سقوط شهاب سنگ در آمریکای شمالی

سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
صبح امروز، یک شهاب سنگ وارد جو زمین شد و آسمان آمریکای شمالی را برای چند ثانیه نورانی کرد.
تبلیغات

ساعت ۱:۳۰ دقیقه‌ی بامداد به وقت محلی، آسمان ویسکانسین برای چند ثانیه با نور سبز رنگ یک شهاب سنگ، کاملاً روشن شد. این سنگ آسمانی تقریباً کوچک بود و خوشبختانه به لطف وجود دوربین‌های پلیس و دوربین‌های امنیتی، لحظه‌ی سقوط آن ثبت شد و به‌سرعت ویدیوها در اینترنت پخش شدند. این شهاب سنگ پیش از آن‌که به زمین برخورد کند، تقریباً از بین رفت؛ اما خطر سقوط چنین اجرامی همواره انسان‌ها را تهدید می‌کند.

این اجرام آسمانی معمولاً کوچک هستند و تهدیدی برای انسان‌ها به شمار نمی‌روند و در بیشتر اوقات، در جو زمین می‌شکنند و به تکه‌های بسیار کوچکی تبدیل می‌شوند. در سال ۲۰۱۳ یک سنگ آسمانی به قطر ۲۰ متر در شهر چلیابینسک روسیه سقوط کرد که نزدیک به ۱۰۰۰ نفر مجروح بر جای گذاشت! این شهاب سنگ که بیش از ۱۰ تُن وزن داشت، در ارتفاع ۳۰ کیلومتری زمین منفجر شد؛ اما موج انفجار آن باعث شکستن شیشه‌ها شد و بسیاری را مجروح کرد. دانشمندان می‌گویند اگر شهاب سنگی به قطر یک کیلومتر به زمین برخورد کند، تمام حیات روی زمین را تهدید خواهد کرد.

خوشبختانه شهاب سنگی که امروز در آسمان آمریکای شمالی دیده شد، بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر از شهاب سنگ چلیابینسک بود و آسیبی نیز به افراد وارد نکرد. افراد محلی بر این باورند که باقیمانده‌ی این شهاب سنگ به درون دریاچه‌ای که در آن اطراف است، سقوط کرده و کسی آسیب ندیده است. این شهاب سنگ به هنگام سقوط، آسمان تاریک ویسکانسین را با نور سبز رنگ خود روشن کرد و چند ویدیو از لحظه‌ی سقوط آن ثبت شد که در ادامه آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

دانلود ویدیو

هفته گذشته نیز یک سیارک با قطر ۷ متر از ارتفاع ۶۵.۲۷۹ کیلومتری زمین عبور کرد که خوشبختانه وارد اتمسفر نشد. دانشمندان می‌گویند برای مقابله با حوادث احتمالی، باید قدرت پیش‌بینی خود را افزایش دهیم تا اقدامات لازم انجام شوند.

نظر شما در مورد سقوط این شهاب سنگ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات