و ... روی این چیپ قرار داده شده‌اند. کوالکام در SD 835 پردازنده گرافیکی آدرنو ۴۵۰ قرار داده است. این پردازنده گرافیکی نسخه جدیدتر و قدرتمندتر آدرنو ۵۳۰ است که در چیپ‌های پرچم‌دار قبلی این شرکت استفاده شده بود. سرعت پردازش آدرنو ۵۳۰ برابر ۵۱۹.۲ گیگافلاپ و فرکانس آن ۶۵۰ مگاهرتز است.

Snapdragon 835

کوالکام در SD 835 از جدیدترین مودم خود به نام Snapdragon X16 که فوریه ۲۰۱۶ معرفی کرد، استفاده کرده است. این مودم از سرعت دانلود Cat.16 LTE پشتیبانی می‌کند. کوالکام می‌گوید سرعت این مودم در حد فیبر نوری و یک گیگابیت بر ثانیه است. البته صرفا داشتن این مودم در گوشی هوشمند دلیل بر رسیدن به این سرعت نیست؛ ابتدا باید اپراتور بستر را آماده کند.

بنچمارک و کارایی

اکنون می‌دانیم چه نوع تکنولوژی‌هایی در اسنپدراگون ۸۳۵ به کار گرفته شده است. ولی واقعا این چیپ در عمل چگونه است؟

تا زمان معرفی و عرضه گوشی‌های هوشمند مجهز به اسنپدراگون ۸۳۵ و تست آن‌ها، نمی‌توانیم به‌طور دقیق در مورد کارایی این چیپ بحث کنیم. تنها منبع موجود اعداد و ارقامی است که خود کوالکام منتشر کرده است. این چیپ نسبت به SD 835 بسته به نوع پیکربندی، ۲۷ درصد قوی‌تر است یا ۴۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

بهترین ویژگی SD 835 داشتن فناوری Quick Charge 4 است. این فناوری زمان شارژ را تا ۲۰ درصد نسبت به Quick Charge 3 کاهش می‌دهد. با کمک این فناوری می‌توانید با ۵ دقیقه شارژ حداقل ۵ ساعت از گوشی هوشمند خود استفاده کنید.

آلکس کاتوزیان، معاون ارشد بخش مدیریت محصولات کوالکام گفت:

هر چقدر دستگاه‌های موبایل قدرتمندتر و کاراتر می‌شوند، بالطبع استفاده از آن‌ها هم بیشتر می‌شود. به همین دلیل شارژ سریع ویژگی مهمی است. با استفاده از فناوری Quick Charge 4‌ می‌توان در کمتر از ۱۵ دقیقه باتری را ۵۰ درصد شارژ کرد.

Quick Charge 4 از هر دو کانکتور پیشنهادی گوگل برای گوشی‌های اندروید (USB-C و USB-PD) پشتیبانی می‌کند. همچنین کوالکام آخرین نسخه INOV (الگوریتم سفارشی مدیریت توان مصرفی) را به فناوری جدید شارژ سریع خود اضافه کرده است که می‌تواند در هر لحظه گرمای تولیدی را محاسبه و به‌صورت اتوماتیک سرعت شارژ شدن را مدیریت کند. این ویژگی از داغ شدن بیش از اندازه دستگاه خواهد کاست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات