تحول عظیم جدید اپل و بی‌ توجهی همگان به آن

سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل چندی پیش از پدیده‌ی بزرگ بعدی در دنیای فناوری رونمایی کرد، اما هیچ‌کس متوجه آن نشد.
تبلیغات

کاملا واضح است که ۲۰۱۷ سالی خواهد بود که با شروع آن، الکسا دستیار مجازی آمازون موفقیت بزرگ خود را آغاز خواهد کرد و از یک محصول در حال رشد به یک وسیله اصلی با کاربرد روزمره تبدیل خواهد شد.

در حالی که مایکروسافت و مخصوصا گوگل، آشکارا استراتژی‌های رقابتی خود را مشخص کرده‌اند (حتی سامسونگ و بایدو نیز متوجه اهمیت این مسئله در بازار شده‌اند)، یک غول بزرگ به طرز قابل ملاحظه‌ای از باقی رقبا عقب افتاده است؛ اپل، باارزش‌ترین کمپانی دنیا و معروف به اینکه دیرتر از بقیه پا به عرصه هر رقابتی می‌گذارد.

در حالی که اخیرا اپل دستیار صوتی خود سیری را درون تلویزیون‌هایش قرار داده است، این کمپانی از فعالیت روی یک رقیب مستقیم برای اکو (اسپیکر صوتی) آمازون سخن می‌گوید؛ محصولی که ظاهرا بسیار پیشرفته‌تر از هر چیزی است که تا به حال دیده‌ایم، برای مثال احتمال وجود یک دوربین تشخیص چهره برای شناسایی فرد مورد نظر در آن. زمانی که این محصول آماده استفاده شود، سیری ۵ ساله اپل را در یک رقابت رو در رو با الکسا قرار خواهد داد.

زمان به‌سرعت حرکت می‌کند. هر محصولی از اسپیکر صوتی سازگار با الکسا تا لامپ رشته‌ای، ترموستات، یخچال و اتومبیلی که مردم امروزه خریداری می‌کنند، به‌احتمال زیاد تا سال‌ها قصد تعویض آن را نخواهند داشت. به این معنی که این بازار بااهمیت در حال حاضر انتخاب خود را برای خریداران کرده است، بدون توجه به اینکه اپل چه چیزی در چنته خواهد داشت.

در همین زمان، وال‌استریت نگران‌تر از همیشه است، چرا که اپل در مسیر گذار فناوری از صفحات لمسی به واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و البته دستیارهای صوتی مجهز به هوش مصنوعی مثل اکو در حال عقب افتادن از رقبا است. مهم‌تر از این مسئله، آیفون بزرگ‌ترین محصول اپل نیز نشانه‌هایی از کاهش فروش را تجربه می‌کند.

اما در سپتامبر گذشته، زمانی که اپل هدفون‌ بی‌سیم خود، ایرپاد را معرفی کرد، از چیپ W1 نیز رونمایی کرد، یک فناوری کوچک برای ارتقاء صدای بلوتوث که اقدامی مهم در تحول بزرگ بعدی اپل محسوب می‌شود. این چیپ در حال حاضر در دسترس ما است و قرار است در ماه‌ها و سال‌های پیش رو، اثرگذاری بزرگی از خود نشان دهد.

امازون اکو

W1 دقیقا چیست؟

چیپ W1 فناوری جدید اپل است که استفاده‌ی بسیار کاربردی‌تری از فناوری بلوتوث خواهد داشت. این چیپ برای اولین بار در ایرپاد (به قیمت ۱۵۹ دلار) و هدفون‌ بی‌سیم Beats Solo3 (به قیمت ۲۹۹ دلار) ظاهر شد.

در هر صورت ایرپاد، هدفون‌ Beats Solo3 و دیگر دستگاه‌‌های مجهز به W1، هدفون‌هایی با استاندارد بلوتوث محسوب می‌شوند. آن‌ها با گوشی‌‌های اندروید، کامپیوترهای شخصی یا بلک‌بری یا هر وسیله دیگری که شما بخواهید، درست مشابه هر دستگاه بلوتوث دیگری به‌راحتی کار می‌کنند. اما معجزه‌ی اصلی زمانی رخ می‌دهد که شما یک هدست W1 را با یک آیفون، آیپد، ساعت اپل یا مک استفاده کنید.

در ابتدا، باید این هدست را کنار آیفون یا آیپد آنلاک شده خود روشن کنید. سپس، دکمه کانکت یا اتصال را فشار دهید. حالا هدست به‌صورت خودکار با هر ابزار الکترونیکی دیگری از اپل که در حساب آی‌کلاد شما ثبت شده باشد جفت می‌شود. جابجایی از آیفون به مک و برعکس تنها نیازمند یک کلیک خواهد بود.

چیپ W1 اپل از مزیت‌های دیگری نیز بهره‌مند است. زمانی که شما در حال استفاده آن با یک ابزار اپلی هستید، محدوده‌ی بسیار وسیعی را با هدفون Beats Solo3 تضمین می‌کند؛ من قادر بودم در حالی که تلفن همراهم در اتاق خواب در حال شارژ شدن بود، تمام خانه کوچکم را بدون از دست دادن صدا جارو کنم. بهتر از آن، W1 از نوعی تکنیک بهینه‌سازی جادویی برای افزایش طول عمر باتری استفاده می‌کند.

دستگاه بعدی مجهز به W1 که تقریبا در مورد آن می‌دانیم، ایربادهای سلامتی BeatsX هستند که تابه‌حال  تأخیر زیادی هم داشته‌اند. در ماه‌های پیش‌ رو از سال جدید منتظر ورود هدفون‌های بیشتری مجهز به W1 به بازار هستیم که اغلب و نه همه‌ی آن‌ها توسط اپل و شرکت زیرمجموعه آن بیتس تولید خواهند شد.

وایرلس بیتس

این مسئله برای اپل به چه معنی خواهد بود؟

چیپ W1 در ابتدای کار، پیشرفتی بزرگ برای اپل محسوب می‌شود؛ این فناوری به شرط داشتن تمام ابزارهای اپلی، امکاناتی جالب، متفاوت و کاربردی برای شما فراهم می‌کند. تجربه کاری با چیپ W1 نه‌تنها فکر داشتن یک گوشی اندروید را از من دور کرد (این نظرات از قول نویسنده‌ی متن اصلی نقل شده است)، بلکه باعث شد بعد از یک سال و نیم کار با ویندوز ۱۰ مایکروسافت، زمان بسیار بیشتری با مک سپری کنم.

بنابراین اپل کاری را به انجام رسانده است که هیچ گوشی اندروید یا لپ‌تاپ ویندوزی در این مسئله توان رقابت با آن ندارد. این همچنین به معنی باز شدن دری به دنیایی است که افراد می‌توانند از این به بعد، هدفون‌های خود را تنها با فشار یک دکمه با سیری اپل هماهنگ و استفاده کنند.

این مسئله به‌نوبه‌ی خود به این معنی است که اپل در مقابل رقیب در همه جا حاضر خود؛ الکسا، در آیفون‌ها و آیپدهایی که بیش از یک میلیارد نفر صاحب آن‌ها هستند و هدفون‌های بی‌سیمی که اپل به‌شدت مشتاق گسترش آن‌ها است، حضور دارد.  به عبارت دیگر، W1 تمام قطعات پازل اپل را در کنار هم جفت‌وجور می‌کند، از سیری به بیتس و به آیفون، به شیوه‌ای جدید که قبلا هرگز امکان‌پذیر نبوده است.

موانعی نیز البته بر سر راه وجود دارند، سیری به‌خوبی توانایی اجرای فرمان‌های ساده را دارد؛ اما از آنجایی که اپل در زمینه‌ی استراتژی در حال ظهور خانه‌ی هوشمندش بسیار محتاط بوده است، سیستمش به‌عنوان ابزاری خانگی به‌ خوبی و بی‌نقصی اکوسیستم الکسای آمازون نیست. با این حال، سیری سازگاری کاملی با اپلیکیشن‌های معروفی مثل اوبر، ونمو، اسکایپ و اپلیکیشن پیام‌گیر تلفن همراه برای خواندن پیغام‌های شما دارد.

سیری

همچنین به‌عنوان یک امتیاز مثبت برای اپل، باید اشاره کنیم که در حال حاضر تنها سیری قابلیت کنترل سرویس استریم موسیقی اپل و موسیقی‌های دانلود شده شما را دارد. به بیان دیگر، حرکت فناوری به سوی کنترل‌های صوتی ظاهرا تأثیر فوق‌العاده‌ای برای سرویس‌های اشتراکی اپل دارد؛ زیرا مردم همواره در پی بهترین و ساده‌ترین یکپارچگی بین وسایل خود هستند.

پیش به سوی آینده

می‌خواهیم همین‌جا بر اساس این دلایل به یک نظر نهایی برسیم؛ رقیبی که از سوی اپل برای اکو ارائه می‌شود، هرزمان که به بازار بیاید، از سیستم سیری استفاده نخواهد کرد؛ در عوض از بلوتوث و چیپ W1 برای اتصال مستقیم به آیفون و فراخوانی سیری از آنجا استفاده می‌کند. این شیوه‌ مشابه اکوی آمازون یا گوگل هوم خواهد بود؛ اما باید توجه داشت که از چیپ W1 با برد خیره‌کننده‌اش برای اتصال به تلفن همراه شما از هرجایی از داخل خانه بهره می‌برد. این اقدام باعث موفقیت اپل در نیازمند کردن شما به داشتن آیفون برای بیشترین بهره‌گیری از ابزارهایش می‌شود.

با نگاه به آینده، اگر اپل واقعا در حال کار روی واقعیت افزوده باشد که در واقع همه چنین فکر می‌کنند، سیری می‌تواند دستیار تمام‌نگاری یا هولوگرافی شما باشد و با هدفون‌های مجهز به W1 به همان صورتی که شما با آن صحبت می‌کنید، عمل می‌کند. گذشته از این‌ها، اگر قصد برقراری مکالمه با افراد مجازی داشته باشید، به تایپ کردن صحبت‌هایتان نیازی نخواهید داشت. در پایان، اگر بخواهیم واقعا دیوانه‌وار به موضوع نگاه کنیم، شایعه‌ی قدیمی اپل که به این زودی‌ها به واقعیت نخواهد پیوست، خودروی اپل است که با داشتن چیپ W1 درون خود، واقعا یک وسیله فوق‌العاده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات